Rullande Allegro

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Rullande Allegro

Inläggav Göran C » sön feb 02, 2014 19:21

Hej!

Jag träffade i fjol en polsk JoR Allegro 27:a i Las Palmas, som sa att båten var obekvämt "rullig" på långfärd. Finns det här någon här som kan bekräfta en liknande upplevelse av 27:an?

Hälsningar
Göran
Göran C
 
Inlägg: 6
Blev medlem: mån feb 09, 2009 13:21
Ort: Stavanger

Re: Rullande Allegro

Inläggav Hans-Roland » tis feb 04, 2014 17:00

Hej,

Alla båtar rullar i sjögång. Om man tycker det är obekvämt eller inte beror nog på hur mycket man tål och vad man jämför med. För att få fakta i målet hänvisar jag dig till Alllegronytt nr1 1980 som du hittar på vår hemsida. Min egen erfarenhet både från Allegro 27 och 33 är att det är svårt att hitta en båt som känns så trygg ute på öppet vatten och inte tröttar ut besättningen.

Hans-Roland
K45 S 14
Hans-Roland
 
Inlägg: 53
Blev medlem: fre jun 01, 2012 16:56

Re: Rullande Allegro

Inläggav Göran F » tor feb 06, 2014 13:20

Givetvis är det som Hans-Roland skriver, båtar rullar i sjögång.
Min generella erfarenhet av uppstående problem är att de ofta är "maskinist" relaterade, dvs handhavande problem, som uppstår då man inte har tillräckliga kunskaper om det, eller den produkt, man sysslar med.
Lasse Norlin har insiktsfullt skrivit om "rullande" i Allegronytt nr 4/2007(finns att ladda ner om man loggar in på medlemsarean) .
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

cron