Alternativ storskotplacering Allegro 27

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Alternativ storskotplacering Allegro 27

Inläggav Fågel Blå » fre aug 05, 2011 10:28

Efter tre säsongers fin seglingsupplevelse med min Allegro 27:a Ninni undrar jag om någon testat en alternativ storskotsplacering då den ordinarie stör mycket i sittbrunnen. Finns det någon som provat tex på en rostfri targabåge ovanför sittbrunnen akterut? Eller ett A-format skot med två delar som går till sargkanterna där sprayhooden slutar och en extra vinsch på varje sida ? Dvs flytta fram skotpunkten ca 1 m.
Skulle för egen del gärna höja bommen ovanför huvudhöjd och lägga den segelyta som förloras på genuan eller sy en större akterrunda på storen. (så långt akterstagen tillåter)
S 239
Fågel Blå
 
Inlägg: 18
Blev medlem: mån apr 05, 2010 08:18

Re: Alternativ storskotplacering Allegro 27

Inläggav S237 » tis sep 06, 2011 00:04

Hej!
Vi har en mycket bra lösning, men frågan är om du känner att den stör under segling eller när ni inte seglar?
Vår lösning är att ta bort skotskenan när man inte seglar. Visar gärna bilder!
Mvh Jonas
www.allegro27.com
S237
 
Inlägg: 128
Blev medlem: sön feb 21, 2010 19:42
Ort: Kalmar

Re: Alternativ storskotplacering Allegro 27

Inläggav Manna II » tor sep 08, 2011 14:11

Har idag skickat en förfrågan till S/y Ninita (http://sy-ninita.se/) som har den placerad för om sprayhooden. Får se om dom återkommer med svar!
Janne H/Manna II
Manna II
 
Inlägg: 13
Blev medlem: ons feb 04, 2004 17:27
Ort: Sundsvall

Re: Alternativ storskotplacering Allegro 27

Inläggav Fågel Blå » lör sep 24, 2011 08:27

Tack för tipset om Ninita. Har hittat flera bra bilder på deras hemsida med storskotet för om sprayhood. Det verkar ju funka eftersom de tagit bort skotskenan i sittbrunnen enl bilder från resan. Ska börja ta mått för att sätta dit den beg skotskena jag haft liggande i 2 år.
John på Ninni & Fågel Blå (Jo, jag har två A:27:or - en under renovering & en som seglas. Världens bästa och billigaste 54 fotare)
Fågel Blå
 
Inlägg: 18
Blev medlem: mån apr 05, 2010 08:18


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster

cron