Kölsvinet under motorn

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Kölsvinet under motorn

Inläggav Bertil Ågren » sön okt 31, 2004 17:30

I det dolda utrymmet under motorn på min 27:a kommer det in vatten. Några tycker att man bör sätta in en dyvika för att kunna tömma under vintern.

Detta verkar vara en vanlig åkomma. Har någon kommit på någon bra lösning eller vet vad detta beror på?
Bertil Ågren
 
Inlägg: 35
Blev medlem: ons feb 11, 2004 18:50

Inläggav Johansson_Onsala » mån nov 08, 2004 08:27

I vår båt sitter en sådan dyvika. När jag öppnade den efter höstupptagningen rann det ut i alla fall ett par liter vaten. Funderade också hur vattnet kom in. Funderade också på om utrymmet går att använda till något, dielsel tex.

/Lars J
Johansson_Onsala
 
Inlägg: 26
Blev medlem: tis jun 08, 2004 12:46
Ort: Onsala

Inläggav goran » ons dec 15, 2004 18:52

Hej!

jag hade samma problem men då satt det en dyvika som det visade läckte. Jag tog bort den och plastade igen hålet. Sen så satte jag en länspump med en slag ned i detta utrymme. Har i och för sig inte haft vatten där sedan dess.

Det kan hända att det är kondensvatten du har.



Häls Göran Wallin
goran
 
Inlägg: 3
Blev medlem: tis dec 14, 2004 21:52

Re: Kölsvinet under motorn

Inläggav rallisaari » tor jan 24, 2013 17:11

Hej! Väcker liv i denna tråd. Undrar om det går att använda utrymmet till att ha diesel i. Någon som har det?
rallisaari
 
Inlägg: 2
Blev medlem: ons apr 16, 2008 15:24
Ort: Tråvad

Re: Kölsvinet under motorn

Inläggav Hans-Roland » fre jan 25, 2013 11:44

Hej,

När jag byggde min Allegro 27 så satte jag dit en dyvika längst nere vid aktre delen av kölen för att kunna dränera tomutrymmet där. Jag fick normal en väldigt liten skvätt vatten som rann ut. Det är svårt att undvika kondens i detta utrymme. Inte ens om det är helt avskärmat från omgivande luft kan man var säker på det. Ett plastskrov som inte är förseglat i botten med vattentäta material som epoxi tar upp stora mängder vatten. På min nuvarande Allegro 33:a så har jag via vägning med kranbil uppskatta detta till flera hundra kilo. Det vatten som skrovet tar upp kan möjligen också bidra till att det samla vatten i fickan när skrovet torkar ut under våren.

Visst kan utrymmet under motorn användas som bränsletank. I min Allegro 33 som är varvsbyggd ligger dieseltanken integrerad i skrovet i detta utrymme. Jag får plats med 190 liter diesel där. Att ha en integrerad tank är dock ett tveksamt alternativ. En grundstötning som skadar laminatet kan då impregnera detta med diesel och försvåra reparation. En formbyggd rostfri tank är därför att föredra. Det är då viktigt att den är försedd med manlucka så att den kan rengöras från smuts och bakteriegegga. Bakterieslem bildas om man får in kondens i tanken. Detta är svårt att undvika helt. Jag vet av egen erfarenhet redan från den tiden då inte FAME/RME blandades i dieseln. Tanken bör därför rengöras helst varje år. Själv måste jag erkänna att jag slarvar och gör det bara vartannat år. Att ha en lite reservtank på ca 5 liter med självfall kopplad till förfiltret för bränslet i reserv kan därför vara bra. Den bör förståss också kontrolleras med avseende på smuts och bakterietillväxt eller tömmas helt på hösten för att vara säker på att systemet är rent vi påfyllning under våren.

Hans-Roland K45 S14
Hans-Roland
 
Inlägg: 53
Blev medlem: fre jun 01, 2012 16:56

Re: Kölsvinet under motorn

Inläggav jansan » ons feb 06, 2013 01:04

Verkar smart att borra hål och sätta dränkbar länspump i utrymmet. Som det nu är så samlas ju vatten under motor/propellervatten. Har förvisso länspump men svårt att suga ut allting. Dessutom...vid större läckage så finns risk att vattennivån går upp till svänghjulet och följer med runt vilket gör att generator osv spolas med sjövatten.

Har ingen dränering till kölsvinet i ruffen...både för o nackdelar.
jansan
 
Inlägg: 148
Blev medlem: mån jan 24, 2011 21:47
Ort: Sundsvall

Re: Kölsvinet under motorn

Inläggav svenol » tor feb 21, 2013 23:39

Hej. Jag har visserligen ingen Allegro längre, av åldersskäl, men jag hade min i 30 år.

Använd inte utrymmet i kölen för bränsle; den sortens plast som våra båtar är byggda av kommer att penetreras av dieseln och det kommer aldrig att gå att få bort, och det påverkar plasten i det långa loppet. Använd i stället utrymmet för slagvatten som får samlas där. Och led ner en slang så att vattnet kan sugas upp med en pump. Och sätt dit en dyvika så att allt vatten kan tömmas inför vintern. Dyvikan går att göra tät med ett styvt fett i dess gänga under sommaren.

