av Göran F » tis apr 28, 2015 09:18
Ett lämpligt tillvägagångsätt vid ny motor och propellerval är att utgå från det ursprungliga, förutsatt att den gamla propellern var optimal, dvs anpassad till motoreffekt, utväxling och båttyp.
Har du "rätt" propeller, dvs. som utnyttjar din gamla motors effekt, uppnår motorns maxvarvtal o gärna något mer vid fullgas så utgå från denna.
Parametrarna motoreffekt, utväxling och propellerstorlek ger tillsammans en "båtkoeffecient", som är ett bra underlag vid val av ny propeller.
Den som ska beräkna den nya propellern har då de nya ingångsdata för effekt och utväxling för ny motor, som kan matchas mot den gamla praktiskt testade "rätta" gamla propellern.
Detta ska kunna ge ett bra propellerval.
Slutligen ett svar på din direkta fråga.
Yanmar 1GM10 utväxling 3,06 matchar mycket väl en 13x9" trebladig propeller, vilket jag haft ändå tills jag nu byter motor.
Ny motor blir Yanmar 2YM15 utv 2,62 och propeller blir 14x10" trebladig, vilken bedömts som möjligen något i underkant.
Max propellerstorlek på en 25 är 14" om man ska vara säker på god funktion och vattenströmning kring propelleruttaget, möjligen kan man öka storleken något men risk för oljud.