Sida 1 av 1

Avgasslang och risken för vatten i motorn.

InläggPostat: mån jan 20, 2014 13:18
av Leif R
Avgasslangen i min A33 går i en båge efter motorrumsväggen ner mot durken för att sedan ansluta till ljuddämparen. Måste den gå i denna båge för att förhindra att vatten går bakvägen in i motorn eller kan man dra slangen den kortaste vägen till avgaskröken. Den nya slangen är lite styv och det vill gärna bli små veck på den om man böjer för mycket. Tacksam om någon som är insatt i detta kan ge ett tips. Hur stor är risken att vatten går bakvägen in i motorn när båten rör sig i sjöarna.

Re: Avgasslang och risken för vatten i motorn.

InläggPostat: mån jan 20, 2014 18:47
av Hans-Roland
Hej,

Jag hade samma problem på min tidigare Allegro 27:a och fick problem med korrosion på ventilerna. Om bågens lägsta punkt ligger lägre än den räta linjen mellan utblåset från motorn och anslutningen till ljuddämparen så riskera du problem. På min 27:a löste jag detta genom att sätta dit en trevägskran som kunde ställas i läge så att vattnet inte gick ut i avgasslangen. Då kunde jag torrköra avgasslangen innan jag stängde av motorn. Det finns förstås andra lösningar beroende möjligheterna att sänka inloppet i till ljuddämparen eller att byta till en ljuddämpare som kan placeras lägre ner. Det är också viktigt att avgasslangen går i en bukt uppåt från skrovgenomföringen innan den går ner till ljuddämparen för att undvika att vatten tränger in den vägen.

Hälsningar

Hans-Roland
K45 S14

Re: Avgasslang och risken för vatten i motorn.

InläggPostat: tor jan 23, 2014 00:16
av Leif R
Tack för svar. Jag blev dessvärre inte mycket klokare. Det borde finnas klara besked om detta. Jag föreställer mig att slangkröken fungerar som en buffert för vatten som spiller över från ljuddämparen när båten rör sig och att mängden vatten som kan spilla över inte är större än vad som stannar i slangen. Volvo Penta borde väl ha testat fram detta? Förstår inte vad en dräneringanordning på slangen gör för nytta. Fukt vandrar ju likaväl från ljuddämparen.
Mvh
Leif R

Re: Avgasslang och risken för vatten i motorn.

InläggPostat: tor jan 23, 2014 10:18
av Hans-Roland
Hej igen,

Jag vet inte hur din ljuddämpare är konstruerad, men de ljuddämpare jag har/har haft i mina Allegrobåtar är gjorda så att de fungerar som en fälla för vattnet. Så att bara lite vatten på botten står kvar i ljuddämparen när motorn är avstängd. Det innebär att vatten inte kan tränga bakåt in i slangen mellan motor och ljuddämpare utom vid extrema förhållanden som en rundslagning. Normalt skall allt vatten i slangen blåsas ut i ljuddämparen men om du har en stor bukt mellan ljuddämparen och motorn och långt avstånd mellan ljuddämpare och slangen så finns viss risk att slangen inte blåses helt ren. Det var det som hände på min 27:a där ljuddämparens inlopp bara låg en kort bit lägre än utblåset från motorn med en bukt neråt där vatten stod kvar. Hoppas denna förklaring hjälper dig. Så i normalfallet är det oönskat om vatten kan stå kvar i slangen mellan motor och ljuddämpare genom att det finns en bukt på denna. Hur din ljuddämpare ser ut har jag dock ingen aning om. Den borde dock var konstruerad så att den fungera som en fälla som hindra vatten att rinna bakåt mot motorn.

Hälsningar

Hans-Roland

Re: Avgasslang och risken för vatten i motorn.

InläggPostat: tor jan 23, 2014 11:15
av jansan
Har du sötvattenkylning?
I så fall så händer väl ingenting...eller?
Detta då sjövattnet inte går till motorns vitala delar.

