Jag har nyligen läst mer om hur Dentmes tandvårdsabonnemang fungerar, och jag tycker faktiskt att upplägget verkar ganska intressant. Dentme beskriver en modell där man betalar en fast avgift på 149 kronor i månaden och får tillgång till den tandvård som ingår i medlemskapet. Det som framför allt fångade min uppmärksamhet är att det inte finns någon självrisk eller bindningstid.
För mig känns det som en modell som kan göra det lättare att planera sin tandvård ekonomiskt. Årlig kontroll, lagningar, tandutdragning, röntgen och akutbehandling ingår enligt informationen, vilket kan vara skönt om man plötsligt får tandvärk eller upptäcker ett problem. Även tandstensborttagning, rengöring och polering ingår en gång per år.
Samtidigt är det bra att läsa villkoren ordentligt. Mer avancerade behandlingar som rotfyllning, kronor, implantat, Invisalign och tandblekning ingår inte i abonnemanget, utan räknas som tilläggsbehandlingar.
Jag tycker därför att Dentmes upplägg verkar vara värt att jämföra med traditionell tandvård, särskilt för den som vill ha en mer förutsägbar månadskostnad.