Sida 2 av 4

Re: Optimala vindrodret till kostrar!!!???

InläggPostat: lör jun 09, 2012 23:15
av jansan
Klurat, funderat och försökt tänka till och kommit till följande slutsats:
Trimrodret, som ju ger fullt utslag redan vid mycket låga vindar tyder ju på att rodret är optimalt balanserat och minimal kraft krävs för att vrida det vid fart framåt.
Men...trimrodret kanske ska göras djupare för att göra kraften på huvudrodret större?
Trimrodret är ju nu 730x70x15 mm och lagrat nertill och upptill.
Om man istället bygger på det med 1 mm plåt som formas, bockas i nacaprofil (flygplansvinge) och 20 % av arean framför vridcentrum (som nu) så att det blir ex-vis730x150x17 mm så borde ju överfört moment till huvudrodret bli oerhört mycket starkare.?
Hursomhelst, spånar lite nu och ska börja med att ordna glapp och ändra utväxling som jag skrev innan.

Fråga: Kostervindrodret, hur stort vinkelutslag ger det trimrodret vid max flöjelutslag???

Kommentera gärna.

Re: Optimala vindrodret till kostrar!!!???

InläggPostat: mån jun 11, 2012 10:58
av jansan
Justerade igår så att trimrodret ger ca 60 % större utslag.
Mycket enkelt då hela roderpaketet (ca 6 kg) lyftes från genuaskenan över till sittbrunnen.
Inga verktyg, inga bortkopplingar behövdes göras då det bara är slangen som förbinder vipppaketet och roderpaketet. Slangen satt kvar.
Mycket lätt att fixa även ute till havs mao då man i lugn och ro kan åtgärda justeringar i sittbrunnen.
Tidsåtgång var ca 15 min.

Inte hunnit testa då det regnade och åskade i Sundsvall igår.
Återkommer med rapport när nästa tillfälle ges.

Re: Optimala vindrodret till kostrar!!!???

InläggPostat: tor jun 14, 2012 08:24
av jansan
Inget nytt att rapportera!
Varit vindstilla sedan sist. Åska och regn idag så ny test tidigast imorgon.

Re: Optimala vindrodret till kostrar!!!???

InläggPostat: ons jun 20, 2012 23:50
av jansan
Hunnit testa lite igen efter justering.
Vind ca 4-5 ms, ingen sjögång.
Provade plattläns, slör, läns, kryss.
Fungerade bra. Ska be en oberoende långseglare följa med som är van vid vindroder att följa med ut och höra hans kommentarer.
Utan tvekan fungerar det tillfredsställande som det är nu MEN jag skulle önska att kraften på huvudrodret var större.
Trimrodret ger visserligen mer utslag nu än tidigare och inga problem med att vinkla trimrodret maximalt även vid så låga vindar som 3 ms vilket innebär att trimrodret är absolut perfekt balanserat.
Bredden är ju bara 70 mm dvs ca 14 mm framför vridcentrum, 56 mm bakom vridcentrum.
För att få mer kraft funderar jag på, som jag beskrivet tidigare öka på bredden med att bocka 1 mm plåt i SS till dubbla bredden dvs 140 mm varav 28 mm framför vridcentrum, 112 mm bakom vridcentrum.
Tror att det då skulle bli såpass kraft så det även hade passat A33 men jag återkommer när test gjorts. Blivit lite segling nu beroende på mycket jobb och lite vind.
Någon som är intresserad så är det bara att kika upp till Sundsvall alt. ringa mig på 0705-377488.
Glad Midsommar!!!!

Re: Optimala vindrodret till kostrar!!!???

InläggPostat: tor jun 21, 2012 00:02
av jansan
Vid motorgång och segling då man inte vill använda vindrodret så är det en stor fördel att dra upp roderpaketet på genuaskenan. När trimrodret är nedsänkt vid motorgång så drar trimrodret huvudrodret åt babord vilket är jobbigt.
Hissa upp det går på 20 sek. och den extratyngd som då finns bakom huvudrodret (ca 6-7 kg) märks överhuvudtaget inte då hela rodret hamnar ovanför vattenytan.

Mycket bekvämt när man ska sätta segel själv. Ställ in vindrodret så båten för motor går mot vinden. Hissa sen storan enkelt och bekvämt.
Samma naturligtvis om du ska ta ner seglen.
Kursändring görs via en lina kopplad till flöjelpketet.

Re: Optimala vindrodret till kostrar!!!???

InläggPostat: mån jul 02, 2012 01:56
av jansan
Kort rapport!
Seglat idag, 8-12 ms, kryss, halvvind, slör läns.
Full stor o genua för att testa vindrodret
Misstänker trimrodret är för smalt (70 mm). Ger för dålig kraft till huvudrodret men kan även bero på för mycket glapp i konstruktionen.
Ska prova att justera snarast igen och se om det hjälper.
Rodret fungerar iofs om man har bra balans men byig vind mellan 6-12 som det var bitvis gjorde ju att båten i byarna ville lova upp (halvvind) och då gav inte trimrodret tillräcklig kraft.

Re: Optimala vindrodret till kostrar!!!???

InläggPostat: mån jul 02, 2012 15:58
av Göran F
Du tror inte att det är för mycket begärt av vindrodret att orka styra med den segelföringen vid de (byiga) vindstyrkorna, kanske värt att testa med en toppfock istället?
Jag kikade litet i byggbeskrivningen till kosterrodret och där anges servorodrets storlek till 830x100 alltså större men inte dramatiskt större.

Re: Optimala vindrodret till kostrar!!!???

InläggPostat: mån jul 02, 2012 23:45
av jansan
Göran:
Såg det också och har några frågor om detta:

1: Vid max vipputslag, hur många grader vrider sig trimrodret på kosterrodret?
På min variant så är det uppskattningsvis ca 30-35 garder.

2: Hur stor kraft är det på huvudrodret när kosterrodrets trimroder ger max utslag?
Uppskattar min kraft till kanske 4-5 kg i änden på rorkulten vid ca 5 knop.

Vet jag provocerade med mycket segel men det var för att testa.

Kraften överförs ju pneumatsikt vilket inte ger ett stumt trimroder. Frågan är om det blir så att trimrodret "fjädrar" mot rakare läge vid fart framåt? Svårt att se då rodret befinner sig under ytan. Trimrodret är ju balanserat men kanske det är där felet ligger trots allt.

Ska försöka med följande:
1: Ändra utväxlingen så att det blir större trimroderutslag.
2: Ska testa med hydraulik istället för luft.
Mycket enkelt att ordna.
Kamrarna fylls med spolarvätska + vatten via avluftningsventilen som sitter högst placerad.
Därefter hängs ett litet expansionskärl (ca 0,5 liter) upp på ena akterstaget med slangförbindelse till avluftningsventilen och fylls med kanske 1 dl glykolblandning.
När systemet är fyllt så blir det ju helt stumt då vätska som bekant är inkompessibelt. Det blir då lika stumt som mekanisk överföring och borde fungera bra.
Viktigt att förstå är ju att när vindrodret används så är ju ventilen stängd till expansionskärlet.
När man koppar ur vindrodret så öppnar man bara avluftningen som vanligt.
När systemet väl är urluftat och fyllt med spolarvätska så behövs egentligen ett mycket litet expansionskärl.
Även glykol kan funka men det är dyrare och har högre viskositet.

3: Om inte punkt 1 eller 2 funkar så återstår det att utöka roderarean. Som sagt, flöjeln ger max utslag och rodret fungerar fantastiskt bra vid svaga vindar (0,5-3 ms) upp till ca 3 knop och med BALANS i segelsättningen.
Men...det jag saknar är kraften i trimrodret och det kan ju vara så (som nämnts idigare) att luftöverföringen helt enkelt är för fjädrande. Det är ju trots allt mycket låga tryck.

Vad tror Ni som följer denna tråd?
Kom gärna med tips och idéer!

PS: Ska skicka bilder men gör det i separat inlägg då jag är osäker på hur det kommer att funka.

Re: Optimala vindrodret till kostrar!!!???

InläggPostat: mån jul 02, 2012 23:49
av jansan
Bilder på modifierat Viking vindroder.

Kom gärna med kommentarer.

Ahhh...funkade inte...max filstorlek är 512 KiB.

De som vill ha foton kan istället maila mig på janeriksandstrom@gmail.com så skickar jag bilder.
Har 8-9 foton på vindrodret.

Re: Optimala vindrodret till kostrar!!!???

InläggPostat: tis jul 03, 2012 08:07
av Göran F
Hur fungerar vindrodret vid mindre segelyta relativt vindstyrkan?

Re: Optimala vindrodret till kostrar!!!???

InläggPostat: tis jul 03, 2012 10:48
av jansan
Göran:
Förmodar du menar med mindre segel än maxstället vid senaste testen (8-12 ms).
Provade inte det men förmodligen bättre.
Hade varit lagom med 1 rev och inrullat till kryssfock vid dom vindarna.

Återkommer när test gjorts...kanske i em.

Ska börja med att ändra utväxling...funkar inte det ska jag testa med spolarvätska...funkar inte det så återstår att större trimroder.

