Vindroder

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Vindroder

Inläggav Sören » tis nov 30, 2004 16:21

Har någon bilder och ritning på ett Koster-vindroder.

Vill försöka bygga ett själv.

Alla tips och ideér är välkomna.

:) :idea:

soren.larsson@munkedal.se
Sören
 
Inlägg: 12
Blev medlem: fre aug 20, 2004 15:16
Ort: Saltkällan, Munkedal

Bild på kosterroder, går ej att ladda ned.

Inläggav Kung Kuling » ons apr 05, 2006 09:37

Nu har jag försökt ladda ner bilden flera ggr. Omöjligt förstås. Skicka ett mail till mig så skickar jag bilden.

gitarrnilsson@hotmail.com



Här är texten jag skrev till bilden jag försökte ladda ned:

Här är en kopia av ett kosterroder, alla rördimensioner är de dubbla mot originalet.

Inga delar förutom servoåran sticker ut baktill.

Servoåran sitter på huvudrodret, inga linor till rorkulten behövs. Styrkraften är enorm.

Man kan göra en plötslig undanmanöver utan att frikoppla någonting.

Man kan även backa och styra även om servoåran ställer sig på tvären.
Kung Kuling
 

Bilder på vindrodret

Inläggav arngrimur » mån maj 22, 2006 18:26

Lägger här upp alla bilderna över vindrodret. För att kunna ladda ner den måste du vara inloggad.



Tack till Håkan Nilsson, med Vagabond 31 Hannele




Obs! Filen är någorlunda stor och kommer ta tid att ladda hem på modem




Mvh

Arngrimur
Bilagor
vindroder.zip
Bilder av vindrodret
(1.29 MiB) Nerladdad 1291 gånger
arngrimur
 
Inlägg: 21
Blev medlem: tis dec 02, 2003 17:05
Ort: Göteborg

Provsegling med Kosterrodret.

Inläggav Kung Kuling » fre jun 02, 2006 09:15

I går kväll blev det provsegling med Kosterrodret för första gången. Ganska svag frånlandsvind och nästan plattvatten. Vad jag kunde se styrde vindrodret lika rakt som autopiloten. Jag satte dit en tamp på rorkulten och ut till bägge sidorna av pulpiten för att begränsa rorkultens utslag. Jag inbillar mig att styrningen blir rakare så, det blev tyvärr nästan totalbleke efter en halvtimme så jag hann inte testa så mycket.

Mina farhågor att motvikten skulle vara för lätt verkar inte stämma, jag fick höja den på stången för att vindvippan lättare skulle kunna tippa omkull.

Fullt solsken och segling med perfekt balans i båten och fungerande vindstyrare, ensam på öppet hav. Bland de häftigaste upplevelser jag haft. Skulle behövas minst en indisk guru för att beskriva känslan på rätt sätt.
Kung Kuling
 

Vinroder Koster

Inläggav Leif Ringhagen » tis dec 12, 2006 22:21

Önskar bilder eller ritning på vindroder Koster passande till Allegro 33.
Det går inte att finna de som har varit tillgängliga förut.
[/b]
Leif Ringhagen
 
Inlägg: 1
Blev medlem: lör dec 09, 2006 19:19

Inläggav Ariane » ons dec 20, 2006 21:23

Hej, Leif Ringhagen.
Om Du sänder mig din elektriska postadress, så kan Du få ett antal bilder på Kosterrodret i retur.

PS.
Det är inget fel på länken till de ovanstående bilderna. Men Du måste vara inlogga för att kunna se och hämta dem! DS.
k45_ariane@telia.com
Hälsn Carlmagnus,
S/Y Ariane.
Ariane
 
Inlägg: 28
Blev medlem: fre maj 21, 2004 21:49
Ort: Värmdö

Re: Vindroder

Inläggav jansan » tis jan 25, 2011 02:26

Någon som har ritningar till Koster vindroder för Allegro 27?
jansan
 
Inlägg: 148
Blev medlem: mån jan 24, 2011 21:47
Ort: Sundsvall

Re: Vindroder

Inläggav jansan » lör mar 05, 2011 18:17

Läst infon om vindroder och reportaget i Allegronytt.
Mycket instruktivt!
Funderat mycket och undrar hur det skulla vara att förändra kraftöverföringen från pendeln till trimrodret mha teleflexkabel dvs reglage som används för motorn?
Fördelarna skulle vara enorma då reglagehöljet då är flexibelt och betydligt enklare att applicera. Vidare så slippar man ifrån länkarmar. Hylsan fästes då strax under flöjelns horisontella läpp och wiren direkt i läpp med svivel emellan.
Har som hastigast provat på Hjertmans men kanske friktionen blir för hög. Ska kolla vidare om det inte finns kablage med lägre friktion. Kanske en "nylonstång" som är ca 4-5 mm och som löper i ett fjäderhylsa av stål skulle fungera???
Alternativt kanske pneumatik eller hydraulik kan användas. Själva rodret borde också utformas med NACA-profil dvs ca 20-25 % av roderarean framför vridningscentrum vilket i sin tur ger ett mer utbalanserat roder som inte kräver lika mycket flöjelkraft.
Roder och flöjelarean borde då väsentligt kunna minskas.
Har tidigare byggt vindroder och de utvecklar ju en enorm kraft vilket kanske är onödigt.
Är ute och spånar men vill gärna höra om någon provat alternativa lösningar.
Fanns en gång ett vindroder som hette viking som var uppbyggt med pneumatik. Idén där var att låsa huvudrodret och använda ett litet trimroder på ett separat roder, dvs totalt 3 roder.
Principen med pneumatik är egentligen suverän då Allegrons roder kan förses med mindre trimroder placerat ungefär som ritningen i Allegronytt.

Kommentarer, gärna konstruktiva, emotses gärna.
jansan
 
Inlägg: 148
Blev medlem: mån jan 24, 2011 21:47
Ort: Sundsvall

Re: Vindroder

Inläggav jansan » lör mar 19, 2011 11:18

Kört ett Viking vindroder nu.
Vet att det finns olika uppfattningar om dess funktion men de jag hört som installerat dessa rätt så ska det vara outstanding.
Fördelen är att man mycket enkelt kan lyfta av rodret vilket underlättar vid backning eller när man seglar inomskärs/kappseglar.
Återkommer med rapport när jag testat det.
jansan
 
Inlägg: 148
Blev medlem: mån jan 24, 2011 21:47
Ort: Sundsvall

Re: Vindroder

Inläggav jansan » lör mar 19, 2011 11:19

Fel av mig i första meningen:
Det stod "kört", ska vara köpt.
jansan
 
Inlägg: 148
Blev medlem: mån jan 24, 2011 21:47
Ort: Sundsvall


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster

cron