Rodkick

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Rodkick

Inläggav seglarna » sön okt 23, 2011 18:22

Hej ! Undrar om ni kan tala om för mig fördelen med ovan nämda. Vi håller sakta men säkert på att modernisera våran A-33á och lite hjälp från er som seglar med en sådan skulle vara bra. Vi har nu en toppinglift, enkelt men endå....

Micke/ S-38
Hållidej
seglarna
 
Inlägg: 61
Blev medlem: mån sep 07, 2009 19:17
Ort: Norrtälje

Re: Rodkick

Inläggav seglarna » fre okt 28, 2011 19:13

Finns det inte någon Allegro utrustad med rodkick ??????????????????

:shock:

/Micke
seglarna
 
Inlägg: 61
Blev medlem: mån sep 07, 2009 19:17
Ort: Norrtälje

Re: Rodkick

Inläggav Fågel Blå » lör okt 29, 2011 11:01

Min erfarenhet av rodkick är att den känns nödvändigare ju större och tyngre bom man har. På min A27:a har jag en enkel med fjäder och det är bekvämt att slippa dirken bland alla fall & tampar som ska samsas i en lite trång sittbrunn. Där rodkick kändes helt nödvändigt var när jag seglade 12:a med en enormt tung och lång bom och en dirk skulle krävt växlad vinsch för att kunna hanteras. Den hade en gasrodkick som var ett måste för att få ner storen utan att allt hamnade i sittbrunnen. Enda erfarenheten av Allegro 33 är en kort provsegling i Kalmarsund och den hade en rodkick som gjorde nertagningen av storen bekväm.
Fågel Blå
 
Inlägg: 18
Blev medlem: mån apr 05, 2010 08:18

Re: Rodkick

Inläggav seglarna » lör okt 29, 2011 23:26

Tack fågelblå.... Skönt att det fanns någon som hörsammade min fråga. Det är svårt att veta något om något man inte har men har sett andra båtar vara utrustade med och seglet ska ju ner efter segling och jag é så trött på att justera den lilla linan i min hand som håller hela bommens tyngd.... Det måste finnas något bättre än en hoptryckt hand i hand och bom på väg ner i sittbrun.
Ingen annan som har erfarenhet av rodkick på Allegro....
/Micke

:)
seglarna
 
Inlägg: 61
Blev medlem: mån sep 07, 2009 19:17
Ort: Norrtälje


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 44 gäster

cron