Kabelgenomföring för solpanel, tips på var

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Kabelgenomföring för solpanel, tips på var

Inläggav MattiasL » sön nov 29, 2015 21:29

Hej,

Jag tänkte montera en solpanel på luckgaraget och ev ytterligare en framför. Jag har funderat lite över var man bör dra ner kablarna så att det blir både snyggt och praktiskt.

Det enklaste är kanske att montera en kabelgenomföring bakom sprayhooden där man även kan dra ner ström- och datakablar till navigator och övrig elektronik. Tror dock inte det blir särskilt snyggt inifrån ruffen. Men det kanske finns någon snygg lösning på det?

Den andra lösningen jag funderat på är att dra kablarna fram till masten och lägga en kabelgenomföring mot huvudskottet mot toaletten. Det blir dock långa kablar på däck, inte heller helt snyggt.

Har ni något tips eller har ni löst det på något annat, smartare sätt än de ovan?
Användarvisningsbild
MattiasL
 
Inlägg: 9
Blev medlem: mån jan 20, 2014 11:38
Ort: Karlskrona

Re: Kabelgenomföring för solpanel, tips på var

Inläggav Göran F » tor jan 07, 2016 18:24

En funktionellt bra lösning brukar också bli, med mina ögon sett, en snygg och tilltalande lösning om den utförs på ett bra sätt.
Med en solcellspanel placerad på ruffgaraget bör kablar dras kortast möjliga väg till anslutningspunkten i elsystemet.
Att kunna placera genomgången i rufftaket vattenskyddat under sprayhooden är en stor fördel, som inte kan överskattas.
Från solcellen genom sprayhoodplogen, genom rufftaket och inne i ruffen närmsta väg, beroende på ruffens inredning, mot anslutningspunkten.
Har båten fallen neddragna till sittbrunnen kan man med lite tur använda genomföringarna för fallen även till elkabeln.
Elkabeln har troligen inte några kraftigare dimension och inne i ruffen täcks den lämpligen med trä- eller plastlist.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster

cron