Läckage

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Läckage

Inläggav Erik Hjelte » fre okt 05, 2012 09:27

Under sensommarseglingen till Anholt, i rätt hård bidevind och hård krängning, fick jag in den del vatten i båten på styrbordssidan. Eftersom hon nyligen tätades vid röstjärnen för liknande läckage för några år sedan, trodde jag att det var samma fel igen men så var det inte. Dessutom insåg jag att det sipprade in lite vatten även vid hamnliggning eftersom jag en gång i veckan fick ta fem tag med pumpen. Sista dagen på seglingen upptäckte jag att vattnet kom in genom en knappnålshuvudstor prick i vinkeln mellan skrovet och ovansidan av av det förstyvningsrör som ligger inplastat bakom ryggstödet. Frågan är nu hur vattnet tagit sig dig. Någon skada i skrovet har jag inte kunnat se i närheten av det ställe där vattnet tränger fram på insidan.
Kan man tänka sig att vatten går in där avbärarlisten är skruvad mot skrovet? Fast det stämmer inte heller eftersom det trängde in även när jag låg i hamn.
Eller kan det vara så att det där röret inte är tätt och att vatten som eventuellt kommer in via glapp under avbärarlisten, rinner ned och in i röret?
Någon som haft ett liknande problem och har en lösning?
Varvet ska försöka klara ut detta, men om någon här vet vad det kan röra sig om så skulle arbetet kunna gå lättare och jag kan få en torr styrbordskoj nästa sommar. För att inte tala om torr stuvlåda under kojen och ett torrt skåp ovan kojen.
Erik Hjelte
 
Inlägg: 31
Blev medlem: ons okt 01, 2008 13:04
Ort: Orsa

Re: Läckage

Inläggav Göran F » fre okt 05, 2012 17:50

Du nämnde inte vilken båtmodell du har, men jag svarar med utgångspunkt från Allegro 27.
Går inte att säga något generellt med någon säkerhet, vatten har en otrolig förmåga att vandra runt och dyka upp på platser långt ifrån där det trängde in i båten.
Vi ägnade en säsong att leta efter ett sporadiskt läckage, som uppkom ibland vid hårdare seglingar men inte alltid.
Slutligen visade det sig att en av skruvarna till avvisarlisten hade hamnat mitt i mastskottet och därför inte fått någon skruv, hålet hade inte tätats med fogmassa och hålet i avvisarlisten hade pluggats.
På en frisk babordsbog pressades vattnet in i genom hålet och fördes genom utrymmet mellan skrov och det fastplastade skottet vidare ner i basinredningen och vi fann vattnet under kojen på andra sidan av båten.
Hitta vattnets vägar är alltså inte enkelt.
Läcker det från förstyvningen skulle jag leta efter skarvar i denna, det är ju rimligt att anta att vattnet rinner inne i densamma. Det kommer knappast in rätt genom skrovet utan anslutningar mot skott och röstjärnsknän är rimliga första gissningar.
Intressant kan vara om förstyvningen passerar genom skotten eller ansluter till dessa.
Mest troliga källor till läckage ovan vattenlinjen är skruvhål till avvisarlist, röstjärnsgenomgångar av däck och läckage i skarven mellan däck o överbyggnad, sistnämnda bör man kunna utesluta i ditt fall.
Du har ju ett tydligt läckageställe med hålet i förstyvningen och från detta borde man, enligt ovan, kunna leta sig fram "baklänges".
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Läckage

Inläggav Hans-Roland » fre okt 19, 2012 15:32

Hej,

Om det är en Allegro 33 du har så kan läckage komma in via teaklisterna som är skruvade i relingslisten om relingslisten legat under vatten vid krängning om tätningen runt skruvarna är dåliga. Relingslisten är ihålig har jag fått lära mig, Här kan vattnet utan probem tränga in in de rör som i vart fall i min båt plastats fast i skarven mellan däck och skrov för att möjliggöra elkabeldragning. Här kan vattnet vandra långa sträckor och läcka ut i skarvarn mellan rören. Att veta exakt var en läckande skruv finns är dock svårt. En möjlighet är att borra upp några hål i röret för att försöka lokalisera läget på läckaget lite mer precist och därefter systematiskt lossa pluggar och skruvar vid det område där läckan verkar vara och täta ordentligt vid återmontering.

Hans-Roland K45 S14
Hans-Roland
 
Inlägg: 53
Blev medlem: fre jun 01, 2012 16:56


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster

cron