Rorkultspilot till A-33

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Rorkultspilot till A-33

Inläggav seglarna » fre dec 18, 2015 16:48

Hej! Jag har tittat på flera erbjudanden ang en rp. Men våran båt väger ca 7,5 ton... Den ska ju helst vara lite överdimentionerad...rp:n alltså! Har ni andra nga tipps här... Vad skall man köpa??? Autopilot st 2000 är ju för liten enligt specen.... Till och med tp-32 som skall klara upp till 6ton....

Med vänlig hälsning,/Micke
S-38 Hållidej
seglarna
 
Inlägg: 61
Blev medlem: mån sep 07, 2009 19:17
Ort: Norrtälje

Re: Rorkultspilot till A-33

Inläggav hasse_A » tis dec 22, 2015 19:43

Skall du långsegla ? I så fall rekommenderar jag att du skaffar ett vindroder. Då kan du göra som vi har gjort.
Låt piloten styra på vindrodret. Vi har den minsta piloten Raymarine ST1000+. I.o.m. att piloten styr på balansrodret
på vindrodret klarar den lätt av att styra båten även om man lastar den som vi gjort.
Installationen blir ganska smutt då man kan sätta piloten längs pushpiten så den kommer ur vägen.
Vi har en hackbräda som vi låser huvudrordet i.
Bilagor
Autopilot.jpg
Autopilot.jpg (304.11 KiB) Visad 25664 gånger
Användarvisningsbild
hasse_A
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor aug 16, 2007 19:01
Ort: Göteborg

Re: Rorkultspilot till A-33

Inläggav seglarna » ons dec 23, 2015 11:24

Kanon. Bra lösning! Ser att ni har ett modernt vindroder. Vi har ett äldre som togs fram samtidigt med Allegrobåtarna . Först till 27:an sedan gjorde man detta lite större för att passa 33:orna men jag har hittat ägaren t våran båt som nu e 81 år gammal. Han skall visa mig hur det fungerar och då kommer din lösning att passa jättebra. Visst är det så att vi har tänkt att långsegla så detta är ett viktigt steg på vägen. Om du kommer på ngt mer ang detta så hör gärna av dig...
Med vänlig hälsning, Micke S-38 Hållidej
:D
seglarna
 
Inlägg: 61
Blev medlem: mån sep 07, 2009 19:17
Ort: Norrtälje

Re: Rorkultspilot till A-33

Inläggav seglarna » ons dec 23, 2015 11:31

Hej igen! Då detta m vindroder är nytt för mig så kommer här en fråga ..... Förmodar att du redan seglat med denna konfiguration i olika vind vinklar..... Hur upplever du detta på slör e plattläns..... Lika bra som andra bogar eller... / Micke
seglarna
 
Inlägg: 61
Blev medlem: mån sep 07, 2009 19:17
Ort: Norrtälje

Re: Rorkultspilot till A-33

Inläggav hasse_A » ons dec 23, 2015 12:57

seglarna skrev:Hur upplever du detta på slör e plattläns..... Lika bra som andra bogar eller... / Micke


Vi har ett Hydrovane. Man ser ofta detta vindroder när man är ute och långseglar men nästan aldrig hemma i Sverige.
Vindrodret styr fint på alla bogar, även slör och läns. I lätta vindar och plattläns slingar hon lite grann, men vad gör det när man är cruiser ? Enda gången som vi har svårt att få vindrodret att sköta sig är med plattläns och gennaker. Då blir relativa vindenhastigheten för svag. Då använder vi autopiloten i stället. Med den lilla piloten vi har är inte strömförsörjningen något större problem heller om man har som vi släpgenerator och solpaneler.
Användarvisningsbild
hasse_A
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor aug 16, 2007 19:01
Ort: Göteborg

Re: Rorkultspilot till A-33

Inläggav Hans-Roland » ons dec 23, 2015 17:02

Hej,

Jag har ett vindroder av den typ Bo Åkerlind ritade för sin A33 nr 3 inför sin segling till Västindien. Är nöjd med detta. Det fungerar bra på kryss och halvvind. I svag vind på läns och slör är funktionen sämre. Spinnackersegling i hårdare vind fungera bra. Har dock råkat få en uppskärning vid ett tillfälle då vindstyrkan låg över 10 m/s. Innan dess hade vindrodret styrt båten i över 10 timmar utan problem. När vi lossade huvudrodret och styrde upp båten reste den sig utan problem. Huvudrodret styrs med detta vindroder av birodret och tillåts en viss rörelse för att styra båten. Bo Åkerlind har välvilligt tillåtit att ritningarna på hans vindroder publicerats på Allegroklubbens websidor för de som vill nyttja dessa för att tillverka ett vindroder enligt hans konstruktion. Vindrodret Koster som också finns info om på vår web är ett plagiat av Bos roder.

Hans-Roland
Hans-Roland
 
Inlägg: 53
Blev medlem: fre jun 01, 2012 16:56

Re: Rorkultspilot till A-33

Inläggav seglarna » ons dec 23, 2015 18:50

Ok. Var någonstans på forumet kan jag hitta denna information om bo's vindroder......
/Micke
seglarna
 
Inlägg: 61
Blev medlem: mån sep 07, 2009 19:17
Ort: Norrtälje

Re: Rorkultspilot till A-33

Inläggav Hans-Roland » ons dec 23, 2015 18:55

Hej,

Den finns till en länk till Allegronytt nr 414.

Hans-Roland
Hans-Roland
 
Inlägg: 53
Blev medlem: fre jun 01, 2012 16:56

Re: Rorkultspilot till A-33

Inläggav seglarna » fre dec 25, 2015 10:41

Kan jag finna detta tidning nr 414 här på hemsidan 'elektroniskt' eller är det en papperstidning du menar...?
/Micke
:D
seglarna
 
Inlägg: 61
Blev medlem: mån sep 07, 2009 19:17
Ort: Norrtälje

Re: Rorkultspilot till A-33

Inläggav Hans-Roland » lör dec 26, 2015 11:48

Hej,

Det är elektroniskt på vår web. Jag har haft kontakt med Anna-Carin vår webredaktör. Hon kommer att lägga ritningarna mer synlig som en rubrik bland rubrikerna Allegronytt, Koster mm. Hon kanse redan har gjort det.

Hälsn/Hans-Roland
Hans-Roland
 
Inlägg: 53
Blev medlem: fre jun 01, 2012 16:56

Re: Rorkultspilot till A-33

Inläggav seglarna » lör dec 26, 2015 13:16

Ok..... Nu hittade jag den... Tack!
Med vänlig hälsning, Micke
:D
seglarna
 
Inlägg: 61
Blev medlem: mån sep 07, 2009 19:17
Ort: Norrtälje


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

cron