Jag har en 27:a från 1976, där motorn (MD6A -76) verkar mogen för tippen efter att ha vägrat starta under denna säsong. Surt. Har haft hjälp av en båtmekaniker, som gått igenom bränslesystemet, bytt insprutningspump, renoverat spridarna m m, men utan att få igång den. Efter lyft av topplocket kunde konstateras att båda cylindrarna har läckt vid skarven till toppen, troligtvis beroende på att cylinderfodren har sjunkit. Kamaxeln är extremt sliten på nockarna. Därefter har inget mer gjorts. Mycket svårt/omöjligt att få tag på delar enligt vad jag har kunnat konstatera.
Båten (byggd av min pappa) seglas till 90% i Stockholms skärgård med enstaka utflykter till Gotland och söderut längs ostkusten. Ägs & används av mig & hustru, (65+) men seglas även av våra 2 vuxna barn med varsin familj med 2 resp 3 småbarn. Perspektivet är att försöka behålla den i 5-10 år - beroende på hur länge vi två klarar av att segla.
Som motordummie tar jag gärna emot tips om lämpliga märken och modeller. Har kollat runt och vet ungefär vad som finns i dieselväg och vad de kostar i inköp. Jag har fått en ungefärlig uppfattning om tillkommande kostnader. Har gått igenom de två andra motorbytestrådarna men tar gärna emot fler synpunkter och tips. Lombardini & Nanni har föreslagits - finns erfarenheter av dem? Hur stark motor - 3 eller 4 hk/ton?
Med vänlig hälsning
Göran Crona