Glapp i bomfäste.

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Glapp i bomfäste.

Inläggav hasse_A » tis jan 12, 2016 19:55

Vi har en Seldenmast från när båten var ny. Rejäla grejor. Det är en E189 profil med 128/90 i bommen.
Nu har infästningen vid masten börjat glappa och jag har tillfälligt avhjälpt detta med brickor som i viss
mån stagar upp glappet men efter hand kommer ju inte detta att stå sig.
Vi kanske går över Atlanten om ett knappt år och då måste detta fixas mer permanent.
Är det någon i klubben som råkat ut för detta problem ?
Beslaget på masten verkar fortfarande gå att få tag på men jag undrar om bomhalsen verkligen är
tillgänglig längre.
Bultens diameter är 10 mm och man skulle kanske kunna öka diametern till 12 genom att borra upp
befintliga delar. Jag är dock lite tveksam till detta då man ju försvagar delarna genom att minska
materialet i bomhals och mastfäste.
Synpunkter och idéer mottages tacksamt.
/Hasse i TRUD, K45, SWE 120

IMGP1068.JPG
IMGP1068.JPG (173.27 KiB) Visad 16340 gånger
Användarvisningsbild
hasse_A
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor aug 16, 2007 19:01
Ort: Göteborg

Re: Glapp i bomfäste.

Inläggav Hans-Roland » mån jan 09, 2017 15:16

Sorry för sent svar. Jag har inte samma bomfäste som du har på din båt. Men spontant tycker jag att det är en dålig idé att borra upp till 12 mm. Bomfäste ser ut att bara ii gjutet aluminium. Det är sprödare än valsat aluminium. Talar av egen erfarenhet. Jag hade på min 33:a en mastfot i gjutet aluminium och råkade gå på ett grund som då ännu inte var infört i sjökortet. Då sprack mastfoten i flera delar. Jag har också lite glapp i mitt bomfäste men upplever inte det för min del inte som ett problem. Har du hört efter med Seldén om de fortfarande har ersättningsbeslag?

Hälsn/Hans-Rolamd/Merica II
Hans-Roland
 
Inlägg: 53
Blev medlem: fre jun 01, 2012 16:56

Re: Glapp i bomfäste.

Inläggav hasse_A » mån jan 09, 2017 15:24

Japp, jag har kollat med dom men bomhalsen tillverkas inte längre och finns ej som reservdel.
Däremot tyckte dom att det var helt ok att borra upp till 12 mm.
Jag har inte gjort detta ännu men kommer antagligen att ordna detta innan vi går över till Brasilien.
Det är är så mycket glapp att jag varit tvungen att ersätta den genomgående sprinten med en riggbult
eftersom sprinten som sitter i mitten som original skjuvades av efter bara några dygns segling.

/Hasse
Användarvisningsbild
hasse_A
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor aug 16, 2007 19:01
Ort: Göteborg

Re: Glapp i bomfäste.

Inläggav hasse_A » tis feb 07, 2017 14:25

Nu är bomfästet åtgärdat. Det visade sig att det endast var delen rörliga delen som sitter på masten som var illa utsliten.
Den delen tillverkas fortfarande av Selden och jag hade varit förutseende och bett bekanta att ta med sig en sådan från Sverige.

Den delen av bomfästet som sitter fast på bommen far nästan helt opåverkad. För säkerhets skull använde jag en genomgående riggbult (10 mm diameter) och bricka/sprint i stället för den sprint som sitter fast med sprint i mitten.

/Hasse TRUD, K45, SWE 120
Användarvisningsbild
hasse_A
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor aug 16, 2007 19:01
Ort: Göteborg


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster

cron