Sida 1 av 1

Uppdatering av 27a

InläggPostat: lör dec 20, 2008 17:35
av Paf
Hej
Jag har en 27 med mahogny överbyggnad som har fått en hel del fixat de senaste åren. Bla epoxy behandlat botten, sprutlackade fribord, ny el/instrument mm. Den åtgärd som har gjort störst skillnad för seglings egenskaperna och trivseln, förutom fungerande segelhantring, är byte av motor och propeller. Hade en MD 2a med fast trebladig. Det var ingen fröjd att segla lättvind med båten precis, allt med segel var snabbare om man så säger. Gjorde som alla andra, kollade runt och fick lika många svar, detta är den bästa lösningen, men passar det verkligen mig var min fundering?

Under många dygns bonnkryss längs norrlandskusten var önskemålet enkelt och klart. När det piper emot så skall det bara vara att starta motor, rulla in genua, stramskota storen å överlåta styrandet åt autopiloten.
Gå ner i ruffen koka en soppa, krypa ihop under sprayhooden å åka med. Detta utan att ha en motorbåt med segel.

Min lösning blev en tre cyl Vetus på 27 hk och en 4-bladig Vario-prop från Tyskland. Första sommaren var som att vara nyförälskad! Min Allegro seglar! Med stillastående axel och minimalt motstånd. Propellern rymms utan åverkan i skrov eller roder. Motorn luffar på utan oljud och vibrationer. Det går att sitta i ruffen å prata vid motorgång, även när det går motsjö och man gasarpå. Dessutom så blev hon betydligt lättare i häcken.
Är det någon som är intresserad av hur det ser ut i praktiken, så kan jag maila bilder.

I vinter blir det nya rutor, från Göteborgs Vattenskärningsteknik, ny sprayhood med kapell, singelrevbom med neddragna tampar till brunnen mm.

Jag skall behålla denna vackra båt i många år, så att det kostar mer i ombyggnader än marknadspriset är av mindre betydelse.

Mvh

P-A Fjellström
S/Y Alize Bureå

InläggPostat: sön feb 01, 2009 13:42
av Björn
Det motorbytet låter definitivt intressant, framför allt propellerbytet.
Själv har jag en MD1B med tvåbladig "slips", som vibrerar sönder allt i sin väg, om jag kör mer än halv gas :-(
Har försökt att googla varioprop, men hittar bara några tyskar, som gör propellrar till modellflygplan, inget på deras hemsida om båtar.
Som du förstår vore litet bilder och en länk till bjorn_l@horse-mail.com
mycket välkomna.

Björn

InläggPostat: mån apr 13, 2009 13:17
av Mats Björling
Själv är jag också mycket intresserad av att se bilderna på resultatet. Ett förslag är att maila bilder till webmaster här så kanske han kan lägga upp bilderna?

Re: Uppdatering av 27a

InläggPostat: sön jul 11, 2010 18:08
av LuisMota
Hej, Jag heter Luis och bor i stockholm, jag har funderat på att göra samma motorbyte som du har gjort! Jag har en allegro 27 från 1971. Jag skulle vara tacksam om du skickar bilder och information om var du har köpt motor och propeller.
MVH.
Luis Mota

Re: Uppdatering av 27a

InläggPostat: sön aug 08, 2010 18:17
av Allan Waktmar
Hej P-A

Jag är intresserad av att få veta mer om dina ågärder, framför allt om motor och propellerbyte men även om byte av fönster/ventiler. Förresten har du någon idéom hur man fixar en sittbrunnssarg i teak eller så. Våra båtar är ingen dröm att sitta i på en kryss eller hur så sittkomforten funderar jag på.

Tacksam för bilder och beskrivningar på dina lösningar

Sommarhälsningar
Allan Waktmar
Ystad

fribord@hotmail.com

Re: Uppdatering av 27a

InläggPostat: mån aug 09, 2010 16:43
av Leif & Gun
Hej!
Jag är intresserad av i första hand propellerbytet, vad den kostar och var man kan få tag i den. Det verkar intressant även med bilderna från renoveringen.

Hälsningar

Leif

Re: Uppdatering av 27a

InläggPostat: tor jul 03, 2014 02:23
av Peter Sörensson
Propellrarna säljs bla. av Rodahl marin i Lidköping (http://www.rodahl.se/)
kollade på dom där för ett par veckor sedan.