Vikings vindroder har ju 2 roder varav även det stora rodret är balanserat. Det gör ju att det vrids betydligt lättare av trimrodret än Allegrons som INTE är balanserat. Visserligen så sitter trimrodret direkt akter om huvudrodret på Vikings så det vridande/svängande momentet blir ju lägre men som sagt, det är ju balanserat så det ksnskr övervinner det lättare.
Har själv aldrig seglat med Vikings roder som det är tänkt.

Re: Optimala vindrodret till kostrar!!!???

InläggPostat: tor jul 05, 2012 00:09
av jansan
Testat idag följande:
1: Hydraulik. Mycket snabbt att göra men friktionsförlusterna i slangen blir för höga=långsam reaktion.
Hade satt roder och flöjel i bänk på land för testerna. Dessutom...nivåskillnaderna på kamrarna är ca 0,9 m vilket ger ett statiskt tryck på nedre kammaren på ca 7kilo (Hxrxrx3,14xdens.) vilket blir svårt att kompensera med fjäderarrangemang. Kanske det hade funkat om kamrarna var på samma höjd och haft grövre slang. Hydraulik funkar således dåligt.

2: Öka utväxling...svårt med nuvarande konstruktion...för trångt helt enkelt.

Men...tror att jag KANSKE funnit en lösning.
Avståndet mellan vridcentrum och fästet för stången till membranen är ca 20 mm. Har klurat i timmar idag, tänkt och kommit fram till att det borde hjälpa. Om den utökas till 40 mm så blir ju utslaget dubbelt så stort på trimrodret. Visserligen blir vippans kraft halverad men som läget är nu så ger den ju fullt utslag redan vid svaga vindar. Dessutom är spröt bara halva längden mot Vikikngs originalspröt.
Ska se om jag hinner göra modifieringen i morgon.
Rapporerar direkt när ombyggnad/test utförts oavsett resultat.

Re: Optimala vindrodret till kostrar!!!???

InläggPostat: mån jul 16, 2012 10:33
av jansan
Inget nytt att rapportera!!!
Sanslöst dåligt väder (regn eller dåliga vindar) har gjort att jag inte kunnat utföra tester. Varit skapligt några darar men arbetat då.
Skriver detta då ev. intresserade undrar var jag tagit vägen.
Garanterar rapport kommer när jag testat!

Re: Optimala vindrodret till kostrar!!!???

InläggPostat: tor aug 02, 2012 20:45
av jansan
Yeees!!!
Har idag äntligen haft tid o testa vindrodret efter gjorda justeringar!
Förutsättningarna var halvvind/slör/bidevind 7-9 ms. Körde enbart med genua och loggade som mest 6,5 knop på halvvind.
Suverän balans så vindrodret behövde kanske inte jobba så hårt men det fungerade bra på alla ovan nämnda vindar.

Men...ska ändå förbättra när tid finnes. Ska bygga större trimroder dvs utöka bredden från nu 70 mm till ca 140 mm för att få bättre kraft i det.
En enkel operation helt enkelt då jag tar en 1 mm plåt (730x290 mm), bockar den och sveper den runt det befintliga trimrodret. Skruvas sedan i bakkant med småbult.
Fortfarande naturligtvis med Naca-profil.

Återkommer snarast när nya tester/ombyggnad gjorts.

Re: Optimala vindrodret till kostrar!!!???

InläggPostat: ons feb 06, 2013 01:52
av jansan
Hej alla!
Back in business. Förstorat upp trimrodret från 70 x 730 mm till 160 x730 mm.
Gjort ett svep i SS2348 1 mm plåt (Syrafast) som träs utanför det befintliga.
Naca-profil dvs som en avlång vattendroppe eller flygplansvinge med största bredden ca 38 mm.
Fixeras med enbart polyuretanlim i bakkant först. Därefter när den härdat då fyller jag utrymmet mellan bef. roder och svepet med expanderande polyuretanskum. Kortsidorna lämnas i detta moment öppet för att fogmassan kan jäsa ut utan att deformera formen.

Polyuretanskum har en mycket stark expanderande kraft så därför ska hela rodret först fixeras i gigg.

När det är gjort så förseglas kortsidorna (ändarna) med epoxi.

Hoppas o tror att det sedan ska fungera ännu bättre då kraften hittills varit något för svag vilket krävt väl balanserade segel.

Självklart så är vridcentrum fortfarande ca 20 % bakom framsidan.

Återkommer så snart det är klart...sjösättningen är dock inte förrän i Maj...ev tidigare om jag gör det i egen regi.

PS: Ska förresten inte bottenmåla i år. Ska köra med borste. Växer ju inte så mycket här i Sundsvall.