Länspumputsläpp

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Länspumputsläpp

Inläggav Orion » sön sep 05, 2004 19:03

:D :?: :?:

Jag skall montera en automatisk länspump i motorrummet. Men var skall jag montera utsläppet på båtsidorna ??
Orion
 
Inlägg: 38
Blev medlem: mån apr 26, 2004 20:49
Ort: Västerås

Länspumputsläpp

Inläggav Bertil Ågren » mån sep 06, 2004 11:19

Hej Bosse, jag skulle nog ansluta utloppsslangen till sittbrunnens självlänsslang.



Hälsningar

Bertil Ågren
Bertil Ågren
 
Inlägg: 35
Blev medlem: ons feb 11, 2004 18:50

Re: Länspumputsläpp

Inläggav OlofStenlund » mån dec 26, 2005 21:04

[quote="Bertil Ågren"]Hej Bosse, jag skulle nog ansluta utloppsslangen till sittbrunnens självlänsslang.



Hälsningar

Bertil Ågren[/quote]



Hej

Har också funderat på placeringen av utloppet från länspumpen. Man vill ju gärna inte ta upp ett nytt hål i skrovet. I så fall strax under relingen och då helst långt akteröver. Men då blir det rätt långa slangdragningar. En möjlighet är ju som Bosse föreslår att ansluta till en av självlänsarna. Men dimensionen hos dessa utlopp är ju inte på min båt så imponerande och anta att man kränger åt det håll där anslutningen är och har vatten i sittbrunnen så kanske utloppet inte fungerar så bra. Möjligen skulle det då vara bättre nära rodret strax under relingen.



Hur har andra gjort?



Olof Stenlund, Kungälv, K25 S 143
Olof, K 25 S 143, Filippa
OlofStenlund
 
Inlägg: 29
Blev medlem: sön jul 18, 2004 19:34
Ort: Olof, Kungälv

Varför automatisk länspump?

Inläggav beckbyxan » ons dec 28, 2005 20:17

Är läckaget så stort du tycker dig behöva automatisk och därmed strömkrävande elektrisk länspump bör du snarare leta orsak till inläckaget än montera in ytterligare potentiell problemkälla. Den handdrivna länspumpen fungerar alltid och är normalt tillräcklig för de få droppar som kan tänkas läcka in!
Seglar och äger Allegro 27 S-236, hemmahamn Oxelösund.
beckbyxan
 
Inlägg: 14
Blev medlem: ons feb 25, 2004 22:46
Ort: Oxelösund

Ang Länspumpar

Inläggav Ariane » mån jan 02, 2006 17:12

Hej gubbar och ett Gott Nytt år 2006.



Jag har studerat era inlägg och när jag kommer till den sista kommentaren, upplever jag bestämt att frågan om typ av länspump och var ”ut-slangen” skall anslutas mm, är att börja diskussionen i fel ände. Jag vill vinkla det så här i stället. Denna länspump, hand-/ eller el-driven, vad skall den användas till? Är avsikten att pumpa ut den mängd kondensvatten, som under fuktiga somrar kanske samlas i kölsvinet? Eller är pumpen tänkt som en säkerhetsfunktion enligt gällande bestämmelser för havskappsegling? Lämpligt även utan kappsegling!



Flera av oss har säkert seglat utomskärs och överraskats av ett plötsligt hårt väder. Ett oväder där ”hela havet stormar”, segel skall revas, den stora nergångsluckan skall sättas på plats, termos och koppar räddas. Ligger man för angöring kan det även finnas otrevligheter i vattnet runt omkring. Nu gäller det att hålla huvudet kallt. Rätt vad det är kommer en skvätt vatten in över fotlisten och in i sittbrunnen.

”Kommer vi att sjunka?” skriker någon medan vattnet rinner ner på salongens durk. Kanske kommer ytterligare en större våg, vilken också hamnar på salongsdurken och vidare ner i kölsvinet / sumpen. Då är det väldigt skönt att bara behöva vicka till strömbrytaren till den elektriska länspumpen och VETA att den nu gör sitt jobb. Med ett minsta hushållsbatteri på 75 Ah kan pumpen snurra ganska länge medan segel revas och navigation utförs. Den mindre mängden vatten kan ju senare hanteras med någon av de rekommenderade två mekaniska handpumparna. En i sittbrunnen, en inne i salongen. Vill man sedan vara extra förberedd, har man monterat ett bräddavlopp 20 – 25 cm upp från sittbrunnsdurken med en direkt anslutning till någon plats på låringen. Slangen via bordgenomföringar, 38 mm, kan gå genom akterskuffen.



För att ytterligare belysa betydelsen av länspumpen som en säkerhetsattiralj, sänder jag med en Google-sida med länkar, som är lämpliga att läsa. Speciellt det avsnitt, vilket behandlar anslutning av ”ut-slangen” från pumpen. Om K25:an kan jag inte uttala mig om men att montera ihop diskavlopp och / eller länspump med sittbrunnslänsen, vilket jag har läst om någonstans, verkar vara en tankemiss säkerhetsmässigt, vem som än har kläckt idén.



Hälsningar,

Carlmagnus, K45 S95 Ariane.



http://www.google.se/search?hl=sv&q=l%C ... %3Dlang_sv .



Säkerhetsbestämmelser för havskappsegling page 12 och 13.
Hälsn Carlmagnus,
S/Y Ariane.
Ariane
 
Inlägg: 28
Blev medlem: fre maj 21, 2004 21:49
Ort: Värmdö

Inläggav Orion » tis jan 10, 2006 16:40

TACK.

Äntligen en som förstod vad jag var ute efter. TACK..
Orion
 
Inlägg: 38
Blev medlem: mån apr 26, 2004 20:49
Ort: Västerås

Länspumputsläpp

Inläggav Anders Lamrén » fre sep 08, 2006 16:28

Hej Bosse,
Utsläppet bör sitta så att inget återflöde kan ske i slangen även om båtens vattenlinje sjunker under havsytan. Det betyder så högt upp över vattenlinjen som möjligt. En nackdel med detta är att skrovet kan bli nedsmutsat av oljigt vatten som rinner ner längs skrovet. Tycker man det är en allvarlig nackdel kan man placera det längre ner, men alltid rejält över vattenlinjen, men obs då måste man ha en svanhals på insidan för att förhindra återflöde. Att låta det gå ut i självlänsarna är nog en mycket dålig idé. De sitter för lågt placerade. Se gärna: www.yachtsurvey.com/bilge_pumps.htm
Man bör också tänka på att de flesta haverier där elektriska länspumpar är inblandade inte beror på själva pumpen utan på att elsystemet packar ihop av vattnet som kommer in.
Hälsningar,
Anders
Anders Lamrén
 


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 62 gäster

cron