Däcksavrinningar.

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Däcksavrinningar.

Inläggav hasse_A » mån nov 13, 2017 00:59

På vår båt har vi avrinning från däck genom brädgången och inte som på många andra 33'or genom slangar som går ut under vattenlinjen.
Det finns 6 st hål genom brädgången med inplastade rör. Jag antar att detta är 32 mm korta stumpar av elrör.
Jag misstänker att denna konstruktion inte håller tätt utan det läcker nog in vatten i hålrummet i brädgången.
Finns det någon här på forumet som har en liknande lösning och har gjort något åt detta ?

Själv har jag funderat på om man skulle kunna borra ett hål uppifrån och fylla på med epoxy.
Epoxy är ju lättrinnande tills det stelnar. Problemet blir väl då att den rinner iväg långt bortom där man vill ha den
även om hålrummet vill jag minnas från när jag plastade en 33'a i Nyköping i slutet av 70-talet, skall vara hjälpligt fylld med divinycell.
Att plasta i röret tycker jag verkar fruktlöst. Det är ju alldeles för liten yta att få plast/matta att bita.
Skickar med ett par bilder som visar hur det ser ut.

20171112_155948.jpg
Insida däck.
20171112_155948.jpg (363.29 KiB) Visad 18707 gånger


20171112_160019.jpg
Utsida Skrov.
20171112_160019.jpg (228.04 KiB) Visad 18707 gånger
Användarvisningsbild
hasse_A
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor aug 16, 2007 19:01
Ort: Göteborg

Re: Däcksavrinningar.

Inläggav larsbj » mån nov 13, 2017 05:44

Jag skulle gjort ungefär som när man gör genomföringar/hål i ett skrov/däck med divinycell.
Fräs ur hålet med ett slipstift i borrmaskin så att det är helt rent och för mycket fräst inne i hålet,
Prima med polyester
Fyll med spackel av bra kvalite , och ev slipa till.
Måla sedan med gelcoat eller eller topcoat (gelcoaten fäster bättre då den saknar miljötillsatser) i flera lager så att det sluter tätt.

Vet inte hur stora hålen är men det borde gå att laminera i dom med en tunn matta pensel och tålamod :) kanske 1/4 del i taget och sedan låta det gela emellan. detta isf mellan spackel och färg, minskar risken för sprickor.

Är ju en liknande lösning på 27:an , där jag tagit upp fler hål för att slippa ha vatten på däck hela tiden vid segling.

Är inte dina hål på 33an väldigt små ? eller håller det vattnet borta?
larsbj
 
Inlägg: 13
Blev medlem: lör maj 20, 2017 11:51
Ort: Klässbol

Re: Däcksavrinningar.

Inläggav hasse_A » mån nov 13, 2017 12:33

Hålen är 30 mm invändigt och det finns 3 på varje sida. Det mesta av vattnet åker ju ut ovanför relingen och det som blir kvar rinner ut genom hålen. Det är sällan hon tar en sjö över sig så om det tar något 10-tal sekunder för vattnet att rinna ut tycker inte jag gör något.

Vore det bättre att använda epoxspackel och plasta med epoxi i stället med tanke på att du skriver spackel av bra kvalitet ?
Användarvisningsbild
hasse_A
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor aug 16, 2007 19:01
Ort: Göteborg

Re: Däcksavrinningar.

Inläggav larsbj » mån nov 13, 2017 21:24

Är egentligen lite motståndare till att använda epoxi på en polyesterbåt för att det inte är riktigt kompatibelt åt andra hållet. Men det gör ju inte så mycket i det här fallet, och det är tyvärr svårt att få tag i ployesterprodukter av bra kvalité i konsumentförpackning. Så ja det är nog bästa lösningen att köpa epoxi, beror ju på vad du kan fä tag i där du är.

Om du har spackel med någorlunda lång geltid så kan det vara ett bra alternativ att laminera i det våta spacklet mindre risk att mattan ramlar ner.
larsbj
 
Inlägg: 13
Blev medlem: lör maj 20, 2017 11:51
Ort: Klässbol

Re: Däcksavrinningar.

Inläggav Göran F » tis nov 14, 2017 17:25

Bara en fundering.
Båten och konstruktionen är kring 40 år gammal.
Har det inte på den tiden trängt in något vatten så är väl skälen att åtgärda det hela små, fungerar troligen ett antal år till.
Har det trängt in vatten under så lång period så är skadan redan skedd, utrymmet är mer eller mindre fyllt med vatten, att då täta läckaget åtgärdar ju inte problemet med vatten i konstruktionen.
Man borde kanske provborra och konstatera om det finns ett problem eller inte.

Och så ett svar på frågan, jag skulle åtgärda en sådan konstruktion genom att renslipa hålets innerytor och göra en liten fördjupning runt skarvar i konstruktionen och sedan flödigt väta ytorna med lamineringsepoxi.
Epoxi har hög kapillär inträngningsförmåga och borde väl täta eventuella sprickor.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Däcksavrinningar.

Inläggav hasse_A » tis nov 14, 2017 18:08

Faktum är att jag har ordnat dränering av hålrummet ner till kölsvinet genom att borra ett hål underifrån och sätta en nippel och ansluta en slang.
Det kommer lite vatten där ibland så jag tror att det inte finns särskilt mycket vatten i hålrummet.
Som du säger så rinner epoxi lätt och iden att bara fylla på uppifrån skulle noig innebära att man fick fylla från för till akter.
Jag är nog inne på att göra som larsbj säger, fräsa ut ett stycke runt hålet , fylla med spackel och sedan plasta i hålet ett par lager glasfiber. Det är ju inte akut utan det får bli när vi ligger stilla i någon vik här i Karibien :D
/Hasse
Användarvisningsbild
hasse_A
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor aug 16, 2007 19:01
Ort: Göteborg


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster

cron