Hej Jonas!
Tror jag pratat med Dig tidigare i höstas. För mig du bodde i Helsingborg.
Kan förstå Din oro för "slangklämmor och slangar" även om den är ogrundad.
Ska försöka förklara.
Monitor, Hydrovane och Atom är alla mycket bra roder men till Allegro med utanpåliggande roder så måste ju extra ställningar mm byggas.
Dessutom blir det tungt, dyrt och svårt att reparera ute till havs om det skulle strula.
Slangklämmor finns INTE på rodret, däremot två st.slangkopplingar (6 mm) för industribruk.
Skangen är en 6 mm (dy) plastslang som används inom industrin och i princip outslitlig.
Slangen klarar 20 bar men det tryck man kommer upp i när det gäller överföringen i vindrodret rör sig om max 0,2 bar.
Talade i veckan med en man i Sthlm som nu i helgen (eller nästa?) ska segla ner en A33 till Medelhavet.
De hade Atoms vindroder men han har erfarenhet av Vikings vindroder.
Enligt honom så är Vikings vindroder det bästa och det enda som fungerade riktigt bra och det vore kul om han läser detta att skriva lite här inne.
Förmodar flera vet vem det är men vill inte lämna ut namnet utan hans medgivande.
Vikings vindroder är mycket stryktåliga och just att kraftöverföringen sker via en tunn slang gör ju att man slipper massa mekanik som kan strula.
De rörliga delarna är, som jag skrev tidigare, få.
Vippen kan steglöst vinklas från vertikalt (lättvind) till nästan horisontellt (storm).
Även talat med en man som heter Frode och bor på Gotland. Han har seglat jorden runt med ett Viking vindroder och var mycket nöjd.
Har själv byggt vindroder till min första A27 (nr 123) för ca 30 år sedan med kombinerat pendel/flöjel. Mycket strul innan man fick ordning på det men det fungerade till sist även om det såg ut som en mindre oljerigg
Använder som sagt Vikings trimroder som nu monterats på huvudrodret.
Rodret är balanserat så minimal kraft krävs för att vrida på det i strömmande vatten (provat i Indalsälven där jag doppade rodret och vred på roderaxeln (20 mm)).
Perfekt balanserat och Nacaprofil dvs ca 20 % av roderaxeln FRAMFÖR vridcentrum och format som en flygplansvinge.
Vikings vindroder har för Allegrons del flera stora fördelar varav de främsta nämns här:
1: Servorodret (730x70x15 mm) monteras vertikalt direkt på huvudrodret. Slipper då ett "tredje" roder.
2: Kan via genuaskena enkelt dras upp ur vattnet (ca 6 kg) då man inte använder det. Detta går att göra då det enbart är en 6 mm flexibel slang och inga mekaniska delar som hade omöjliggjort det.
3: Lättservat! Hela roderpaketet lyfts av på 5 sekunder och kan enkelt flyttas till sittbrunnen UTAN att demontera något alls. Lätt då att justera utväxling, byta delrinlagringar etc.
Flexibla slangen kan sitta kvar.
Samma gäller flöjelpaketet. Lyfts av sitt färst och kan enkelt flyttas till sittbrunn UTAN att demontera något alls.
4: Reservdelar i sammanhanget sanslöst billiga och okomplicerade.
Teoretiskt för att byta samtliga delar krävs enbart skruvmejsel, liten skiftnycket (8 mm) och polygrip!
5: Undre horisontell 4-kantsprofil med stödlagring placerad ca 65 cm under vattenytan.
Förhindrar helt att drivgods skräp eller i värsta fall nät, ankarlinor etc fastnar i trimrodret vilket då skulle knäcka roderaxeln.
Nedan följer en lista på "rörliga delar" som teoretiskt kan tänkas slitas.
A: Delrinlagringar. 3 st. finns. De 2 översta byts på 20 minuter. Lär aldrig behövas pga låg belastning. Kostnad: 20 :-/st. Undre lagringen (under vatten) byts på 5 minuter men man får bada
Detta lager är tillverkat i Delrin 4-kantsstång 27x27x60 mm. Har där för nöjes skull borrat fyra st. 6 mm (nedre rodertappens dia) försänkta hål. Har således 3 extra lager i reserv där. Bara att lossa en saxpinne, trycka ut stången, vända och/eller vrida på den och vips så har man ett nytt lager.
B: Membran. Har själv klippt till 2 st. extra membran i 1,5 mm EPDM som snabbt kan bytas om det skulle slitas vilket är osannolikt. De har ju beviserligen hållt för jordenruntseglingar.
Kostnad: 5 :- /st.och om man har tillklippta sådana så byter man ett membran på ca 20-30 min.
12 st M5 skruvar lossas.
C: Slangen (används bla inom industripneumatik) är väderbeständig och får inte jämföras med vanliga armerade slangar. Outslitliga skulle jag vilja påstå här. Kostnad: 6:- metern
D: Vippa, gjord i styv cellplast. Mkt enkelt att tillverka själv och ha med sig reserv.
Kostnad: ? (inte undersökt).
E: Spröt för vippa. Ett st. metspö (!) som kapas till ca 1-2 meters längd. I dess smala ändE sitter vippan. Kostnad: Ca 25:-
F: Kullager, 2 st. i delrin med glaskulor. Dy ca 30 mm(?). Sitter mellan flöjel och mottyngd. Ska aldrig smörjas. Mkt lång livslängd.
Kostnad: Inte undersökt men finns hos alla större kullagertillverkare.
OBS: Det viktiga är att förstå att hela principen av Vikings vindroder bygger på MYCKET LÅGA belastningar på kraftöverföringen då det i princip nästan inte krävs någon kraft för att vrida trimrodret.
När trimrodret vrids och påverkar huvudrodret så hamnar all kraft på trimrodrets lagringar och INTE på kraften att vrida det då det, igen, är helt neutralt och mycket låga krafter krävs från pendeln.
Puh...blev långt detta men kul ämne...tycker jag
Ring mig gärna om frågor finnes.
Sjösätter inom en vecka och jag lovar återkomma hur det hela har utfallit efter mastning mm.
Den som önskar får gärna komma upp till Sundsvall och testa rodret eller bara kika.