Bomgalge A27, tips önskas.

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Re: Bomgalge A27, tips önskas.

Inläggav jansan » sön jun 03, 2012 07:32

Ok, tack för infon, ska ner till Gbg nu ett par dar så hinner inte mäta upp själv.
jansan
 
Inlägg: 148
Blev medlem: mån jan 24, 2011 21:47
Ort: Sundsvall

Re: Bomgalge A27, tips önskas.

Inläggav Göran F » sön jun 03, 2012 12:04

jansan skrev:
"> Varför inte byta ut sprayhoodens aktre bygel mot syrafasta dito i 25-32 mm rör och
> göra det aktre röret dubbelt dvs ett extrarör sittande ungefär 5 cm bakom det rör
> som håller sprayhooden. Då får man ju något att hålla i."

Det är exakt så som du tänker som Hans-Roland gjort på sin båt och som jag nämnt tidigare i tråden.
Titta på bilden i Allegronytt så finns hela lösningen där.

S237 skrev:
"> Översta punkt på bomgalgen från durken är 233 cm."

Då menar du från den invändiga durken och inte sittbrunnsdurken?

"jansan skrev:
> 2: Träregeln, skymmer den inte sikten föröver? "

Vi hade, som jag skrev och även länkat bilder till, bomgalge med horisontal del i trä, bytte den mot rostfritt rör då trävarianten lagom fyllde upp utrymmet ovan sprayhooden och tog bort i princip all sikt framåt.
Skillnaden vid rörvarianten blev enormt mycket bättre sikt, relativt ingen sikt.
Detta är förstås avhängigt av höjd på sprayhood, höjd bomgalge och längd på rorsman, men med "normal" höjd på sprayhood och bomplacering finns inte så mycket utrymme att spela med.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Bomgalge A27, tips önskas.

Inläggav S237 » sön jun 03, 2012 17:58

Hej!
Ja det är från den invändiga durken jag mätt.
Mvh Jonas
S237
 
Inlägg: 128
Blev medlem: sön feb 21, 2010 19:42
Ort: Kalmar

Re: Bomgalge A27, tips önskas.

Inläggav jansan » ons jun 06, 2012 16:28

Hmm...verkar inte som det går att gå in på Allegronytt just nu.
Tittade innan på AN 2-2007 men hittade bara en detaljbild på bomgalgen.
jansan
 
Inlägg: 148
Blev medlem: mån jan 24, 2011 21:47
Ort: Sundsvall

Re: Bomgalge A27, tips önskas.

Inläggav Göran F » ons jun 06, 2012 18:54

Du använde nog gamla lösenordet till medlemsarean, det har ju kommit en ny Allegronytt och i den ett nytt lösenord, som jag uppdaterat hemsidan med. :)
I nr 2/2007 sidan 3 finns en bild som visar bomgalge sprayhoodbågar med grabbräcke, det är en stor bild, som täcker en halv sida och konstruktionen framgår tydligt, tycker jag, då dukdelen av sprayhooden inte är uppsatt.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Bomgalge A27, tips önskas.

Inläggav jansan » ons jun 06, 2012 20:40

Tack Göran!
Såg mycket bra ut. Tack för tipset :-)
jansan
 
Inlägg: 148
Blev medlem: mån jan 24, 2011 21:47
Ort: Sundsvall

Re: Bomgalge A27, tips önskas.

Inläggav Göran F » tor jun 07, 2012 11:15

Jag tror att en bomgalge med grabbräcken förut och sedan en sprayhood med rejäl rostfri båge akterut och sedan grabbräcke på denna är optimalt.
Funderar starkt på att göra så när det är dags att byta sprayhood, de nuvarande alumiumrören är både klena och med svaga infästningar (standardmodellen).
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Bomgalge A27, tips önskas.

Inläggav jansan » tor jun 07, 2012 19:01

Göran:
Optimalt var namnet. Låter suveränt.
Frågan är hur många som skulle vilja ha en sådan bomgalge.
Kanske man kunde slå sig ihop och bygga flera?
Förvisso kanske storleken på sprayhooden skiljer något från båt till båt.
Galgen kan därför göras något större än befintligt bågsystem. Sprayhooden förses med band/gummistroppar att fasta den med i galgen.
Åtar mig gärna att bygga mer än ett exemplar mot materialkostnad och rimlig ersättning.
Eller om du Göran eller någon annan känner sig hågad?
Görs isåfall kommande vinter och levereras utan sprayhood men försedd med öglor för fastsättande av dito.
Någon som är intresserad? Hör av Er isåfall.

(PS: Vindroder testas förhoppningsvis i morgon)
jansan
 
Inlägg: 148
Blev medlem: mån jan 24, 2011 21:47
Ort: Sundsvall

Re: Bomgalge A27, tips önskas.

Inläggav Göran F » lör jun 09, 2012 15:51

Jan-Erik,
Jag är intresserad av ett sådant projekt.
Tror att du med ditt engagemang är rätt person att vara drivande i projektet.
Föreslår att vi seglar den här sommaren och då tänker bomgalge o sprayhoodbåge och funderar kring detaljutformningen och sedan fortsätter diskussionen under hösten.
Samtidigt försöker vi fånga upp om fler är intresserade.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Bomgalge A27, tips önskas.

