Förpiken till A-33

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Förpiken till A-33

Inläggav seglarna » fre okt 07, 2011 15:26

201110011327001.jpg
201110011327001.jpg (412.28 KiB) Visad 6585 gånger
Hej . Jag har funderat på det lilla utrymmet i fram som kan ses på bilden. Den är djup som en ravin och jag undrar följande... Skulle vilja montera en dränering i botten så att inte vatten kan ligga där hela sommaren och lukta illa. Har ju nu ankar linan på 20mm och sqr-ankaret som ligger där så det torkar ju aldrig ut. Finns det någon A-33 ägare som har gjort detta och kan komma med bra idéer och kanske ngn bild......

Mvh/Micke

S-38 Hållidej

:D
seglarna
 
Inlägg: 61
Blev medlem: mån sep 07, 2009 19:17
Ort: Norrtälje

Re: Förpiken till A-33

Inläggav Anders Lamrén » ons okt 26, 2011 19:05

Hej,
Vi har som du en massa ankartamp där. Påden djupaste punkten i ankarfacket har vi monterat en slang som löper midskepps, går under ett kylskåp som vi har mellan förpiksslafarna, och mynnar ovanför durken till en holdingtank som vi har i nivå med toaletten. Sedan har vi dragit rör under mastbalken så att vatten från ankarboxen kan ta sig ända till vår lägsta punkt som befinner sig under motorns svänghjul där vi har ett förligt skott till en inplastad bränsletank. Från den punkten kan vi pumpa ut det med en Gusher 10 länspump. Vi har också ankarfacket luftat. Dels via ett myggnät in till förpiken, dels genom att vi så ofta vi kan har ankarluckan lite på glänt. När vi seglar hårt kan vi stänga luckan så att den blir 100% tät uppifrån. Tyvärr har vi ingen bild. Vi har 115 m tamp i facket. Din genomföring i botten på facket komplicerar till det lite. Du borde nog ändå kunna få dit ett rör på sidan av den genomföringen för dräneringsslangen. Kanske kan du sedan fylla upp bottentriangeln med tex Simson MSR Construction Adhesive.
Hälsningar,
Anders Lamrén, A33 Vita Häxan.
Anders Lamrén
 

Re: Förpiken till A-33

Inläggav seglarna » ons okt 26, 2011 19:29

Hej Anders. Tack för svaret ,jag har funderat på att sätta dit en såkallad ventilator för ankarbox i rf-stål . Den placeras utanpå ett hål borrat in till utrymmet innanför och så långt ner det går........ Nya båtar har ju ofta sådana, kan Allegron ha det oxå även fast det är brådjupt i facket och vattenlinjen ligger nära . Har du sett någon som haft denna lösning? bra/dåligt

Mvh/Micke

:D
seglarna
 
Inlägg: 61
Blev medlem: mån sep 07, 2009 19:17
Ort: Norrtälje

Re: Förpiken till A-33

Inläggav Anders Lamrén » tor okt 27, 2011 20:09

Hej Micke,
Jag vet vad du menar. De liknar en liten huv med öppningen vänd akterut. Vi hade sådana monterade i början, men vi tog bort dem och plastade igen hålen efter ett tag. Det var känslan av att ha hål så långt ner som störde oss. Dessutom blir det fråga om rätt små vattenmängder som man drar in via tamp/kätting, så vår metod fungerar utmärkt. Det är förstås viktigt att man kan få luckan helt tät när man verkligen behöver ha den tät. (Vi har en 10mm tjock mjuk gummipackning på luckan). Här ser man många som slarvar, antagligen bara beroende på att de aldrig har varit ute i riktigt busväder där förskeppet ofta är helt överspolat av vatten. Det är lite hängslen och livrem över vår lösning, men som sagt, det funkar. Jag föreslår att du satsar på att få luckan helt tät. Detta gäller förstås även kättingklys om man har sådant.
Hälsningar, Anders
Anders Lamrén
 

Re: Förpiken till A-33

Inläggav seglarna » fre okt 28, 2011 19:09

Hej igen! Finns det möjligen någon bild på arrangemanget som du kan visa .....

Mvh/ Micke


:D
seglarna
 
Inlägg: 61
Blev medlem: mån sep 07, 2009 19:17
Ort: Norrtälje

Re: Förpiken till A-33

Inläggav Anders Lamrén » lör okt 29, 2011 23:01

Hej,
Jag hittade ett par bilder på luckan med tätningen och låsanordningen (Ojop, 016/147350). Vi tycker det blev bra att man kan skjuta luckan under ankartamparna i och med att vi inte har gångjärn på den. Dräneringen ligger väl dold under 115 m lina.
Hälsn, Anders
Bilagor
43nxa.jpg
43nxa.jpg (123.18 KiB) Visad 6530 gånger
44nxa.jpg
44nxa.jpg (148.1 KiB) Visad 6530 gånger
Anders Lamrén
 


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

cron