Nya skotpunkter för kutterstag

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Nya skotpunkter för kutterstag

Inläggav janne » sön jul 15, 2012 16:19

Hej alla seglare
Har skaffat en till rulle till Allegron.
Den är tänkt att användas att sätta dubba försegel i lätta vindar och som ensamt hårdvindssegel när det blir lite tuffare väder.
Jag har gjort ett extra fäste en bit in på fördäck (direkt bakom ankarboxen) så att det går att välja infästningspunkt för rullen om man vill.
Just nu sitter det i gamla förstagsinfästningen i fören och jag håller på att prova ut lämplig placering för en ny skotskena.
Dom gamla skenorna är långt ute och en bit akterut på däck, dom passar bra till främre seglet (genuan). Skotar jag focken där står den inte alls bra, så jag funderar på att sätta en skotskena på rufftaket strax utanför grabbräckena (röd på bilden) men jag är osäker på hur man provar ut bästa placeringen och hur lång den ska vara. Optimalt vore att kunna använda samma skotskena vid båda varianterna på infästning av seglet. Måttet mellan infästningspunkterna av rullen på däck är 0,9 m. Hur går jag tillväga när jag provar ut placeringen? Finns andra alternativ? Ska jag skippa inre fästpunkten, den verkar svår att få bra skotpunkt på. Vad tycker ni experter som kan lite mer om det här?
Bifogar en bild av båda varianterna av segelinfästning.
[attachment=0]sammansatt med båda segelsättningarna förminskad.jpg[/attachment]

mvh Janne
Bilagor
sammansatt med båda segelsättningarna förminskad.jpg
sammansatt med båda segelsättningarna förminskad.jpg (143.68 KiB) Visad 4021 gånger
janne
 
Inlägg: 28
Blev medlem: tor aug 12, 2004 20:11
Ort: Strömsholm / Mälaren

Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

cron