Varför kör vi ner våra motorer.

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Varför kör vi ner våra motorer.

Inläggav Ulf » lör jan 28, 2012 22:45

Hej

Varför kör vi ner våra motorer efter få gång timmar.

Har någon observerat att yrkesfiskare och de flesta som använder sina båtar under hela året ofta har samma motorer som de och segelbåtar utrustats med vid nybyggnad vid samma tid.

I yrkesfiskarnas båtar sitter oftast orginalmotorn kvar medan i segelbåtarna är denna ofta utskiftad inom 10 till 20 år.

Varför? Trots långt mera gångtimmar och ofta längre mellan service och underhåll än vad som är fallet normalt är för segelbåtar!!!!!!.

Kan förklaringen ligga i att att oljan, all konservering till trots, under långa drifts uppehåll, i synnerhet under vinteruppläggning, rinner av kolvar och foder och temperaturväxlingar därfter ger kondensat och möjlighet för rostangrep?

Jag påminner mej om att när jag i min ungdom i arbete varit borta under årtal hade trubbel med bilar vid hemkomst. Jag löste detta med att jag bad kompisar starta upp och köra bilarna varma med någon månads mellenrum med gott resultat.

Jag startar därför upp min maskin var fjortonde dag vinter som sommar och kör den varm när jag har möjlighet. Helst då också med en sjötur med eller utan segel.

MVH
HEJ
Ulf
 
Inlägg: 18
Blev medlem: tis jul 07, 2009 04:01
Ort: Sundvik1, Ålabodarna

Re: Varför kör vi ner våra motorer.

Inläggav Göran F » sön jan 29, 2012 21:42

Tror att den stora skillnaden är körsättet.
En diesel är ju gjord för att köras på ordentligt effektuttag, alltså högt varv och länge.
I en segelbåt körs den ofta korta stunder och gärna på lägre varv, finns nog inget bättre sätt att korta motorns livslängd på.
Har egen erfarenhet av hur effektivt man kan förstöra en motor genom att vara extrem seglare och bara använda den 5-10 min in och ut ur hamn.
Blir låg bränsleräkning men dyr reparation.
Få starter och långa körperioder på högt varv, som bränner bort sot och avlagringar i motorn, är receptet för lång livslängd, detta är troligen också viktigare än sötvattenkylningen.
Tror inte på oljeteorin och bensinmotorer med tändsystem är ju en helt annan typ av motor och med andra sorters problem.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Varför kör vi ner våra motorer.

Inläggav Ulf » fre feb 17, 2012 01:05

Hej igen.

Under mitt yrkesliv som nautiker i handelsflottan och inte expert på dieselmotorer har jag under längre liggetider (såsom t.ex. väntan på last, varvstid, uppläggning) från maskin fått besked om att nu vill vi "Baxa" maskin. Vilket innebar att jag framför allt måste tillse att pråmar eller annan risk inte fanns för propellern eller propellrarnas rotation.
Denna "Baxning" har man frörklarat för mej göres (ofta utan att starta maskin med särskild anordning) för smörjning av foder, kolvar och vad därtill hör.
Jag har därför tagit detta till mej och min lilla Volvo Penta Diesel MD2.
Håller med om att korta gångtider ej är bra och att motorn bör köras ordentligt varm vid varje start.

Trots att segelbåtar har korta gångtider som förkortar livlängden på motorer tror jag ändå att vinter uppläggningen utan uppstart sliter mest.
Kanske läge att kolla om motorerna i ej seglande fritidbåtar, som har längre gångtider mellan starter, längre behåller sina ursprungsmotorer????

Ha en god seglation med lång livstid på propeller drivaren (hjärtat)

Hoppas
Ulf
Ulf
 
Inlägg: 18
Blev medlem: tis jul 07, 2009 04:01
Ort: Sundvik1, Ålabodarna


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 62 gäster

cron