av Anders Lamrén » sön dec 20, 2009 20:00
Hej. Det är ju en ofrånkomlig naturlag att vattenånga kondenseras när den når en viss temperatur (den sk daggpunkten). På flygplan, där man har runt -50 utanför, har man ju dubbla rutor och jag skulle sätta en peng på att det nästan är lufttomt mellan dem. Jag har också gått och tänkt på det här eftersom vi har båten i sjön hela året och många gånger upplevt den ofrånkomliga kondensen på rutorna även om man har varmt och gott ombord i övrigt. Lösningen som vi har tänkt på är att montera helt täta innerrutor av tunn, kanske cirka 3-4mm tjock polycarbonat. Problemet är att det känns fel att sätta dit dessa innerrutor alltför permanent eftersom det kanske ändå skulle kunna bildas kondens mellan rutorna. Den skulle då bli svår att få bort. En variant skulle kunna vara att man lyckas få till en gummilist runt innerrutorna så att man kan montera/demontera dem efter behov. En ram av tjock neoprene, utskuren i ett stycke runt varja ruta, skulle kanske funka så att man bara kan trycka dit dem och sedan ta bort dem den varma årstiden. Den här idén dök upp i skrivande stund och det känns nu som om jag ganska snabbt kommer att testa den på en ruta. Dessa kan ju tryckas dit utan att våra teaklister tas bort. ( I vårt fall).
Hälsningar, Anders Lamrén