Re: Avgasslang och risken för vatten i motorn.

InläggPostat: tor jan 23, 2014 15:53
av Hans-Roland
Hej,

Ja, jag har sötvattenkylning. Men det är sjövattnet som kyler sötvattnet i värmeväxlaren som går ut tillsammans med avgaserna och riskerar att gå baklänges. Sötvattenkretsen är ju ett slutet system.

Hans-Roland

Re: Avgasslang och risken för vatten i motorn.

InläggPostat: lör jan 25, 2014 13:30
av Leif R
Hej igen.
Den ljuddämpare jag har är troligen en Volvo Penta original. Den består av en bälg med rostfria gavlar. På VP reservdelssidor kan man se en sprängskiss. Den säger inte så mycket då bälgen är tom med undantag för att det finns ett avloppsrör i den aktre delen som når nästan ner till botten. Frågan är hur mycket vatten som samlas i ljuddämparen efter en normal motorkörning och som riskerar att spilla över i slangen vid segling. Det är märkligt att det ska vara så svårt att få klara besked i en så vital fråga.
Mvh
Leif R

Re: Avgasslang och risken för vatten i motorn.

InläggPostat: lör jan 25, 2014 13:32
av Leif R
Hej igen.
Den ljuddämpare jag har är troligen en Volvo Penta original. Den består av en bälg med rostfria gavlar. På VP reservdelssidor kan man se en sprängskiss. Den säger inte så mycket då bälgen är tom med undantag för att det finns ett avloppsrör i den aktre delen som når nästan ner till botten. Frågan är hur mycket vatten som samlas i ljuddämparen efter en normal motorkörning och som riskerar att spilla över i slangen vid segling. Det är märkligt att det ska vara så svårt att få klara besked i en så vital fråga.
Mvh
Leif R

Re: Avgasslang och risken för vatten i motorn.

InläggPostat: lör jan 25, 2014 23:01
av Hans-Roland
Hej,

Om din ljuddämpare ser ut som du beskriver så kommer avgasströmmen att blåsa ut det vatten som står ovanför utloppet på det rör du nämner. Det är rimligen bara en liten skvätt. Om ljuddämparen är belägen nedanför utblåset från motorn så är risken för att vatten går baklänges in i motorn då liten. Om båten ligger oanvänd en längre tid kan dock risk finnas för att kvarstående vatten förångas och orsakar korrosion. På min nuvarande båt så finns därför en bottentappningskran som jag öppnar för att dränera bort detta när jag lämnar båten för en längre period. Hoppas att du nu förstår hur du skall själv bedöma situationen.

Hans-Roland

Re: Avgasslang och risken för vatten i motorn.

InläggPostat: tor feb 13, 2014 14:05
av Anders Lamrén
[attachment=1]195nxa.jpg[/attachment]Hej,
Jag hittade Volvos monteringsanvisning. Som man ser så är fig.2, alt. A bäst, men fig. 1 funkar också om man har en djup böj vid 2. Vi har monterat som i fig. 2 alt. A, och det har möjliggjort för oss att komplettera med en slang som syns i en bild. Via den kan vi dränera hela ljuddämparen. Vi svetsade på ett litet rör i akterkant på ljuddämparen. (Bild). Slangen går till en kran som kan nås från en pentrydurk. Då slipper man risken för att vatten skall komma in bakvägen i motorn vid runtslagning eller mycket kraftig sjö. Man slipper även, som sagts tidigare, kondens som går upp i motorn. Detta fungerar inte om man har böjen vid 2.
Hälsningar,
Anders Lamrén, A33 Vita Häxan

Re: Avgasslang och risken för vatten i motorn.

InläggPostat: tor feb 13, 2014 14:19
av Hans-Roland
Tack Anders,

Nu har du tydligt visat med installtionsanvisningen och kort precis vad jag försökt förklara utan bilder. Det är guld värt när man kan illustrera.

Bästa hälningar

Hans-Roland
K 45 S 14