Backslagshaveri

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Backslagshaveri

Inläggav Ulf » mån nov 05, 2012 19:06

Bacslagshaveri Volvo Penta MD11C/HD i Allegro33

Hej

Backslagshaveri
Efter upptagning skorrar backlaget kraftigt vid fram och backmanöver som slogs efter att fett tryckts i packboxen inför uppläggningen.
Före upptagning fungerade backslaget bra utan några som helst missljud.
Har någon upplevt något liknande? Tidigare år har vid rundkörning under uppläggning backslaget fungerat normalt-
Undrar om det kan vara en slump att backslaget just efter uppläggning havererat efter 30 års tjänst?
Kan det vara uppallningen av motorn som satt sej?
Frågar innan jag börjar skruva och hoppas lättare åtgärd.

Tacksam för svar.
Hej
Ulf
Ulf
 
Inlägg: 18
Blev medlem: tis jul 07, 2009 04:01
Ort: Sundvik1, Ålabodarna

Re: Backslagshaveri

Inläggav Hans-Roland » tis nov 13, 2012 16:39

Hej,

Jag har svårt att tro att skorrandet beror på fettet du tyckt in. Jag har två gånger renoverat mitt backslag när det börjat slira med åtföljdes inte av något skorrande ljud. Däremot har jag hjälp en av mina kompisar som har en Lady Helmsman med samma motor som mig. Han hade ett skorrande ljud som berodde på att gummikuddarna för motorupphängningen var slut. Vid iläggning av back eller fram så vrids och förskjuts motorn på kuddarna. I min kompis fall så mycket att kuggkransen på svänghjulet tog i motorbädden. Det öste sig med nya gummikuddar för motorupphängningen. Är du säker på att skorrande i din båt kommer från backslaget eller kan det möjligen vara samma orsak som på Ladyn?

Hans-Roland Lindgren

K45 S14
Hans-Roland
 
Inlägg: 53
Blev medlem: fre jun 01, 2012 16:56

Re: Backslagshaveri

Inläggav Ulf » tis nov 13, 2012 18:04

Hej

Tack Hans Roland för svar som jag hoppats på nämligen alternativ orsak till det skorrande ljudet vid fram och back.
Du nämner att det kan vara inriktningen och upp pallningen av motorn genom slitna gummi kuddar in fästning motorn som alternativt fel.
Detta gav mig ledningen till att kolla axel bärlagret för propeller axeln vid genomgång skrovet.
Genom att spraya sillikonspray genom de små sjö vattenintagen för kylning av lagret fick jag tyst på skorrandet.
Kanske hade det hjälpt med att bara spraya in vatten.
Något har nog ändå hänt med motorns inriktning vilket jag får räkna med visar sej när båten kommer i sjön.
Tidigare år har jag efter upptagning inte haft ovanstående skorrande ljud vid kortare fram och back.

Frågan är nu hur kollar och ställer in motorns och propeller axelns inriktning?

Med Vänlig Hälsning

Ulf
Ps. Vid bottenvaskning efter upptagning avlägsnades just för om propellern en fisklina hårt tvinnad kring axeln vilket jag tror kan ha bidragit till att jag under säsongen vid fram och backmanöver tvingades göra detta under högre varv tal än tidigare. Därför mycket att hoppas på vid sjösättning.
Ulf
 
Inlägg: 18
Blev medlem: tis jul 07, 2009 04:01
Ort: Sundvik1, Ålabodarna

Re: Backslagshaveri

Inläggav hasse_A » sön nov 18, 2012 07:27

Om jag vore i dina kläder hade jag kollat glappet i cuttlesslagret . Kanske är det så att fisklinan förhindrat vattensmörjningen av lagret.
Hans Almqvist
S/Y TRUD, K45 S120
Användarvisningsbild
hasse_A
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor aug 16, 2007 19:01
Ort: Göteborg

Re: Backslagshaveri

Inläggav Hans-Roland » mån nov 19, 2012 16:17

Hej igen,

Om du lossar kopplingen som håller fast propelleraxeln vid backslaget kan du mäta med bladmått om avståndet mellan koppling och backslagsflänsen är lika stort runt hela omkretsen. Skillnaden bör inte vara större än 0,1 mm. Själv justerar jag till 0,05 mm innan jag är nöjd. Om avståndet är för stort justerar du med mässingsplåtar som läggs (alternativt tas bort) mellan gummikuddarna och motortassarna som behöver justeras för att avståndet skall bli OK. Du måste då lossa muttrarna ovanför motortassarna och lyfta motorn på lämpligt ställe med kofot eller liknade. Lägg gärna en träkloss under kofoten så du inte skadar inredningen. När inställningen är OK skruvar du åter fast muttrarna som håller motorn och ansluter propelleraxeln till backslaget.

Om gummikuddarna är slut måste du förståss byta dessa innan du gör injusteringen.

Hans-Roland K45 S 14
l
Hans-Roland
 
Inlägg: 53
Blev medlem: fre jun 01, 2012 16:56


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster

cron