En falltank på omkring 19 liter som fanns i oroginalutförandet på 27:an är idealisk. Och att medföra två 20 liters jeepdunkar i sittbrunnsbänken. Man pumpar över från dem till falltanken med en elektrisk pump, så som beskrivs i tipsboken.

Svenolov Aldrin
svenol
 
Inlägg: 47
Blev medlem: lör okt 29, 2005 22:39

Re: Kölsvinet under motorn

Inläggav jansan » lör feb 23, 2013 08:59

Svenol:

Tack för tipset!!!

Bättre med en slang och manuell länspump att ha under utrymmet till motorn.
Borrar ca 30 mm hål, skickar ner en 3/4" slang och drar upp den till en manuell länspump i sittbrunnen.
Det innebär att jag får dubbla, manuella länspumpar i sittbrunnen...en ifrån kölsvinet i ruffen, en ifrån kölsvinet under motorn.

Känns bra :D

Dyvicka sitter redan på min och enkelt att totaldränera på hösten och fett tätat effektivt. Räcker ju med lite fett från propelleraxeln.
Senast redigerad av jansan lör feb 23, 2013 23:13, redigerad totalt 1 gång.
jansan
 
Inlägg: 148
Blev medlem: mån jan 24, 2011 21:47
Ort: Sundsvall

Re: Kölsvinet under motorn

Inläggav KG Bergendahl » lör feb 23, 2013 11:28

Hej,

Vi har en dyvika botten på kölsvinet i vår 27:a. Det blir alltid lite kondensvatten där och behöver pumpas ur ibland. Vi har diskhon kopplad till en tioliters plasttank. Till både kölsvinet och gråvattentanken går slangar från en pump. Med en ventil väljer vi om vi vill pumpa ur kölsvinet eller gråvattnet. Vi slipper alltså släppa ut gråvattnet när vi ligger i hamn.

MVH
Kjell-Göran B
KG Bergendahl
 
Inlägg: 53
Blev medlem: sön nov 15, 2009 18:17

Re: Kölsvinet under motorn

Inläggav jansan » lör feb 23, 2013 23:14

OBS: Ändrade mitt tidigare inlägg.
jansan
 
Inlägg: 148
Blev medlem: mån jan 24, 2011 21:47
Ort: Sundsvall

Re: Kölsvinet under motorn

Inläggav Anders Lamrén » mån apr 01, 2013 19:58

Hej,
Vi byggde vår båt 1978. Kölsvinet under motorn, det förliga tankskottet samt dess övre del målades med ett par lager specialgelcoat som tål diesel. Detta måste göras. (Det är mycket vanligt att göra dieseltankar av alla sorter i glasfiber med denna speciella gelcoat på insidan).
På mitten (i långskeppsledd) har vi lagt ett vertikalt skvalpskott i vilket bränsleslangar av materialet PTFE (Säljare: Dunlop Hi-Flex) löper. Denna slangtyp löser inte upp sig i dieseln. Nya bränsleslangar för diesel tål bara diesel på insidan. De tål inte att vara nedsänkta i diesel, då löses de upp, till skillnad från äldre bränsleslangar.
Under detta utrymme, från aktre delen av kölen till längst akterut har vi limmat en 4mm rostfri plåt som formböjts efter kölen.(Hasplåt).

Vi har på dessa 35 år aldrig haft några som helst föroreningar i tanken. Alltså har vi aldrig tömt den och hoppas att aldrig behöva göra det.
Trolig anledning till att vi sluppit föroreningar är att vi aldrig har tankat diesel med inblandning av FAME=RME. Söker man problem skall man tanka båttanken med diesel från en bilmack. Den innehåller garanterat alltid RME tillsats.
De flesta (OBS inte alla) sjömackar har INTE denna tillsats. De säljer REN diesel. Vill man vara helt säker tankar man på en sjömack men kollar först att soppan är klar som vatten och inte gul som urin. Ser den ut som vatten är den fri från RME!
Hälsningar,
Anders Lamrén
Anders Lamrén
 

Re: Kölsvinet under motorn

Inläggav Hans-Roland » tis apr 02, 2013 09:34

Hej.

Tack för idén med en hasplåt längsbak på 33:an. Det kan jag behöva som ofta provar att ta mig in på ställen med begränsat djup. Beträffande polyestern känslighet för diesel kan jag nämna att plastade en glasfibertank till min Allegro 27:a efter att ha pratat med både plasttillverkare och Sprängämnesinspektionen. Tanken placerade jag under BB sittbrunnsbänk för att få självfall till motorn vilket minskar risken för luft i bränslesystemet vilket jag råkat ut för i min 33:a. Jag använde då iso-polyester som är kemikalieresistent istället för orto-polyester som båten är byggd av. För att var på den säkra sidan tillverkade jag provbitar som jag lade i burkar med diesel under den tid jag byggde inredningen. Efter mer än 6 månader i burkarna kunde jag inte se någon som helst påverkan på provbitarna. Sprängämnesinspektionen ansåg också att glasfibertankar var att föredra framför rostfri plåt då de isolerar bättre mot hetta om man får brand ombord. När jag sålde min 27:a efter mer än 10 år var glasfibertanken fortfarande helt intakt och jag hade aldrig något problem bränsletillförseln.

Hans-Roland K45 S 14
Hans-Roland
 
Inlägg: 53
Blev medlem: fre jun 01, 2012 16:56


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster

cron