Pallning av långkölare

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Pallning av långkölare

Inläggav Göran F » ons okt 23, 2013 17:02

Hej!

Vi har en lätt fråga till er angående pallning av våra båtar.
Det gäller närmast plankan under kölens främre del. (bifogar ett par bilder).
Här i björlandakilens hamn har vi sett olika varianter.
Vanligast är en planka på tvären. Men några är pallade som vår båt.
Vi undrar, om inte båten börjar "glida" på den sneda kilen lättare? Sen är det en annan femma, att dom har lyckats placera kilen på halva brädden av kölen!

Väntar på svar och önskar er en fin fortsättning på hösten.
/Eila o Erkki
Bilagor
pallning av långkölare 001.jpg
pallning av långkölare 001.jpg (95.95 KiB) Visad 4082 gånger
pallning av långkölare 003.jpg
pallning av långkölare 003.jpg (119.94 KiB) Visad 4082 gånger
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Pallning av långkölare

Inläggav Göran F » ons okt 23, 2013 17:03

Hej Erkki,

Allegron är ju en snäll båt även på land och väldigt tolerant mot "annorlunda" sätt att palla upp båten på.

Första spontana reaktionen är, vad är poängen med denna pallning?
Andra reaktionen, ser inget kul ut med den osymmetriska placeringen av kilarna.
Det naturliga är rimligen en planka på tvären under kölen, är marken så att båten då ej står i våg fyller man på med fler plank-, brädbitar tills det blir bra, jag ser kilen som en fiffig men sämre lösning av detta.
Pallningen bör ju även placeras 15-20 cm längre akterut där kölen ej är lutande.

Inte troligt att kilarna börjar röra på sig då friktionen mellan träytorna är betydande.
Intressant hur man kan komplicera något som går att göra enkelt :)
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Pallning av långkölare

Inläggav Hans-Roland » sön okt 27, 2013 21:32

Hej,

Den pallning som du har är enligt min mening inte tillförlitlig. Allegron bör pallas med två tvärgående balkar, den främre alldeles bakom knäet där kölen är rak och en balk längre akterut. För att undvika att båten tippar föröver när man går på fördäck bör en bock sätta en bit bakom förstäven. Jag rekommenderar dig att titta i Tipsboken under rubriken Vinter. Där finns flera alternativ som visar hur en Allegro kan torrsättas under vintern. Själv använder jag alternativet med kättingar och kättingkrokar som fästs i tvärbalkarna. för att kunna justera båten i lod har jag vantskruvar mellan kättingkrokarna och kättingarna. Detta sätt fungerar alldeles utmärkt.

Hans-Roland
K45 S 14
Hans-Roland
 
Inlägg: 53
Blev medlem: fre jun 01, 2012 16:56


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron