Fönster / rutor

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Fönster / rutor

Inläggav S237 » tis maj 22, 2012 19:54

Hej!
Tar upp en fråga som varit uppe tidigare.

Jag skall byta fönster/rutor på båten. Vilket är det starkaste och bästa materialet för långfärd? Var finns det att köpa? Glamästare har jag, men vilket material skall jag använda och köpa?

Jag har bultade/skruvade fönster och vill även ha det fortsättningsvis.

Mvh Jonas
www.allegro27.com
S237
 
Inlägg: 128
Blev medlem: sön feb 21, 2010 19:42
Ort: Kalmar

Re: Fönster / rutor

Inläggav jansan » tis maj 22, 2012 21:15

Rekommenderar Makrolon, Polykarbonat eller Lexan som egentligen samma typ av rutor och oerhört starkt.
Har 4 mm själv på min A27a och det räcker mer än väl även för jorden-runt-segling.
Sätt skruv cc 60 mm och borra hålen med 7 mm om du ska ha M5 så rutorna har möjlighet att röra sig beroende på tempväxlingar.
Rutor i Lexan är okrossbara. Garanterar att även med en slägga så slår du inte sönder rutan men det blir en buckla. Prova gärna att sätta en provbit i skruvstycke och börja slå.
Används i flygplanscockpit och som inbrottssäkra fönster används 2 mm Lexanglas ytterst.
Omöjligt att slå sönder.
Snacket om grövre tjocklekar gäller plexiglas som spricker lätt.
Lycka till.
jansan
 
Inlägg: 148
Blev medlem: mån jan 24, 2011 21:47
Ort: Sundsvall

Re: Fönster / rutor

Inläggav S237 » lör jun 02, 2012 18:43

Hej!
Nästa vecka kommer mina Lexan rutor. Beställde 6 mm tonade rutor.
Vilket är bästa sättet att täta dom???
Kommer att borra större hål i rutorna än vad bulten är. Kommer att ha bult med mutter på insidan, istället för skruv som dom befintliga rutorna sitter med.
Mvh Jonas
www.allegro27.com
S237
 
Inlägg: 128
Blev medlem: sön feb 21, 2010 19:42
Ort: Kalmar

Re: Fönster / rutor

Inläggav jansan » sön jun 03, 2012 07:34

Har läst på "Maringuiden" att det ska finnas färdig tätningslister av butylgummi (?) som tydligen ska vara suveränt. Kanske någon annan som vet?
jansan
 
Inlägg: 148
Blev medlem: mån jan 24, 2011 21:47
Ort: Sundsvall

Re: Fönster / rutor

Inläggav Göran F » sön jun 03, 2012 12:16

Som Jonas skrev i inledningen har frågor kring fönster varit uppe tidigare.

Bla i tråden "Fönster allegro27" och även "Var hitta nya lexanrutor till K 45"
I båda dessa har Anders L. skrivit utförligt om sina fönstermontage.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Fönster / rutor

Inläggav S237 » sön jun 17, 2012 17:15

Hej!
Vet att någon undrade vad det kostade att byta fönster på vår Allegro 27:a. Därför redogör jag här för kostnaden. Inte dyrt som ni ser!
Köpte nio tonade fönster, 6 mm tjocka, färdigsågade och färdigborrade med 8 mm hål. Material: Polykarbonat Marklon UV. Pris: 3425 kr.
Till detta gick det åt 9 meter (2 rullar) 10 mm Butylgummi. Pris: 400 kr. Vi bytte alla skruv (ca 150 st) till 20 mm långa 6 mm genomgående bult med bricka och låsmutter. Pris: 492 kr.
Totalpris för byte av fönster: 4317 kr.
Mvh Jonas
http://www.allegro27.com
Bilagor
fonster.jpg
fonster.jpg (213.74 KiB) Visad 8476 gånger
S237
 
Inlägg: 128
Blev medlem: sön feb 21, 2010 19:42
Ort: Kalmar

Re: Fönster / rutor

Inläggav Mats Björling » ons nov 07, 2012 20:27

Bytte för ett par år sedan mina fönster till polykarbonat 6 mm av märket Arla(!). Har aldrig hört detta fabrikat nämnas någonstans. Skulle vara intressant att höra ifall någon annan hört talas om detta fabrikat.
Tänkte dela med mig av misstag som jag gjorde.

Jag gjorde dessvärre fel vid monteringen så att sprickor bildades vid borrhålen efter första säsongen
Jag ser två möjliga orsaker till dessa sprickor.
Möjlighet 1. Borrhålen för små vilket inte möjliggjort rörelse då materialet expanderar och drar ihop sig. Vet dock att jag räknade med detta och tror jag lät borra hålen 7mm till 6mm maskinskruv. Kanske var 1 mm för lite…
Möjlighet 2. Drog skruvarna(ostskalle) för hårt så att osstkallen pressades ner i borrhålen och gjorde att inte materialet kunde rör sig. Och använde inte brickor på utsidan. Skälet var estetiskt samt att jag trodde att ostskallen var tillräckligt stor och skarpkantad för att inte pressas ner i hålet.
Självklart är det inte bra för hållfastheten med dessa sprickor, men än så länge har de inte inneburit läckage.
Så här såg det ut innan första säsongen.
[attachment=0]nya_ventiler1.jpg[/attachment]
Bilagor
nya_ventiler1.jpg
nya_ventiler1.jpg (38.94 KiB) Visad 8343 gånger
Allegro 27 S-62, Mealegro
Mats Björling
 
Inlägg: 27
Blev medlem: mån aug 23, 2004 10:20
Ort: Ramsö, Vaxholm


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 61 gäster

cron