Ankarspel och kyla

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Ankarspel och kyla

Inläggav janne » lör sep 18, 2004 14:45

HEJ! :D



Är det någon som har tips om vilket ankarspel (6-7mm kätting) som fungerar bäst till 27:an? ( till salu kanske? ) Jag vill helst ha ett med möjlighet till manuell funktion och "freefall".

Jag funderar också på ammoniaksystem till kylen, vet någon om var man får tag i delar att bygga med? Till exempel flaskor, förångare och magnetventil mm.

Jag är även ute efter en liten refekskamin (66:an) någon som har en till salu?



m v h Janne Wisten s/y Euphoria
janne
 
Inlägg: 28
Blev medlem: tor aug 12, 2004 20:11
Ort: Strömsholm / Mälaren

Kyla med ammoniak.

Inläggav svenol » fre jun 09, 2006 22:35

I Allegroklubbens tipsbok finns info om detta, och om författaren.
svenol
 
Inlägg: 47
Blev medlem: lör okt 29, 2005 22:39

Inläggav Leif & Gun » sön feb 11, 2007 11:01

Hej!
Jag har ammoniakkyla i båten och det köpte jag i samband med vårmässan i Älvsjö för säkert 7-8 år sedan. Han som sålde systemet bodde i Skutvrak på Blidö om jag minns rätt. Systemet kallas "On the rocks". P6-flaskor finns numer att köpa (byta) på ett antal ställen efter kusten.
Jag har även skaffat el-kyla som komplement och avser att köra el-kompressorn tills batteriet inte vill mer och därefter gå över på NH3 vilket gör att man inte behöver hålla på och ladda i onödan.
Jag har under de år vi haft ammoniaksystemet känt lukt två gånger. En gång i en naturhamn med andra båtar då man bara i en sekund undrade "vad var det" och sedan en gång när jag stod på fördäck och höll på med förseglet.

Hälsningar

Leif Eriksson

K45 S67
Leif & Gun
 
Inlägg: 19
Blev medlem: tis mar 30, 2004 21:06
Ort: Nyköping


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster

cron