Undervantsvinklar

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Undervantsvinklar

Inläggav fjeansson » fre feb 28, 2014 17:07

Hejsan,

Jag seglar en Vagabond 31 och har nyligen haft problem med undervant som gått av (atlantöverfart). Jag undrar nu om någon Allegroägare kan ange vilka undervantsvinklar som används på Allegro 33 som jämförelse? (alltså vinkeln undervant till mast från sidovy)

Alternativt ange spridarhöjden (från däck räknat, ej överbyggnad) samt avstånden (centrummått) mellan undervant <> toppvant, så kan jag räkna fram vinklarna själv.

Boken Principles of Yacht Design (Larsson & Eliasson) anger ett minimum på 5 grader för undervanten, för Mastheadriggar med enkla raka spridare och dubbla undervant.

Tacksam för svar,

Fredrik
fjeansson
 
Inlägg: 4
Blev medlem: tis jul 17, 2012 10:10

Re: Undervantsvinklar

Inläggav Göran F » fre feb 28, 2014 19:48

Det är en ganska udda information du önskar, bästa källan är säkert konstruktören, Lasse Norlin, själv.
En ungefärlig uppfattning kan du få genom att skalmäta på ritning för båten, sådan finns på Lasses hemsida http://www.norlinboats.com/.
Jag får vinkeln till dryga 5 grader för 33an och drygt 8 grader för 27an.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Undervantsvinklar

Inläggav fjeansson » lör mar 01, 2014 00:27

Ringde honom men han kunde inte svara på rak arm då han inte hade måtten framför sig.

Det kanske är en ovanlig fråga, men det borde vara intressant även för Allegro-ägare att veta vilka stagvinklar man har i riggen. Så om någon ska ut och skruva på båten kanske man kan tänka sig att mäta efter?
fjeansson
 
Inlägg: 4
Blev medlem: tis jul 17, 2012 10:10


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster

cron