Uppdatering av 27a

Tips för ombyggnad och förbättringar, lämna ditt bidrag här!
Inga frågor i detta forum, de ställer du i frågeforumet.

Uppdatering av 27a

Inläggav Paf » lör dec 20, 2008 17:35

Hej
Jag har en 27 med mahogny överbyggnad som har fått en hel del fixat de senaste åren. Bla epoxy behandlat botten, sprutlackade fribord, ny el/instrument mm. Den åtgärd som har gjort störst skillnad för seglings egenskaperna och trivseln, förutom fungerande segelhantring, är byte av motor och propeller. Hade en MD 2a med fast trebladig. Det var ingen fröjd att segla lättvind med båten precis, allt med segel var snabbare om man så säger. Gjorde som alla andra, kollade runt och fick lika många svar, detta är den bästa lösningen, men passar det verkligen mig var min fundering?

Under många dygns bonnkryss längs norrlandskusten var önskemålet enkelt och klart. När det piper emot så skall det bara vara att starta motor, rulla in genua, stramskota storen å överlåta styrandet åt autopiloten.
Gå ner i ruffen koka en soppa, krypa ihop under sprayhooden å åka med. Detta utan att ha en motorbåt med segel.

Min lösning blev en tre cyl Vetus på 27 hk och en 4-bladig Vario-prop från Tyskland. Första sommaren var som att vara nyförälskad! Min Allegro seglar! Med stillastående axel och minimalt motstånd. Propellern rymms utan åverkan i skrov eller roder. Motorn luffar på utan oljud och vibrationer. Det går att sitta i ruffen å prata vid motorgång, även när det går motsjö och man gasarpå. Dessutom så blev hon betydligt lättare i häcken.
Är det någon som är intresserad av hur det ser ut i praktiken, så kan jag maila bilder.

I vinter blir det nya rutor, från Göteborgs Vattenskärningsteknik, ny sprayhood med kapell, singelrevbom med neddragna tampar till brunnen mm.

Jag skall behålla denna vackra båt i många år, så att det kostar mer i ombyggnader än marknadspriset är av mindre betydelse.

Mvh

P-A Fjellström
S/Y Alize Bureå
Paf
 
Inlägg: 1
Blev medlem: fre dec 05, 2008 18:01
Ort: Bureå

Inläggav Björn » sön feb 01, 2009 13:42

Det motorbytet låter definitivt intressant, framför allt propellerbytet.
Själv har jag en MD1B med tvåbladig "slips", som vibrerar sönder allt i sin väg, om jag kör mer än halv gas :-(
Har försökt att googla varioprop, men hittar bara några tyskar, som gör propellrar till modellflygplan, inget på deras hemsida om båtar.
Som du förstår vore litet bilder och en länk till bjorn_l@horse-mail.com
mycket välkomna.

Björn
Björn på Bonita, K25 S209
Björn
 
Inlägg: 11
Blev medlem: mån okt 17, 2005 12:38

Inläggav Mats Björling » mån apr 13, 2009 13:17

Själv är jag också mycket intresserad av att se bilderna på resultatet. Ett förslag är att maila bilder till webmaster här så kanske han kan lägga upp bilderna?
Allegro 27 S-62, Mealegro
Mats Björling
 
Inlägg: 27
Blev medlem: mån aug 23, 2004 10:20
Ort: Ramsö, Vaxholm

Re: Uppdatering av 27a

Inläggav LuisMota » sön jul 11, 2010 18:08

Hej, Jag heter Luis och bor i stockholm, jag har funderat på att göra samma motorbyte som du har gjort! Jag har en allegro 27 från 1971. Jag skulle vara tacksam om du skickar bilder och information om var du har köpt motor och propeller.
MVH.
Luis Mota
LuisMota
 
Inlägg: 1
Blev medlem: sön jul 04, 2010 22:20

Re: Uppdatering av 27a

Inläggav Allan Waktmar » sön aug 08, 2010 18:17

Hej P-A

Jag är intresserad av att få veta mer om dina ågärder, framför allt om motor och propellerbyte men även om byte av fönster/ventiler. Förresten har du någon idéom hur man fixar en sittbrunnssarg i teak eller så. Våra båtar är ingen dröm att sitta i på en kryss eller hur så sittkomforten funderar jag på.

Tacksam för bilder och beskrivningar på dina lösningar

Sommarhälsningar
Allan Waktmar
Ystad

fribord@hotmail.com
Allan Waktmar
Allegro 33
Albertina
SWE 143
Allan Waktmar
 
Inlägg: 34
Blev medlem: ons aug 18, 2004 20:44
Ort: Ystad

Re: Uppdatering av 27a

Inläggav Leif & Gun » mån aug 09, 2010 16:43

Hej!
Jag är intresserad av i första hand propellerbytet, vad den kostar och var man kan få tag i den. Det verkar intressant även med bilderna från renoveringen.

Hälsningar

Leif
Leif & Gun
 
Inlägg: 19
Blev medlem: tis mar 30, 2004 21:06
Ort: Nyköping

Re: Uppdatering av 27a

Inläggav Peter Sörensson » tor jul 03, 2014 02:23

Propellrarna säljs bla. av Rodahl marin i Lidköping (http://www.rodahl.se/)
kollade på dom där för ett par veckor sedan.
Peter Sörensson
 
Inlägg: 2
Blev medlem: lör aug 27, 2011 12:02


Återgå till Tips (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron