Mastfot

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Mastfot

Inläggav S237 » sön jun 19, 2011 20:41

Hej!
Någon som har förstärkt/renoverat sin mastfot? Vad skall man tänka på?
Jag har idag gett mig på våran med vinkelslipen.
Mvh Jonas
http://www.allegro27.com
mastfot (1).JPG
Den gamla lösningen är inte snygg och jag har en liten vattenpöl på BB och SB sida om mastfoten.
mastfot (1).JPG (256.87 KiB) Visad 7532 gånger
mastfot (3).JPG
Inne låg det ett fyrkanströr och resten var fyllt med glasfiberspackel, som mestadels var ohärdad!
mastfot (3).JPG (229.05 KiB) Visad 7532 gånger
mastfot (2).JPG
Nu är det dags att göra något!
mastfot (2).JPG (204.04 KiB) Visad 7532 gånger
S237
 
Inlägg: 128
Blev medlem: sön feb 21, 2010 19:42
Ort: Kalmar

Re: Mastfot

Inläggav jansan » mån jun 20, 2011 08:30

Viktigt oavsett vid användning av 2-komponetsspackel/plast är att härdaren är färsk!!!
Om inte så härdar den aldrig utan blir ungefär som tuggummi.
jansan
 
Inlägg: 148
Blev medlem: mån jan 24, 2011 21:47
Ort: Sundsvall

Re: Mastfot

Inläggav Göran F » mån jun 20, 2011 16:16

Allegroklubbens tipsbok tar upp och diskuterar det här problemet på sid 82 och 97.
Tror för övrigt att konstruktionen är mer komplex och komplicerad än vad som framkommer här, dock ges tips och idéer.
Skulle jag ge mig på det här problemet, som finnes även på min båt, vore någon form av "överhöjning" av mastbalken något jag skulle försöka få till för att motverka balkens nedböjning vid belastning från masten.
En hederlig maststötta hade varit mycket enklare. :-)
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Mastfot

Inläggav S237 » mån jun 20, 2011 17:52

Hej! Tack för svar! Hur menar du med "överhöjning"? Förklara gärna, förstår inte riktigt vad det är du försöker beskriva.
Mvh Jonas
kamelia_mastbalk.JPG
Troligen helt onödigt, men detta lät jag tillverka till min gamla båt.
kamelia_mastbalk.JPG (298.98 KiB) Visad 7520 gånger
S237
 
Inlägg: 128
Blev medlem: sön feb 21, 2010 19:42
Ort: Kalmar

Re: Mastfot

Inläggav Göran F » mån jun 20, 2011 18:33

Hej,
Jag tror att två av problemen är den nedböjning mastbalken får vid belastning, Lasse Norlin uppskattar den till 2mm kan nog vara något mer beroende på träslag i balken, samt mastbalkens anliggning mot rufftaket, dvs hur tätt mot rufftaket den anslutar, diffar det någon millimeter har du här en total nerbuktning av rufftaket på 3-5 mm.
Kan man då överhöja balken, dvs få den att bukta uppåt innan den belastas minskas den totala nerbuktningen.
Den här principen är den man använder vid bro och takkonstruktioner för att de ej ska se svankiga ut eller få felaktiga fall.
Rent praktiskt skulle jag ge mig på tak o mastbalk ungefär som PA beskriver i tipsboken. Dock säkert enklare i teorin än praktiken.
Det var en gedigen förstärkning du visade på bild, ser betryggande ut.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Mastfot

Inläggav Göran F » mån jun 20, 2011 19:14

Tänkvärt är även Kauris problem med brusten mastbalk och ruttna rufftaksförstärkningar. http://terese.kauri.se , se under 7 maj.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Mastfot

Inläggav S237 » tor jul 07, 2011 21:59

Hej!
Tack för svar, dock inte många, men visst, bättre än inget! Verkar som inga båtar har haft problem med sina mastfötter, fastän vi vet att en haft en mastbalk som till och med brustit!
Kommer nästa vecka plasta mastfoten med glasfiberspackel, sedan en rejäl rostfri fyrkantsprofil, fylld med epoxy, sedan bygger jag upp resten med glasfibermatta och epoxy. Kommer att placera masten precis över huvudskottet, som det skall vara. Huvudskottet kommer att färstärkas enligt tidigare publicerad bild.
När det är klart kommer fler bilder!
www.allegro27.com
S237
 
Inlägg: 128
Blev medlem: sön feb 21, 2010 19:42
Ort: Kalmar


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster

cron