Ankarspel eller tvåväxlad winsch

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Ankarspel eller tvåväxlad winsch

Inläggav Allan Waktmar » ons okt 03, 2012 16:24

Hej seglarvänner

Jag har, likt många andra Allegroägare, funderat på ett elektriskt anskarspel till bogankaret. Efter att ha inhämtat vinterofferter över lämplig utrustning men också talat med LO Norlin i saken konstaterar jag att detta har flera nackdelar, kanske rentav fler än fördelarna.
Nackdelarna kan vara: Med ankarspel och mera kätting i förluckan ökas tyngden i förskeppet, vilket LO Norlin avråder från. Man måste göra rätt omfattande ingrepp i förskepp alternativt modifiera förluckan. Man måste göra en stor kabeldragning. Ett ankarspel släpper in vatten vid översköljande sjö.

Min fråga är nu, inte minst efter att tittat på Anders Lamréns bild från november 2009 i tråden rörande skotpunkter för kutterstag, kan man i stället för ett elektriskt ankarspel tänka sig en vanlig tvåväxlad winch där man tar sig besväret att ta hem ankarlinan och mata ner den och ev kätting för hand i luckan. Det blir dessutom avsevärt billigare.
Allan Waktmar
Allegro 33
Albertina
SWE 143
Allan Waktmar
 
Inlägg: 34
Blev medlem: ons aug 18, 2004 20:44
Ort: Ystad

Re: Ankarspel eller tvåväxlad winsch

Inläggav Allan Waktmar » lör okt 06, 2012 18:06

Hej. Finns det verkligen ingen Allegroägare med erfarenhet av manuell ankarvinchning? :? :?
Allan Waktmar
Allegro 33
Albertina
SWE 143
Allan Waktmar
 
Inlägg: 34
Blev medlem: ons aug 18, 2004 20:44
Ort: Ystad

Re: Ankarspel eller tvåväxlad winsch

Inläggav Anders Lamrén » tis okt 09, 2012 20:37

Hej Allan,
Vi har haft arrangemanget med en tvåväxlad Andersenvinsch för ankaret mycket länge. Först hade vi en stor Lewmar manuell vinsch, men den packade ihop efter några år. När vi seglar "lugnt" inomskärs har vi en rostfri kätting på cirka 2m fastschacklad i ankaret. Därefter följer 115m 18mm flätad ankarlina som löper ner i ankarboxens akterkant. Vi ligger väldigt ofta på svaj och vi tycker man får en väldigt fin känsla vid fastdragningen av ankaret med tamp. Vi har tampen märkt var 10m så när 4x djupet är ute lägger vi snabbt fast på vinschen och knapen som sitter akter därom. Då löper tampen rakt akterut utmed styrbordssidan och när tampen sträcks med ett behagligt knakande och båten stoppar och vrider sig runt, vet man att ankaret sitter. Stoppar den inte tillräckligt "brutalt" får man lägga om. Denna typ av fastdragning kan man så vitt jag vet inte göra med kätting. Dess friktion mot bottnen är antagligen för stor så ankaret blir nog oftast inte så bra neddraget. Enda problemet med tamp är att man får rätt stor svajradie, och det kan bli problem tillsammans med kättingliggare, som oftast har mindre radie.

När vi skall avgå går vi för motor mot ankaret och tampen stuvas i ankarluckan vartefter. När tampen börjar bli lodrät lägger vi den ett par varv runt vinschen, håller fast och låter farten dra loss ankaret. Därefter tar vi hem det för hand. Skulle det ha blåst mycket och ankaret har grävt ner sig, hämtar man bara vinschveven och börjar vinscha upp det. Det kommer garanterat upp utan några problem.
När vi seglar till havs eller under tuffare förhållanden inomskärs stuvar vi tamp samt kätting i ankarboxen och binder fast ankaret som på bilden. Därefter stänger vi ankarboxen med speciella spännen så den blir 100% vattentät. Det är ett måste. Vi har plastat igen de yttre sk dräneringshålen för ankarboxen. De visade sig vara livsfarliga. Vatten kom in genom dem. Vattnet från den blöta ankarlinan leder vi ner i kölsvinet. Det blir inte så mycket.
Denna vinsch är också bra att ha ibland vid knepigare förtöjningar, när man behöver extra kraft för att få in båten till en brygga.
Hälsningar, Anders Lamrén A33 Vita häxan
Bilagor
287anx.jpg
287anx.jpg (215.89 KiB) Visad 7358 gånger
Anders Lamrén
 

Re: Ankarspel eller tvåväxlad winsch

Inläggav Allan Waktmar » tor okt 11, 2012 11:30

Stort tack Anders för din utförliga och utmärkta beskrivning av ett tilltalande sätt att lösa ankringsfrågan. Fråga: Anders är om din ankarlina är blyad? Kan den relativt korta kättingen innebära risk för mekaniskt slitage på linan via vassa stenar mm?

Alla tycks vi vara parter i en utveckling där många inte nöjer sig med kylskåp och TV utan våra båtar ska dessutom ha eltoaletter, bogpropellrar, radar, plottrar och andra oundgängliga pryttlar. Kamrater med lite större resurser skaffar elvinchar till storfallen, kicktaljan och till skotning. Jag lägger inga värderingar i detta, inte alls det är bara ett konstaterande.

Kanske ett elektriskt ankarspel är ett förnuftigt val - andra sidan vet några av oss av erfarenhet att man aldrig ska göra sig helt beroende av elektricitet ombord. När prylar behövs som allra bäst lägger de av eller hur, allt enligt Murphys lag. Dessutom kan, vad jag förstår, mycket få elektriska ankarspel manövreras manuellt på ett tillfredsställande sätt. Vad säger ni andra och inte minst vad säger Allegroseglare som har valt manuella ankarspel som Lofrans, Simpson Lawrens, Muir mfl. Funkar de bra eller slår man mest sönder tårna mot dem?

Tack på förhand för era synpunkter
Allan Waktmar
Allegro 33
Albertina
SWE 143
Allan Waktmar
 
Inlägg: 34
Blev medlem: ons aug 18, 2004 20:44
Ort: Ystad

Re: Ankarspel eller tvåväxlad winsch

Inläggav Anders Lamrén » tor okt 11, 2012 23:03

Hej Allan,
Vår ankarlina är inte blyad. Den sjunker tillräckligt bra ändå. Jag har aldrig saknat blyad ankarlina. Något slitage kan inte uteslutas, men efter tre säsonger med den nya flätade linan tycker jag det är försumbart. Flätad ankarlina tycker vi är mycket funktionell. Man slipper de oundvikliga kinkarna som alltid uppstår på treslagen lina. Däremot kom jag på att vårt första ankarspel inte var Lewmar utan ett manuellt, stort Simpson and Lawrens. När det pajade dissekerade jag det och fann till min förvåning en klen cykelkedja som överförde all kraft mellan två kugghjul. Helt otroligt. Förhoppningsvis har de förbättrat den detaljen sedan dess.
Det finns elektriska ankarspel som hanterar både tamp och kätting, och som dessutom går bra att hantera manuellt, men jag vet inte vilka som tillverkar dem.
Hälsningar,
Anders
Anders Lamrén
 


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster

cron