Slang till diskbänksavlopp?

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Slang till diskbänksavlopp?

Inläggav Per Rosquist » tis dec 28, 2004 20:34

jag har problem med slangarna från diskbänksavloppet. De går från respektive ho till självlänsen. Slangarna går i motorrummet. Förra året bytte jag slangarna till nya av armerad PVC-plast. Det visade sig snart att slangarna som går i kors ovanför topplocket i en snygg böj (bb diskho till sb självläns etc, säkert samma arangemange på många båtar med diskbänk mot sittbrunnen) inte klarade värmen från motorn utan de vek sig med bl a risk för stopp som följd. Tyvärr slängde jag de gamla slangarna som var av hårdare material. Jag skulle vilja ha tips på hur man gör en bra avloppsinstallation. Skall man använda rör vilket inte är helt enkelt eller finns det någon bra värmetålig (åtminstone över 80C) slang som är lätta att arbeta med. Hjertmans har inte något bra alternativ. Behöver man ha avloppen i kors? /Per
Per Rosquist
 
Inlägg: 10
Blev medlem: lör feb 21, 2004 19:11

Re: Slang till diskbänksavlopp?

Inläggav kurre » ons mar 16, 2005 22:31

Hej Per

Har haft en Allegro 27 i 15 år som jag byggde själv.

Hade samma problem som du. Jag kopplade självlänsen direkt ut på varje sida. Avloppet från diskhon gick direkt ut i babords självläns. Det fungerade bra för mig. Dessutom är det så att regnvatten som kommer ner från storseglet till sittbrunnsdurken kan rinna ut när själlänsarna INTE är kopplade i kors. Använd dock dubbla slangklämmor.

Hälsningar

Kurre
kurre
 
Inlägg: 4
Blev medlem: ons mar 16, 2005 22:16
Ort: Kurre

Re: Slang till diskbänksavlopp?

Inläggav svenol » ons dec 01, 2010 18:19

I likhet med Kurre har jag inte självlänsslangarna i kors. Har haft så i 30 år utan problem. Diskbänksavloppet har en egen skrovgenomgång med avstängningsventil i mitt fall. Det skiljer kanske på båtarna men prova det nu sagda. Annars kan man väl använda gummislangar som bättre tål värmen du talar om, alltså samma sorts gummi-material som till motorns kylsystem. .//Sven-OLov Aldrin
svenol
 
Inlägg: 47
Blev medlem: lör okt 29, 2005 22:39


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster

cron