frågo9r inför ev. köp av A27

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

frågo9r inför ev. köp av A27

Inläggav valence » ons apr 20, 2016 14:13

Hej !

Funderar att köpa en A27 - frågor:
-vad finns i däcket - balsa ? Jag hade besiktningsman till en A27 och däcket var genomblött (mätaren i botten). Är det ett typiskt problem - eller handhavandefel d.v.s. otillräckligt tätade genomföringar t.ex. ?
-ser att mycket finns att läsa om självslående fock - undrar dock om skotskena eller peterbom i sammanhanget ? (tänker inte segla med inrullat genuasegel utan en särskilt sydd kryssfock)
-hur funkar det att dreja bi / ligga bi med en A27 ? (med självslående fock och dubbla skot kan focken skotas i lovart)?
-som pensionär behöver jag en stadig "badbrygga" med bekväm bad/räddningsstege - hur skulle ett spegelvänt stävpeke som grenslar rodret fungera ? (Tänker mig en fällbar stege monterad på peket också för att komma ur och i jollen)
Tar gärna emot synpunkter och erfarenheter som kan vara värdefulla för en spekulant på en A27 - kända fel / problem att se upp med t.ex. ?
-osmos / böldpest ?
-maststöttning ?
-annat ?

Tacksam för svar
Lars Gustafsson
0708-834480
valence
 
Inlägg: 12
Blev medlem: ons apr 20, 2016 13:41

Re: frågo9r inför ev. köp av A27

Inläggav Göran F » tor apr 21, 2016 18:34

Allegro 27ans däck har balsa som distansmaterial, vilket är ett bra och väl fungerande material med goda hållfasthetsegenskaper men är ett organiskt material, som ruttnar vid ständigt högt fuktinnehåll.
Är håltagning i däcket genomfört på bristfälligt sätt och dåligt tätat kan det ge stora problem, som är besvärliga och tidsödande att åtgärda.
Detta är inte ett konstruktionsfel utan får väl räknas som "handhavandefel".

Dreja bi går alldeles utmärkt, med en toppfock är det bara att skota hem ordentligt och sedan gå överstag så ligger båten snällt och dejsar, storens skotning får givetvis anpassas efter vindstyrkan.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron