Allegronytt

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Allegronytt

Inläggav S237 » fre jun 08, 2012 17:59

Hej!
Fick igår nya numret av Allegronytt.
Mycket intressant artikel ang. om man kan lita på sjökortet eller inte, MEN detta kan man läsa om i stort sett varje nummer av våra svenska båttidningar.
Sedan en intressant reseberättelse, välkriven och trevlig! MEN inte gjord med en Allegro.
Avslutningsvis fick vi lära oss om el, mycket bra!
Vart vill jag komma? Jo, klubbtidningen borde innehålla tips och ideer om Allegro till oss medlemmar som har Allegro. Reseberättelser som handlar om folk som upptäcker nära eller fjärran vatten med sin Allegro.
Detta är givetvis min högst personliga uppfattning, men vill dela med mig av mina tankar.
Hoppas detta kan skapa lite tankar och kanske leda till en diskussion!
Mvh Jonas
www.allegro27.com
S237
 
Inlägg: 128
Blev medlem: sön feb 21, 2010 19:42
Ort: Kalmar

Re: Allegronytt

Inläggav Göran F » fre jun 08, 2012 20:08

Hej Jonas,

Du har helt rätt, i alla fall tycker jag exakt likadant, Allegronytt borde självklart ha i huvudsak Allegro relaterat innehåll.
Dock kommer sådant inte ur tomma intet, någon måste skriva dem.
Vi i styrelsen försöker bidraga med så mycket vi kan och när det inte räcker till försöker vi komplettera med annat intressant båtrelaterat material.
Lösningen på problemet med artiklar kring Allegrobåtar är i grunden väldigt enkelt, bidrag från medlemmarna.
Vi har idag drygt 200 betalande medlemmar.
Fyra Allegronytt om året med säg fem artiklar per nummer innebär 20 artiklar om året.
Skrev varannan medlem EN artikel vart FEMTE år skulle vi kunna ha 100% Allegro artiklar.
Så snälla rara medlemmar kom med bidrag, allt material kring Allegrobåtar, långt eller kort, tekniskt beskrivande eller i loggboksform från gjorda seglingar är intressant för oss andra.
Vi skapar och driver Allegroklubben tillsammans och den blir vad vi gör den till.
Vår tidningsredaktör, Steve, skulle älska problemet med att välja material ur ett stort utbud.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Allegronytt

Inläggav beckbyxan » ons jun 13, 2012 10:59

Hej Jonas,
visst är Allegro Nytt en klubbtidning för Allegro/Adagio ägare men jag tror det ät ett tankefel om man vill inskränka sig till att publicera endast artiklar, bilder, tips etc från just denna kategori seglare. Skulle vi ha detta som kriterium vore tidningen dessutom oftast endast ett 2 - 4 sidigt blad?

Tidningen är ju just ett forum för tips och inspiration och det vore väl tråkigt om vi inte kunde vara öppna nog att ta till oss idéer och erfarenheter från andra än Allegro/Adagio seglare. Eller är det så att du tycker min erfarenhet av segling på Nordsjön och Nord Atlanten är ointressant endast därför att den inte genomfördes med en Allegro/Adagiobåt? Kan inte en Allegroseglare inspireras eller ha nytta av mina eller andras erfarenheter av den anledningen?

Det finns andra som haft idéer i samma rikting, att man t ex endast skulle tillåta medlemmar i Allegroklubben ta del av innehållet på hemsidan! Enligt min mening är det "tankefel" även där, vi, Allegro/Adagio ägare, vill väl att fler ska upptäck hur bra våra båtar är? Den dagen Du ska sälja din ögonsten vill Du väl hitta en köpare? Att då vara så hemlighetsfull att det inte går att hitta relevant information om båtarna ens på klubbsidan är väl ingen bra idé?

Under de senaste åren har klubben haft ett visst utbyte med "Fortissiomoklubben", är det tillåtet? Antar att du svarar ja på den frågan och håller med om att det vore tokigt om det inte kunde vara så?

För min del känns det främmade att vara medlem i en förening för "inbördes beundran" och skulle Allegroklubben förändras i den riktningen vill jag inte vara medlem, vill Du?

Mvh Steve Franzén
K25 SWE 236
Seglar och äger Allegro 27 S-236, hemmahamn Oxelösund.
beckbyxan
 
Inlägg: 14
Blev medlem: ons feb 25, 2004 22:46
Ort: Oxelösund

Re: Allegronytt

Inläggav S237 » fre jun 15, 2012 23:20

Hej!
Vad bra, nu fick jag igång en diskussion ang. vår klubbtidning! Precis det jag sökte när jag skrev mit inlägg!
Jag söker inte endast artiklar, bilder, tips etc med Allegro som ämne, men önskvärt vore om det övervägande var det.
Din erfarenhet av segling på Nordsjön och Nord Atlanten är mycket intressant, men det vore ännu mer intressant om det hade skett med en Allegro så att jag som medlem hade fått ta del av din båts goda och dåliga sidor, tips om förbättringar osv. som jag direkt kan ha nytta av på min egen båt.
Självklart skall hemsidan finnas tillgänglig för andra, förstår inte riktigt vad det har med vår klubbtidning att göra, den är ju inte öppem för icke medlemmar.
Självklart skall klubben ha utbyte med Fortissimoklubben, och alla andra klubbar, men jag önskar inte att nästa Allegronytt handlar om Fortissimo, dom har väl en egen tidning? Vår tidning skall väl handla om Allegro?
Mitt svar på din sista fråga är:
Om Allegroklubben inte i huvudsak handlar om Allegro, så räcker det att vara medlem i Kryssarklubben, där jag kan läsa massa om långfärder och annat med olika båtar. I Allegronytt vill jag i huvudsak läsa om just Allegro!
Mvh Jonas
S237
 
Inlägg: 128
Blev medlem: sön feb 21, 2010 19:42
Ort: Kalmar

Re: Allegronytt

Inläggav Göran F » lör jun 16, 2012 09:21

Vad Allegroklubben ska vara hittar man enklast i klubbens stadgar, där paragraf 1 säger:

"Allegroklubben är en intresseförening för Allegro- och Adagiobåtar. Styrelsen och
medlemmarna ska bidra med sina erfarenheter av båtar och segling, utrustning och
säkerhetsfrågor. Föreningen sprider information med hjälp av klubbtidningen AllegroNytt och
klubbens hemsida, samt ordnar träffar och studiebesök. Klubben skall främja en god kultur till
sjöss och på land, utveckla ett gott kamratskap och söka goda kontakter med andra klubbar."

Tyvärr är denna text något otydligt skriven, men som jag tolkar detta är med "erfarenheter av båtar och segling, utrustning och
säkerhetsfrågor" givetvis Allegrobåtar, som det hänsyftas på.

Vad Allegronytt primärt ska innehålla är väl tidningens namn ett bra svar på.
Klarar vi medlemmar inte av att skapa ett i huvudsak Allegrorelaterat innehåll i tidningen tycker jag tidningens existensberättigande kan ifrågasättas och tyngdpunkten i föreningen kan läggas på hemsidan och forumet.

Återigen kära medlemmar, kom med bidrag till tidningen :)
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

cron