Varför bannlysa BILMACKAR?

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Varför bannlysa BILMACKAR?

Inläggav Anders Lamrén » sön apr 10, 2011 21:13

Se ett inlägg under TIPS!
Anders
Anders Lamrén
 

Re: Varför bannlysa BILMACKAR?

Inläggav KG Bergendahl » mån apr 11, 2011 11:33

Hej,

Vi har nyss satt in en Yanmar 3YM20 i vår A27 nr 176. Provkörde nu helgen, mumms, otroligt bra! Efter att ha läst en mängd inlägg på olika forum om biodiesel ringde jag en kunnig man på Yanmar i Stockholm för att höra deras syn på saken. Det jag fick reda då var att dieseln man tankar idag, vare sig på sjö- eller landmack innehåller RME-tillsats 5%. Om man har en ny (vet inte om det berör äldre motorer också) Yanmar får man inte köra på ren biodiesel som tydligen är något annat än den man hittar på mackarna. Om man kör på ren biodiesel gäller inte motorgarantin.

Vad jag vill ha sagt med detta är att det jag kom fram till var att det säljs samma diesel på sjö- och landmackar. Fel? Rätt?
För att förhindra bakterier använder vi Grotamar71 i både motor- och kamintank.

MVH
Kjell-Göran
KG Bergendahl
 
Inlägg: 53
Blev medlem: sön nov 15, 2009 18:17

Re: Varför bannlysa BILMACKAR?

Inläggav svenol » tor apr 28, 2011 20:23

Hej. Jag tiilhör dem som fick bakterier i dieseltanken efter att ha tankat biodiesel med 5% RME, en tillsata av raps eller liknande. Aldrig föut i mitt seglarliv har jag haft besvär med bakterier i tanken. Det skapar mycket arbete med att rensa bort det. Eftreåt skaffade jag grotomar. Har inte kvar båten längre så jag kan inte uttala mig om Grotomar men jag skulle undvika RME om det finns annat. Jag tror att diesel i sjömackar är bättre. Jag köpte min diesel då på en OK-mack i land.//Svenol
svenol
 
Inlägg: 47
Blev medlem: lör okt 29, 2005 22:39

Re: Varför bannlysa BILMACKAR?

Inläggav KG Bergendahl » tis jun 14, 2011 09:50

Jag har kollat angående BIO-inblandning i diesel på varvet där vi har båten (Dragsmark utanför Uddevalla) samt i Ellös. På båda dessa ställen säger man bestämt att dieseln på sjötappen INTE är samma som den man tankar till bilen. Jag tankade i en ljus plastdunk och tyckte att sjödieseln såg lika gul ut som den jag tankat på land. Man har ju hört att BIO-dieseln är gulare än den utan. Man får väl emellertid lita på vad sjömackägarna säger. Hädanefter tankar jag alltså i största möjliga utsträckning på sjömackar plus användning av Grotamar71.

MVH
Kjell-Göran
KG Bergendahl
 
Inlägg: 53
Blev medlem: sön nov 15, 2009 18:17

Re: Varför bannlysa BILMACKAR?

Inläggav Anders Lamrén » lör aug 06, 2011 20:48

Hej, Diesel utan RME (FAME) är färglös, som vatten. Kraftigt grön färg betyder att den är olaglig för vanligt folk,och om den är svagt gul-gulgrön så innehåller den RME oavsett vad folk säger. Vi har en liten konservburk som vi häller upp en skvätt i och kollar färgen innan vi tankar. Det är inte sant att alla sjömackar har RME inblandning. De flesta har det inte, eftersom ansvarsfulla mackägare är väl införstådda i följderna av att ha den inblandningen Däremot har alla bilmackar det.
Anders
Anders Lamrén
 


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

cron