Inläggav jansan » lör jun 09, 2012 17:30

Åtar mig gärna fram emot höstkanten.
Kanske skicka en förfrågan i nästa Allegronytt om fler intressenter finnes?
Testat vindrodret idag. Separat inlägg under tips.
jansan
 
Inlägg: 148
Blev medlem: mån jan 24, 2011 21:47
Ort: Sundsvall

Re: Bomgalge A27, tips önskas.

Inläggav Göran F » lör jun 09, 2012 18:40

Då har vi en plan :)
Jag skriver en miniartikel till nästa Allegronytt med vår då samlade info och efterlysning av andra intresserade.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Bomgalge A27, tips önskas.

Inläggav Göran F » mån jun 11, 2012 06:42

Kompletterar tråden, för dem som inte har tillgång till det gamla numret av Allegronytt, med en bild på Hans-Rolands konstruktion.
Bilagor
sprayhoodbåge.jpg
sprayhoodbåge.jpg (361.58 KiB) Visad 13937 gånger
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Bomgalge A27, tips önskas.

Inläggav jansan » mån jun 11, 2012 09:46

Göran:
Du verkar ha en betydligt mer avancerad sprayhoodbåge än vad jag har. Är den stabil i bakkanten när man håller i det bakre röret? Håller den för att rycka och dra i både nedåt och åt sidorna? Ska ju helst hålla för alla förhållanden.

Några grundläggande frågor:
1: Vilket maxmått får det vara till bomgalgens HÖGSTA höjd?
Frågar då höjden mellan bommen och yttre durken varierar beroende på mastlängd, mastlutning, hur hårt storan skotas, hur pass hårt bomnedhalet är sträckt etc. Bommen måste ju gå fri under alla förhållanden

2: Alla som har en bomgalge, kan alla Ni lägga ut foton här inne från olika vinklar?
Vore även bra om erfarenheter, kritiska mått och tips på förbättringar på Er galge kunde ges.
Vore suveränt då foton och viktiga mått är bra för brainstorming så vi tillsammans kan klura ut en så optimal lösning som möjligt.

Min spontana idé är att sprayhoodens gamla båge bortmonteras och sprayhooden istället fästes i bomgalgens underkant. Ev. kan de övre rören på sprayhooden vara kvar som styvar upp sprayhooden så att den "håller stilen".
De befintliga fästena för sprayhooden bytes ut mot kraftigare för att klara ALLA belastningar som kan uppstå på galgen. Då täcks dessutom de gamla skruvhålen.
Idealet vore ju att bomgalgen bara fästes där OCH längre föröver på rufftaket/ruffsidorna(?)
Övre plankan (med 3 uttag för bommen?) kanske kan vara färllbar framåt för att minimera sikten föröver? Naturligtvis låsbar i övre läget när bommen vilar.
Mått: H=100 T=32(?)
Tänker jag fel?
Har Ni bättre idéer?
Kom gärna med kritiska synpunkter...det är ju det brainstorming är till för :D
Jag garanterar att jag INTE tar illa upp vid kritik, tvärtom :D

Som sagt, det viktigaste är att vi får en bank med foton, kritiska mått och erfarenheter/tips mm innan vi skrider till verket. Lättare att optimera bomgalgen då
jansan
 
Inlägg: 148
Blev medlem: mån jan 24, 2011 21:47
Ort: Sundsvall

Re: Bomgalge A27, tips önskas.

Inläggav Göran F » ons jun 13, 2012 19:12

Jansan, bilden på sprayhoodbågarna är inte min båt utan Hans-Rolands.
H-R uppskattar den och utförlig beskrivning finns ju i Allegronytt 2/2007.

När det gäller mått på bomgalgen så gjorde jag en mätning idag och höjd från invändig durk (lika som Jonas har mätt) är i mitt fall ca 220 cm till underkant rör, uppskattningsvis innebär detta i mitt fall ett frigångsmått mellan överkant bomstoppar på bomgalgen och bommens underkant på ca 10-15 cm. Det måttet är ju helt avhängigt den enskilda båtens placering av bommen.
Har båten en standardrigg frånn Benns tror jag inte mått kan avvika särskilt mycket från mina mått.
I vårt fall är det, som jag skrivit förut, helt olämpligt med en träbalk den tar helt bort sikten förut. Vi har istället bomstoppar i form av rostfria "öron" på bomgalgen (syns på den första bilden jag lade upp, som ger tre alternativa "parkeringsplatser" för bommen. Enda skälet till att ha en träbalk är att det blir enklare att tillverka den rostfria delen av bomgalgen då man kan göra finjusteringen på trädelen. Både trä och en helbockad bomgalge i RF är för mig onödigt och "kaka på kaka".

Fästa sprayhooden i bomgalgen ger en hög och i alla fall utseendemässigt klumpig sprayhood, titta på min tidigare bild där man ser båten från sidan.
En kraftig aktre båge med grabbräcke och sedan en vanlig sprayhoodbåge framför känns för mig som fullt tillräckligt.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Bomgalge A27, tips önskas.

Inläggav S237 » ons jun 13, 2012 20:19

Hej!
Har idag varit ute med båten och kan inte annat än att hålla med om att träet skymmer mer än nödvändigt! Vi kommer att ersätta den med rostfritt.
Tack för tipset!
Mvh Jonas
S237
 
Inlägg: 128
Blev medlem: sön feb 21, 2010 19:42
Ort: Kalmar

FöregåendeNästa

Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster

cron