Sida 1 av 1

Resultat av motorbyte

InläggPostat: fre okt 03, 2014 15:42
av MattiasL
Backslaget till vår Volvo Penta 2001 i vår K25a har förmodligen dragit sin sista suck. Att ersätta med nytt alt. renoverat verkar vara ganska dyrt.

Jag har därför även börjat fundera på om det inte är dags att byta hela paketet då fler kostnader säkert lära komma efter ett eventuellt backslagsbyte. Det finns ju en hel del marinmotorer på marknaden idag så valet är inte helt lätt.

De motorer som på pappret verkar bäst efter vad jag har hittat är "Volvo Penta D1 20" samt "Solé Mini 17", med tanke på servicepunkter, mått samt pris. Tjänar man något mer på några hästar till?

Jag vill därför höra med er som bytt motor om era erfarenheter. Det som framförallt är intressant är motorstyrka och hur svåra/lätta motorerna var att montera ifall ni haft en Volvo Penta innan som är ganska smala mellan motorfästena.

vh /Mattias

Re: Resultat av motorbyte

InläggPostat: fre okt 03, 2014 19:02
av 355
Har en Penta 2001 som fortfarande fungerar men avser ändå byta till en starkare motor då jag saknar lite effekt vid manövrering i t.ex. hamnar. Håller på att gå igenom en Yanmar 2 GM som i sina bästa stunder ska ge ungefär den dubbla effekten jämfört med Pentan. Så jag är också intresserad av Din frågeställning!

Re: Resultat av motorbyte

InläggPostat: sön okt 05, 2014 17:31
av Björn M
Hej
Jag har bytt motor i min Allegro 27 från MD7 till en D1-20 och trebladig fast propeller
effekten i motorn tycker jag räcker till
Det var en del problem att få ner dom bakre motorfästen lågt nog för
att få propeller axeln i linje med backslaget så jag fick tillverka nya bakre fäste +
en del plastnings arbete
Service det går ganska bra att komma åt oljefilter och bränslefilter

Björn M

Re: Resultat av motorbyte

InläggPostat: tor nov 13, 2014 19:53
av KG Bergendahl
Vi satte in en Yanmar 3YM20. Tre cylindrar 20 hk. Resultatet blev mycket bra. Motorn går tyst och mjukt. Vi valde Yanmar för att servicepunkterna var samlade på motorns framsida. Kollade alla motorer på en båtmässa och valde Yanmar. En fast trebladig propeller funkar bra.
Kjell-Göran Bergendahl

Re: Resultat av motorbyte

InläggPostat: sön nov 23, 2014 21:03
av OlofStenlund
Hej
Jag bytte motor för rätt många år sedan nu, 2006. Men funderingarna i "tråden" känns igen. I Allegronytt nr 1 2007 finns en artikel som jag skrev och där mina dåvarande erfarenheter beskrivs. Jag kan nog säga att de i allt väsentligt står sig om ni nu kollar upp den texten. Valet av motor har jag inte ångrat. Men hade jag valt annorlunda hade jag säkert varit nöjd ändå. De flesta aktuella motorer är säkert rätt bra. Jag valde ju en 3-cylindrig Lombardini (såld som IVECO) på 30 hk. Propellern är 3-bladig 14 x 9. Då når jag nästan maxvarvtal. Jag är nöjd med effektreserven men det funkar säkert bra med 20 hk också. Servicepunkterna. Impeller och bränslefilter på aktersidan och oljefilter horisontellt på bb-sidan. De två första når man ju enkelt på en A27 förutsatt att durken är lätt att lyfta. Oljefiltret är kladdigt att byta. Jag kommer att flytta det till skottet på bb-sidan och strax akter om motorn. Rodahl Marin har ett kit med adapter och slangar för detta. Då blir filtret vertikalt vilket gör att det går att skruva av utan oljespill. Det går även att placera bränslefilter och sjövattenpump på motorns framsida om man vill det. Med ett kit i så fall. Jag känner igen detta med nivån på aktre motorfästen. Det fordrades lite särskild möda för att klara detta.
Jag har inte haft några problem med motorn som gått jättefint de här åren.

Olof Stenlund

Re: Resultat av motorbyte

InläggPostat: tis dec 02, 2014 17:09
av Scarpia
Hej !
Bytte 2009 motor från en MD 6 till en Lombardini LDW502M på 13 hkr. Installationen tämligen rakt av och och en motorvikt som är hälften av den gamla motorns. Lombardini är snygg, går tyst och vibrationsfritt, servicepunkterna hyggligt tillgängliga och bränsleförbrukningen vid 75 procents belastning mindre än 2l/timma. Rohdal Marin i Lidköping har varit min leverantör och jag har goda erfarenheter av deras service. Med trebladig fast propeller och reduktion 1:2.68 manövreras båten lätt. /Bo

Re: Resultat av motorbyte

InläggPostat: ons apr 22, 2015 07:37
av 355
Det blev en nyrenoverad 2002 som ersätter min gamla 2001 och till den änden undrar jag lite över propellervalet. Har varit i kontakt med Darglow i England men velar lite med tanke på priset. Vad har Ni för propellrar/motorer där ute egentligen? :?: