Vikingroder till Allegro 27, tankar kring montering...

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Vikingroder till Allegro 27, tankar kring montering...

Inläggav Winther » tis jun 05, 2018 11:56

Hi Guys!

Har ett vikingroder jag tänkt montera på Mathilda framöver, min tanke är att montera det till vänster om den vanliga stickan så att det kan fungera som hjälproder.
Vindrodret tänkte jag mig fästa med rostfria rördelar.

Jag vet att detta nog inte blir helt perfekt, men det är den smidigaste lösningen jag sett hittills.

Har någon här synpunkter kring detta innan jag kör igång?

(Jag vill ha kvar möjligheten att använda autopiloten)
Winther
 
Inlägg: 2
Blev medlem: tis jun 05, 2018 11:50

Re: Vikingroder till Allegro 27, tankar kring montering...

Inläggav Göran F » tis jun 05, 2018 17:00

Rent allmänt när jag ska montera eller installera en produkt har det visat sig gå bäst de gånger jag läst installationsanvisningarna ordentligt och även följt dem.
Ett vindroder är en relativt känslig historia om den ska fås att fungera bra, så jag skulle tveka till att ge mig på egna improvisationer.
Vikingrodret är en intressant och annorlunda lösning på hanteringen av friktion och motstånd i överföring mellan flöjel och roder med sin pneumatiska lösning.

Jag gissar att du med "montera det till vänster om den vanliga stickan" menar att montera rodret på båtens akter?
Har jag gissat rätt så innebär det att du ska ha två parallella roder, ett med symetrisk placering huvudrodret) och ett (vindrodret) placerat med ett avstånd på 15-30cm från båtens centrumlinje.
Att få ett sådant system, med två parallella roder, som kan störa varandra, att fungera väl låter spännande och inget jag skulle göra, det är pyssel ändå att få ett vindroder att fungera väl.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Vikingroder till Allegro 27, tankar kring montering...

Inläggav Göran F » tor jun 07, 2018 09:52

Jag har funderat litet mer och även läst igenom en gammal tråd på forumet där "Jansan" monterar och provar sitt Vikingroder på sin allegro27a , viewtopic.php?f=5&t=555&p=1677&hilit=viking#p1677 .
I den tråden provar Jansan olika montagesätt för rodret och då även monterat direkt på båtskrovet (standardmontage för spettsgattade båtar är annars att det hängs på huvudrodret).
Jansan säger här att det fungerar bra med rodret hängande på skrovet.

Då praktik alltid trumfar teori i min värld så tar jag tillbaks mitt kategoriska påstående om att rodret inte ska monteras på skrovet.
Sammanfattat tror jag att du kan montera rodret som du tänkt dig :)
Jag har de gamla dokument, monteringsanvisning, monteringsförslag mm som följde med till Viking vindroder, kontakta mig om du vill ha en kopia.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Vikingroder till Allegro 27, tankar kring montering...

Inläggav Winther » tor jun 07, 2018 10:30

Tackar!
Jo, det kan nog faktiskt ha varit på hans båt jag först såg detdär, jag hade samma betänkligheter som du skrev om i första inlägget, inte för att vara sådant, men jag fann också de dubbla rodren förbryllande gentemot vad jag lärt fram tills han visade hur det fungerade.

Litet osäker på om det går att montera som det är på originalrodret?
Kanske om man monterar fästen man tillverkar av rostfria plattjärn eller annat på det...
Min tanke var att slippa påhänget när man kör autopilot, men vet ej om jag tänker fel här...
(Har mest seglat lättare båtar tidigare, hon är under renovering just nu så det tar någon säsong till innan hon hamnar i sitt rätta element...)
Vet att vikingrodret kanske inte är det vanligaste valet här, men det skall fungera även vid kraftigare sjö enligt vad jag fått fram, min tanke var att arrangemanget skall tåla litet tuffare tag när man är ut på riktiga havet sedan.

Edit: Jag vet inte varför min E-postadress inte fungerar, den är aktiverad i profilen, kanske någon annan vet?
Winther
 
Inlägg: 2
Blev medlem: tis jun 05, 2018 11:50

Re: Vikingroder till Allegro 27, tankar kring montering...

Inläggav Göran F » tor jun 07, 2018 10:57

Det går att montera på original rodret, jag har haft det monterat så, det följde med beslag för detta.
Personligen gillar jag inte den monteringen då den lägger ett antal extra kilo på rodergångjärnen.
Stor fördel med rodret är ju att det är lätt att lyfta bort det när det ej används.
Jag tror att Vikingrodret är ett av de bästa som har tillverkats men att det försvann pga för små ekonomiska resurser och drivkraftiga personer bakom, jag har uppfattat det som ett enmansprojekt.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster

cron