Költank - dagtank

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Költank - dagtank

Inläggav hedgehog » tor okt 03, 2013 18:10

Vi kommer att byta motor på vår Allegro 33 under hösten/vintern. I samband med att motorrummet är tomt tänkte jag passa på att göra i ordning dieseltanken som finns i kölsvinet bakom motorn.
Tanken har använts för länge sedan av tidigare ägaren och är halvfull med gammal diesel. Den ska naturligtvis öppnas, tömmas och göras ordentligt ren. Tips om medel för detta önskas.
Sedan ska költanken kopplas ihop med dagtanken (ca 60 liter i akterstuven) på något listigt sätt. Här vet jag inte alls vad som är bäst men jag antar att motorn hämtar bränslet från dagtanken som i sin tur fylls på av költanken. Eller? Hur har ni med liknande installationer gjort?
Ska man kosta på ett vattenavskiljarfilter på ledningen mellan köl- och dagtank?
Sedan ska det till en bränsleretur från den nya motorn vilket inte den gamla MD11:an har. Är väl lämpligast att låta denna gå rakt ner i költanken?

/p
hedgehog
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor nov 16, 2006 19:03

Re: Költank - dagtank

Inläggav janne » tor okt 03, 2013 19:18

Kolla på sailguide där jag ritat upp lite tankar:
http://www.sailguide.biz/forum2/viewtop ... f=3&t=9475

/Janne
janne
 
Inlägg: 28
Blev medlem: tor aug 12, 2004 20:11
Ort: Strömsholm / Mälaren

Re: Költank - dagtank

Inläggav vela » ons okt 23, 2013 13:53

Monterade en dagtank på 43 liter under stickkojen i fjol. Jag bytte då uppfodringspump med strömbrytare och satte två seriekopplade CAV filter mellan pump och dagtank. Min retur gick tillbaka till filtret på motorn men jag drog om den till tanken under motorn. Det innebär att "dagtanken" inte räcker en dag utan man får fylla den oftare. Jag kör även pumpen kontinuerligt när motorn går ibland, överflödigt bränsle rinner då ned i költanken och ger extra rening åt bränslet.

Uppfodringspumpen måste klara sughöjden från botten av költanken. Denna köpte jag: http://www.fuelpumpsonline.co.uk/facet- ... 1922-p.asp

/Micke
vela
 
Inlägg: 9
Blev medlem: tis dec 16, 2008 18:44
Ort: Örnsköldsvik

Re: Költank - dagtank

Inläggav hedgehog » fre okt 25, 2013 15:55

Tack för tipsen! Vid närmare eftertanke har jag dock beslutat att inte använda költanken utan tömma ur den gamla dieseln och sedan plugga den. När motorn är monterad igen blir det omöjligt att komma åt för rengöring genom den minimala manluckan. Det blir för stor sak att försöka bygga om. Jag löser det senare genom att hitta en annan plats dör en extratank.

/p
hedgehog
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor nov 16, 2006 19:03


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

cron