Inbyggda vattentanken i kölen?

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Inbyggda vattentanken i kölen?

Inläggav Mikaja » sön sep 14, 2014 22:52

Allegro 27:an har ju en vattentank på 90 liter inbyggd i kölen.
Jag vet inte hur många som använder denna men byggare och tidigare ägare av min båt har enligt uppgift inte använt denna alls.
Så här ser det ut just nu:

Under aktersta durkluckan närmast motorn finns en inspektionslucka
http://i1375.photobucket.com/albums/ag4 ... 51ab81.jpg

En armslängd in kommer en slang som tycks gå upp i balken till motorfästet eller därikring
http://i1375.photobucket.com/albums/ag4 ... 9ff4c7.jpg

Jag har ingen aning om slangen är tänkt att gå till en länspump eller till en färskvattenpump och framför allt så vet jag inte var den kommer upp någonstans...
Är det någon som har liknande på sin båt eller kan gissa?
Jag leker med tanke att göra om utrymmet till en dieseltank. Är det någon som har synpunkter eller tips på det?

/Mathias
Mikaja
 
Inlägg: 8
Blev medlem: sön aug 24, 2014 20:05

Re: Inbyggda vattentanken i kölen?

Inläggav Göran F » lör sep 20, 2014 18:11

Mig veterligt har det aldrig funnits någon vattentank i kölsvinet, som "standard" (det är för övrigt inte så mycket som är standard i båtarna förutom plastdetaljer gjutna i formar o rigg) på 27an, så detta är säkerligen en självbyggarlösning, vilket även utförandet tyder på.
Byggaren har även, i det här fallet, skurit bort den tröskel mot motorrummet, som är standard i den invändiga plastmodulen.
En tank som invändigt har en polyesteryta, ren plast eller topcoat, är ganska värdelös som vattentank då vattnet snabbt tar smak av polyestern.
Vart slangen tar vägen borde vara tämligen enkelt att se i motorrummet då det (i normalutförande) inte finns några dolda utrymmen frånsett den tröskel, som är bortskuren i det här fallet.
Den ganska grova diametern på slangen antyder snarare länspump än vattenpump.
Ska tanken användas som bränsletank gäller det att verkligen kolla tätheten, inte bara mot vätska utan även mot lukt, personligen skulle jag inte ge mig på detta utan väldigt starka skäl.
Rimligen finns det ju redan en fungerande bränsletank på annan plats i båten, är den väldigt liten skulle jag hellre komplettera med lös bränsledunk(ar).
Mest närliggande användningsområde tycker jag är som septitank för toaletten, 90L är ju en bra volym för en sådan.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Inbyggda vattentanken i kölen?

Inläggav Mikaja » lör sep 20, 2014 22:19

Tack Göran för ditt svar!
Jag har via förre ägaren fått veta att slangen är den påfyllningsslang som ursprungligen ledde från ett beslag på däck.
Från början satt det en Albin O21 i båten vilken tog större plats och det förklarar den bortskurna tröskeln. När man bytte denna mot en Lombardini diesel så kapade man helt enkelt av slangen innan man plastade över den med den nya motorbädden.
Det vatten som finns i tanken nu är det som kommit in under 20 år så tanken är nog ganska tät men lukt vet jag ju inte.
Dock är ju luktfrihet minst lika viktigt om jag skulle använda den till septitank men jag har portapotti så det behovet saknas.
Tanken finns med på mina orginalritningar så jag trodde att det var något som byggdes in i skrovet på alla de varvsbyggda skroven.
Hur ser det ut på de båtar som inte har tanken? Oåtkomlig del av kölsvinet eller homogen polyester?
Just nu känns det som ett outnyttjat utrymme och 90 liter diesel kändes som en bra nytta istället för den 30 liters tank som tar plats i akterstuven. Kanske det går att stoppa in en formskuren säck som en innerblåsa och ha den som vattentank?
Jag tar gärna emot fler förslag eller idéer på vad jag skulle kunna göra med den!
Mikaja
 
Inlägg: 8
Blev medlem: sön aug 24, 2014 20:05

Re: Inbyggda vattentanken i kölen?

Inläggav Göran F » sön sep 21, 2014 16:02

Jämför man detaljer från de ursprungliga ritningarna och hur detaljerna löst vid slutlig produktion så finns det en hel del avvikelser.

Din tanke att använda den som vattentank med en nerstoppad vattensäck är nog bästa alternativet.
Enklast är väl att köpa en billig vattensäck och testa hur den formar sig i utrymmet när den vattenfylls,skulle den läcka händer ju inte så mycket tråkigt då den redan ligger i en vattentank.
En måttanpassad vattensäck låter som en betydligt kostsammare lösning.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

cron