Ta bort självlänsande däck?

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Ta bort självlänsande däck?

Inläggav seglarna » tis jun 17, 2014 19:39

Hej, i samband med att vi håller på att byta ut vårt gamla läckande teakdäck mot nytt i kork funderar vi på att plasta igen självlänsarna på däck. Dessa mynnar via slangar invändigt ut i genomföringar som numera befinner sig under vattenlinjen. Skrovet håller sig ju rent och fint men eftersom vi planerar för långfärdssegling så tänker vi på säkerhetsaspekten här. Någon som har erfarenhet av att ha gjort detta? /Maria o Micke på Hållidej
seglarna
 
Inlägg: 61
Blev medlem: mån sep 07, 2009 19:17
Ort: Norrtälje

Re: Ta bort självlänsande däck?

Inläggav seglarna » tis jun 17, 2014 19:44

Det innebär ju också att vi isåfall måste ta upp hål i sargen för vattnet på däck. Finns någon ritning på sargen, hur den ser ut inuti? Någon som försökt sig på detta? Micke o Maria
seglarna
 
Inlägg: 61
Blev medlem: mån sep 07, 2009 19:17
Ort: Norrtälje

Re: Ta bort självlänsande däck?

Inläggav Hans-Roland » ons jun 18, 2014 07:45

Hej,

Dina frågor innebär vad jag förstår att du har en Allegro 33. Jag fick en ritning på hur sargen ser ut av Anders Lamrén för ett antal år sedan. Tyvärr har jag den inte åtkomlig då den finns i en dator som lade av men jag kan informera dig om sargen är ihålig på grund av att däck och skrov är ihopplastade under sargen. Så att ta hål i sargen som du funderar på är nog ingen bra ide. Om du är bekymrad för att slangarna skall ställa till problem finns en annan lösning. Du kan göra som som det ser ut på min båt som är varvsbyggd. Här är rör från hålen i däck inplastade ända ner till öppningarna under vattenlinjen. Det ger en helt läckagefri avrinning.

Hans-Roland
K45 S14
Hans-Roland
 
Inlägg: 53
Blev medlem: fre jun 01, 2012 16:56

Re: Ta bort självlänsande däck?

Inläggav seglarna » fre jun 20, 2014 12:25

Tack för svar och ja det är en Allegro 33. Har du el ngn annan ngn bild på inplastningen av rören så är vi tacksamma, Med vänlig hälsning, Maria o Micke k45 S038
seglarna
 
Inlägg: 61
Blev medlem: mån sep 07, 2009 19:17
Ort: Norrtälje

Re: Ta bort självlänsande däck?

Inläggav Hans-Roland » sön jun 22, 2014 08:12

Hej,

Jag har ingen bild f.n. men kan ta en när jag kommer till båten nästa gång. Skall försöka komma ihåg det. Men det kan dröja, vår semestersegling är inte in planerad än.

Hans-Roland
K45 S14
Hans-Roland
 
Inlägg: 53
Blev medlem: fre jun 01, 2012 16:56

Re: Ta bort självlänsande däck?

Inläggav Hans-Roland » mån jul 28, 2014 16:37

Hej Micke,

Nu har jag några bilder från min båt på däcksavrinningen utformning. En visar utformningen mot däcket, en hela konstruktionen täckt av min heltäckningsmatta för isolering och den sista nederdelen av det hela men filerna är för stora för att bifoga och jag är inte tillräckligt bra på att minska formatet till 500kb. Om du skickar mig din e-postaadress så kommer de som bilaga till ett e-post från mig.

Hälsn/Hans-Roland
Hans-Roland
 
Inlägg: 53
Blev medlem: fre jun 01, 2012 16:56

Re: Ta bort självlänsande däck?

Inläggav seglarna » lör aug 02, 2014 22:46

Hej Hans-Roland, du kan gärna maila bilderna på mikaeljarbrant@gmail.com. Tack! Hälsn Micke
seglarna
 
Inlägg: 61
Blev medlem: mån sep 07, 2009 19:17
Ort: Norrtälje


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 48 gäster

cron