Däcksdränering

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Däcksdränering

Inläggav Esaj » tor jan 07, 2016 20:38

Hej!

Har båten sjösatt i vinter, men har nu börjat bli lite orolig för att dräneringarna som går från däck och ut under vattenlinjen ska frysa sönder.

Hur har ni andra som har sjösatt era Allegro 33:or löst detta?
Jag har ju värme på i båten, men de står ju vatten upp en bit i dräneringarna. Det känns som att det finns risk att det fryser i dem även om jag har värmen på i båten. Jag har dräneringarna av inplastad variant.

Tack på förhand!!
/Elin
Esaj
 
Inlägg: 8
Blev medlem: tor apr 09, 2015 06:57
Ort: Göteborg

Re: Däcksdränering

Inläggav hasse_A » sön jan 10, 2016 18:07

Jag kommer ihåg när mina föräldrar i slutet an 1960-talet hade köpt ett gammalt oisolerat hus i Långedrag
och vattenledningen i köket frös. Min far hade eller skaffade då någon slags strumpa med resistans i.
Denna lindade han runt kopparröret och pluggade in tillhörande kabel i ett vägguttag. Efter att antal timmar
lossade isproppen och vattentillförseln i köket var återställd.

Kunde du inte skaffa 6 st. sådan eller hur många dräneringar det nu är och linda dessa nertill ?
Man får ju vara lite försiktig så att det inte blir för varmt.
Kanske ska man koppla alla i serie eller i 2 grupper.
Detta förutsätter ju att det finns landström i närheten förstås.

/Hasse i TRUD,K45,SWE120
Användarvisningsbild
hasse_A
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor aug 16, 2007 19:01
Ort: Göteborg

Re: Däcksdränering

Inläggav hasse_A » sön jan 10, 2016 18:52

Kollade runt lite. Jag hade skaffat denna : http://www.rinkabyror.se/artikel/kima-gron-6-m/?select=true
Nu räcker ju inte denna om man skall nå alla genomföringarna när den är okapad men om man kapar upp den i 1 meters
längder och använder 1 meter till vardera genomföring får man 8W vid varje. Hmm, räcker det mån tro ?
Räcker inte effekten får man ta en längre kabel och vira fler varv. Man kanske skall avskärma med lite isolering.
Hur som helst, dessa 6 stumpar skall sedan kopplas i serie så man får ta en vanlig elkabel emellan dessa.
Om man har båten i vintertid kan ju detta vara en permanent installation för att kunna användas när man så önskar.

Det står att man inte får kapa värmekabeln men det man menar är att totallängden inte får kortas för då går effekten upp.

Det är lämpligt att man har lite hum om hur man hanterar elinstallationer.
Annars rekommenderar jag inte att man ger sig på detta. Inga sockerbitar tack.

En 15-25W glödtrådslampa med lagom isolering vid varje genomföring kanske kan vara enklare om sådana glödlampor
går att få tag på numera. Allt ska ju vara så energisnålt nuförtiden.

/Hasse i TRUD,K45 SWE120
Användarvisningsbild
hasse_A
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor aug 16, 2007 19:01
Ort: Göteborg


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

cron