kylvatten över vintern

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

kylvatten över vintern

Inläggav lars-erik krona » ons okt 15, 2014 15:13

:? Har skaffat mig en Allegro 27 med en SB8-motor, frågan är om man ska låta kylvattnet med glykol i låta vara kvar över vintern eller ska man tappa motorn på kylvattnet? Vilket är skonsammast för motorn.
lars-erik krona
 
Inlägg: 4
Blev medlem: tor sep 18, 2014 08:28

Re: kylvatten över vintern

Inläggav Mikaja » ons okt 15, 2014 19:55

Jag är också ny båtägare men jag har förstått att glykolen även har en rostskyddande effekt och det borde därför vara bra att ha systemet fyllt med glykolblandning över vintern.
Mikaja
 
Inlägg: 8
Blev medlem: sön aug 24, 2014 20:05

Re: kylvatten över vintern

Inläggav Johan » ons okt 15, 2014 20:45

Kylvattnet i det interna tillika från sjövattnet isolerade systemet låter man lämpligtvis vara kvar över vintern då det innehåller korrosionsskyddande ämnen. Detta kylvatten byter man vartannat år, inte pga antikyleffekten (den försvinner inte) utan pga att dom korrosionsskyddande ämnena slutar att verka med tiden.

Det viktigaste är att konservera det öppna sjövattensystemet, förslagsvis med en 50/50-blandning av vatten och glykol. På Allegron så gör man då detta direkt från sjövattenintaget på insidan av båten. Fast detta har ni säkert redan järnkoll på, men utifall att någon av er skaffat er alla första båt med inombordsmotor så kan det ju vara värdefullt att nämna det, i all välmening :D.
Johan
 
Inlägg: 7
Blev medlem: tis jul 29, 2014 17:46

Re: kylvatten över vintern

Inläggav Mikaja » tor okt 16, 2014 09:02

Johan skrev: På Allegron så gör man då detta direkt från sjövattenintaget på insidan av båten. Fast detta har ni säkert redan järnkoll på, men utifall att någon av er skaffat er alla första båt med inombordsmotor så kan det ju vara värdefullt att nämna det, i all välmening :D.

Eftersom jag faktiskt just har skaffat min första båt med inombordsmotor så får du gärna förklara i detalj hur man på bästa/enklaste sätt gör detta! Mitt sjövattenintag sitter väldigt svåråtkomligt så jag har för avsikt att ändra så att det blir "rätt".
Mikaja
 
Inlägg: 8
Blev medlem: sön aug 24, 2014 20:05

Re: kylvatten över vintern

Inläggav 355 » tor okt 16, 2014 09:42

Lossa slangen i andra änden, vid motorn, eller backslaget i förekommande fall, trä på en slang på enklaste sätt och trä ner den andra ändan i dunk med glykolblandning. Starta motorn och när det kommer glykolblandning med avgaserna är det klart!
355
 
Inlägg: 17
Blev medlem: lör sep 01, 2012 21:02

Re: kylvatten över vintern

Inläggav Johan » tor okt 16, 2014 19:27

Målet med hela övningen är att du ska ersätta allt sjövatten i systemet (som finns i slangar, impellerhus, ljuddämpare, värmeväxlare etc) med en glykolblandning. Du behöver ca 5-6 liter vätska totalt för att vara på den säkra sidan.Köp alltså typ 3 liter glykol hos din båtbutik blanda färdigt med 3 liter vatten i petflaskor, vattenkanna eller liknande, så att du har 6 liter färdigblandning. Sätt sedan en hink på utsidan av båten där sjövattnet kommer ut (jag förutsätter att båten står på land) för att samla upp den del av blandningen som lyckas ta sig igenom hela systemet (det mesta ska stanna kvar inne i systemet över vintern). Sedan lossar du slangen vid sjövattenintaget och beväpnar din medhjälpare med en liten diskbalja eller liknande som ryms så att du kan fylla den med färdigblandningen och samtidigt sticka ner den del av slangen som du har lossnat. Alternativt lossar du slangen vid backslaget och kopplar en extern slang som du leder till din balja. Fyll baljan så mycket det går och starta sedan motorn. Vatten börjar då sugas upp ur baljan och in i slangen så se till att fyll på hela tiden med färdigblandningen från dina flaskor/kanna så att impellern inte går torr. Efter att all glykolblandning sugits upp så stäng omedelbart av motorn. Endast en del av glykolblandningen ska nu ha kommit på utsidan i hinken, och den tar du till miljöstationen. Resten är kvar inne i systemet. Klart! Har du någon glykolblandning över så kan du köra ner lite i toan också eftersom du sannolikt har lite vatten ståendes där också (en del sjöbjörnar kan ha åsikter om detta map på packningar etc, men jag tror det är lungt :D ) . När det gäller impellern finns det lite olika skolor; jag låter min vara kvar. Annars kan du ta ut den och förvara den hemma i en plastpåsen över vintern. Obs att du kommer få lite glykolblandning på dig om du tar ut impellern, så beväpna dig med ett par diskhandskar el. liknande. Lycka till!
Johan
 
Inlägg: 7
Blev medlem: tis jul 29, 2014 17:46

Re: kylvatten över vintern

Inläggav Mikaja » tor okt 16, 2014 20:12

Tack för den beskrivningen! :D
Mikaja
 
Inlägg: 8
Blev medlem: sön aug 24, 2014 20:05

Re: kylvatten över vintern

Inläggav lars-erik krona » fre okt 17, 2014 16:28

Mången tack för infot lasse
lars-erik krona
 
Inlägg: 4
Blev medlem: tor sep 18, 2014 08:28


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster

cron