Platta under propelleraxeln: Vad gör den där?

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Platta under propelleraxeln: Vad gör den där?

Inläggav Johan » mån aug 11, 2014 20:49

Hej,
Kollar igenom vår för sommaren nyinförskaffade Allegro 27, och undrar vad träplattan under propelleraxeln fyller för funktion? Varför en platta till synes i trä just där av alla ställen? (se bild)
Bilagor
Skärmklipp.JPG
Skärmklipp.JPG (86.13 KiB) Visad 6667 gånger
Johan
 
Inlägg: 7
Blev medlem: tis jul 29, 2014 17:46

Re: Platta under propelleraxeln: Vad gör den där?

Inläggav Göran F » tis aug 12, 2014 08:37

Utrymmet i kölsvinet under motorn verkar ju vara igenplastat, åtminstone i ovankant, som syns på bilden.
Gissningsvis är det en manlucka för att komma åt utrymmet i kölsvinet.
Kolla gärna i aktre luckan i durken i salongen så kan du se om det finns något skott akterut, det kan ge en uppfattning om hur det ursprungligen var tänkt, skivan ser ut som monterad senare än nybyggnadstillfället.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Platta under propelleraxeln: Vad gör den där?

Inläggav Johan » tis aug 12, 2014 17:29

Hej,
Bifogar en bild där man ser hyfsat under motorn.

Menar du att detta utrymme under motorn är mycket djupare i originalversion och att det därmed är igenplastat i mitt fall? Och att det då finns ett dolt utrymme under som man kan nå via den mystiska plattan på den första bilden?

Jag har väl ca 5-10 cm utrymme under den svarta slangen i bild som går under motorn till impellerhuset. I salongen har jag ett kölsvin som slutar strax innan tröskeln till motorrummet, där kölsvinet också är som djupast. Ev. vattenmängder under motorn som går lägre än motorns underkant stannar alltså kvar under motorn, dvs det kan inte rinna vidare till kölsvinet i salongen. Kölsvinet i salongen är på sin djupaste aktre ändpunkt bra mycket djupare än än motsvarande utrymme under motorn.
Bilagor
image.jpg
image.jpg (119.16 KiB) Visad 6652 gånger
Johan
 
Inlägg: 7
Blev medlem: tis jul 29, 2014 17:46

Re: Platta under propelleraxeln: Vad gör den där?

Inläggav Göran F » tis aug 12, 2014 18:50

Ja.
Sammanfattat har du ett tomt slutet utrymme under motorn, där någon förmodligen önskat kolla hur det såg ut och då tagit upp "manluckan".
För att få en uppfattning om storleken, i djupled, på utrymmet under motorn är det enklast att titta på ritningen till båten, där syns ök järnköl o allt ovanför är i princip öppet utrymme upp till motor, ritningen finns bla på min hemsida.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Platta under propelleraxeln: Vad gör den där?

Inläggav Johan » tis aug 12, 2014 19:16

Ok Göran, stort tack för dina tydliga och snabba svar!

En sista fråga: Luckan ser ju att förutom skruvar vara tätad med sikaflex eller motsvarande. Med tanke på ev. kondensvatten etc, anser du att man bör bryta upp luckan och inspektera? Uppbrytning givetvis under förutsättning att jag inte hittar någon dyvika, men bör man kanske bryta upp luckan oavsett pga någon annan anledning?
Johan
 
Inlägg: 7
Blev medlem: tis jul 29, 2014 17:46

Re: Platta under propelleraxeln: Vad gör den där?

Inläggav Göran F » tis aug 12, 2014 19:26

Är utrymmet helt tätt kan det knappast bli något kondensvatten att tala om, men att det är helt tätt vet man ju knappast.
Jag skulle nog, av ren nyfikenhet, öppna och titta, är det ordentligt gelcoatat i utrymmet finns ju en bra potential för en toatank (för att anknyta till en annan aktuell tråd).
Känns ju alltid bra att veta så mycket som möjligt om sin båt.
I så fall skulle jag nog samtidigt passa på och byta luckan till en i glasfiber istället för plywood, lite mer vattenbeständigt.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster

cron