Ännu ett motorbyte

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Ännu ett motorbyte

Inläggav Faidros » tor sep 29, 2011 10:26

Jag har en 27:a från 1976, där motorn (MD6A -76) verkar mogen för tippen efter att ha vägrat starta under denna säsong. Surt. Har haft hjälp av en båtmekaniker, som gått igenom bränslesystemet, bytt insprutningspump, renoverat spridarna m m, men utan att få igång den. Efter lyft av topplocket kunde konstateras att båda cylindrarna har läckt vid skarven till toppen, troligtvis beroende på att cylinderfodren har sjunkit. Kamaxeln är extremt sliten på nockarna. Därefter har inget mer gjorts. Mycket svårt/omöjligt att få tag på delar enligt vad jag har kunnat konstatera.

Båten (byggd av min pappa) seglas till 90% i Stockholms skärgård med enstaka utflykter till Gotland och söderut längs ostkusten. Ägs & används av mig & hustru, (65+) men seglas även av våra 2 vuxna barn med varsin familj med 2 resp 3 småbarn. Perspektivet är att försöka behålla den i 5-10 år - beroende på hur länge vi två klarar av att segla.

Som motordummie tar jag gärna emot tips om lämpliga märken och modeller. Har kollat runt och vet ungefär vad som finns i dieselväg och vad de kostar i inköp. Jag har fått en ungefärlig uppfattning om tillkommande kostnader. Har gått igenom de två andra motorbytestrådarna men tar gärna emot fler synpunkter och tips. Lombardini & Nanni har föreslagits - finns erfarenheter av dem? Hur stark motor - 3 eller 4 hk/ton?

Med vänlig hälsning
Göran Crona
Faidros
 
Inlägg: 2
Blev medlem: tor sep 08, 2011 19:38

Re: Ännu ett motorbyte

Inläggav Fågel Blå » sön okt 02, 2011 07:49

Titta här: http://www.albinmotor.com/AlbinMotor/index.html
Bra service och även råd vid reparationer. De säljer även helrenoverade utbytesmotorer. Blir oftast mycket billigare än motorbyte men man får ingen modernare och starkare motor men slipper en ombyggnad av motorfästen mm.
Hos Albin Motor har jag hittat alla reservdelar jag behövt till min MD6B och tidigare min Albin O-22 Kombi. Har även monterat färskvattenkylning på båda med bra resultat. På MD6:an sattes en varmvattenberedare in på färskvattenslingan och då får jag varmvatten ca 20 lit så fort motorn körs. Har även utrustat min MD6B med extra växelströmsgenerator och en elektronisk laddningsregulator som genom detta klarar tre batterier - ett separat start och två för övrig utr. (Navutr, kompressorkyl, belysning mm) Har bytt till LED lampor i alla lanternor och belysning inombords - en enorm besparing av elförbrukningen.
Kanske har det totalt sett inte blivit billigare med all kringutr men en högre standard ombord och väldigt bra kunskap om motorerna på köpet.
Fågel Blå
 
Inlägg: 18
Blev medlem: mån apr 05, 2010 08:18

Re: Ännu ett motorbyte

Inläggav Faidros » tis okt 04, 2011 11:20

Tack för tipsen. Efter övervägande har vi dock bestämt oss för att sälja båten och har även genomfört försäljningen. Ska nu leta efter en något större och mer bekväm båt som passar de tre familjer som ska utnyttja den.
Mvh
Göran Crona
Faidros
 
Inlägg: 2
Blev medlem: tor sep 08, 2011 19:38


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 56 gäster

cron