byte av propell.

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

byte av propell.

Inläggav tronil » sön nov 04, 2012 17:13

Som ny og lykkelig eier av en k45 synes jeg den faste propellen med tre blader er litt for mye av en brems.
Jeg har en Iveco 29 med 1:2,6 utveksling.
på marsj fart har propellen ca 1000 o/min. Det er idag montert en 16X12 propell. Den støyer endel i tilleg til bremsevirkningen.Er det noen som har gode erfaringer med foldepropell eller propeller som stiller bladene rett.

Helsningar Trond Erik Nilsson, Fredrikstad, Norge
tronil
 
Inlägg: 5
Blev medlem: lör nov 03, 2012 20:24

Re: byte av propell.

Inläggav Anders Lamrén » lör nov 10, 2012 17:14

Hej Tronil,
1988 bytte vi från fast tvåbladig till en fast trebladig propeller. Det gick bara inte. Den bromsade för mycket. Efter en segeltur bytte vi den till en trebladig prop. vars blad ställer sig parallellt med vattenströmmen när man seglar. Skillnaden är enorm. Den är av märket Prowell. Den är fortfarande som ny. Den man kan köpa idag, som mest liknar den, är Variprop som jag tror är mycket bra: http://eng.variprop.de
Darglow gör också liknande propellrar, kanske av lite lägre kvalité: http://www.darglow.co.uk/index.htm
Den skötsel vi gör på vår är att pressa in ett specialfett via en nippel i propellern en gång per år (högst) och se till att man har en fungerande offeranod. Normalt sitter offeranoden på propellerns aktersta del.
Hälsningar,
Anders Lamrén, A33 Vita Häxan
Anders Lamrén
 

Re: byte av propell.

Inläggav tronil » mån nov 12, 2012 21:48

Hei Anders.
Takk for godt råd. Jeg har vært inne på deres hemsida og det viser seg at den norske forhandleren av Varioprop ligger under 2 km från min hemort. Jeg undersøker med dem om priser osv. Håper også at denne løsningen gir mindre ulyd ved motorgange også. Min faste 3 blader lager ganske mye støy.
Mvh Trond Erik Nilsson
tronil
 
Inlägg: 5
Blev medlem: lör nov 03, 2012 20:24

Re: byte av propell.

Inläggav Hans-Roland » tis nov 13, 2012 16:23

Hej,

På min båt så är den tvåbladiga propellern utbytt mot en trebladig propeller av märket BBM som jag tror inte tillverkas längre. Den ser ut ungefär som Varioprop och har en zinkanod längst akter ut. Förutom smörjning regelbundet behöver den aktre anoden bytas med jämna mellanrum. Eftersom den aktre anoden inte är standard så är den dyrare än de vanliga anoderna man fäster runt propelleraxeln. Ett råd utöver det Anders gett dig är därför att komplettera den aktre anoden med en anod runt propellaraxeln som bara kostar ca 25-30% av specialanoden om du investerar i en flöjlande trebladig Variopro. På så sätt har jag kunnat förlänga livslängden på akteranoden med flera år.

Hans-R lindgren K45 S 14
Hans-Roland
 
Inlägg: 53
Blev medlem: fre jun 01, 2012 16:56

Re: byte av propell.

Inläggav hasse_A » sön nov 18, 2012 07:14

För 2 år sedan bytte vi från 3-bladig fast propellear till en Featherstrem flöjlande 3 bladig dito. Denna har fungerat helt suveränt. Vi märkte en betydande fartökning i mellanregistret. Vi har en Yanmar motor vars backslag har olika utväxling på fram och back. Detta kompenseras bort med olika stigning vilket gör att man får ett helt annat bett när man slår back. Enda nackdelen som jag ser det är att en flöjlande prop ju är mekaniskt mer komplicerad viket man kanske kan oroa sig för. Vi har av den anledningen med oss en fast propeller som backaup. Jag vet inte hur det är med Varioprop men Featherstrem passar utan någon modifiering av propellerbrunnen. Jag upplevde personalen på Darglow som mycket hjälpsamma och hade en bra maildialog där man fick svar på alla frågor. Den diameter och stigning dom beräknade visade sig stämma. Hade den inte det skulle dom skickat nya klackar som jag då skulle fått byta ut. (Stigningen på den gamla fasta var helt fel då motorn endast varvade till 2800. Nu når den upp till 3400) Kan skicka bilder på hur montaget ser ut när jag fotat.
Hans Almqvist
S/Y TRUD, K45 S120
Användarvisningsbild
hasse_A
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor aug 16, 2007 19:01
Ort: Göteborg

Re: byte av propell.

Inläggav tronil » ons nov 28, 2012 15:04

Takk for gode råd. Jeg kommer nok til å velge en av disse leverandørene. Pris og tilgjenglighet vil være avgjørende.
Hvordan er det med propellstøy på propellen fra Fetherstream?. Og hvilken dia og stigning har du på din propell.
Mvh Trondn
tronil
 
Inlägg: 5
Blev medlem: lör nov 03, 2012 20:24


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

cron