Jag har funderat på hur infästningen av roderbeslagen egentligen har gjorts. Min 27:a (nr 143) har tre helt släta beslag som är försänkta i akterstam och roder. När man slipar bottenfärg kan man se att de rostfria beslagen är fastsatta med kopparbult! Förmodligen är hålen i beslagen koniska (försänkta) och antagligen är väl då kopparbulten slagen på båda sidor så att den fyllt ut försänkningarna. Jag har aldrig sett tecken på att det skulle vara något fel eller att det korroderat. Men nog skulle det kännas bättre att ha genomgående rostfri bult. Det är ju inte svårt att byta detta, men innan jag eventuellt gör det skulle jag vilja höra om någon känner igen beskrivningen och kanske vet något om konstruktionen. Fin och slät yta är det i alla fall, men kan det finnas risk för korrosion på kopparbulten inne i laminatet? Att det inte skulle tränga in vatten är väl ganska osannolikt. Båten är varvsbyggd 1971.
Olof Stenlund
K25 S 143 Filippa