Bogproppeller i A33:a

Tips för ombyggnad och förbättringar, lämna ditt bidrag här!
Inga frågor i detta forum, de ställer du i frågeforumet.

Bogproppeller i A33:a

Inläggav tantgrön » tor feb 07, 2013 16:55

Jag monterade in en bogproppeller i min 33:a förra vintern. Efter mycket funderande om vilket fabrikat & effekt jag skulle välja bestämde jag mig för Sleipners sidepowwer SE80. 6hk 80 kg dragkraft dubbla proppellrar. Valet har jag varit mycket nöjd med. Plasseringen blev precis framför vét i förpiken. Detta kan tyckas lite långt bak, men med hänsyn till alla mått man ska tänka på så får den tyvärr inte plats längre fram. Den ogynnsamma placeringen har dock inte varit ngt problem. Motorn &hela installationen utan batteri väger trots allt 25-30kg så ur den synpunkten är ju placeringen bara bra. Jag har inte satt in ett sep. batteri för bogen utan valt att dimensionera upp kablarna ordentligt istället. I mitt fall 2x 70m2 för plus & 2x70m2 för minus, detta har funkat mycket bra. nu mera "vågar" jag leta mig långt in i trånga hamnar oavsett vind. Har till och med "fick parkerat" med inte mer än 1,5m manöver utrymme och vinden från kaj :D . Om någon har funderingar eller frågor så hör gärna av er.
Mvh Thomas
tantgrön
 
Inlägg: 5
Blev medlem: sön feb 04, 2007 15:54
Ort: helsingborg

Återgå till Tips (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

cron