Bränslemätare i K45

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Bränslemätare i K45

Inläggav seglarna » tis mar 22, 2011 18:43

Hej alla glada seglare.... Jag tänkte montera in en bränslegivare av märket wema i våran diseltank. Den är belägen under sittbrunnen så kallad integraltank. Jag undrar om det finns någon som har gjort detta på en liknande och skulle kunna tala om för mig hur det gick. Är det bara att ta hålet i mitten mitten så att säga och mäta djupet för givaren eller.....
Hoppas nu inte alla är ute och vårrustar så jag kan få lite svar....... :D


Micke på S-38 Hållidej
seglarna
 
Inlägg: 61
Blev medlem: mån sep 07, 2009 19:17
Ort: Norrtälje

Re: Bränslemätare i K45

Inläggav Anders Lamrén » fre mar 25, 2011 00:00

Hej Micke,
Jag kanske kan hjälpa dig med en superbillig och bra lösning. Prís noll kr! Men jag måste först veta några saker. Är det rätt uppfattat att du har plastat ett tanklock under motorn och ett lodrätt skott straxt för om motorns främre del som bildar tankens gräns förut? Om det är så, hur har du dragit röret för bränslepåfyllningen? Var finns påfyllningsbeslaget?
Anders
Anders Lamrén
 

Re: Bränslemätare i K45

Inläggav seglarna » fre mar 25, 2011 17:06

Halloy Anders. Jag har inte gjort något på båten "än" då vi köpte henne i fjol. Tanken är så vitt jag förstår orginal i skrovetsbotten under sittbrunn snett bakom nedanför motorn " Puh! det där blev invecklat, hoppas du förstår" och ja, vi har ett schakt framför tanken under motorn där slagvatten kan pumpas ut. Våran bränslepåfyllnadsslang går från tankens plana toppyta bakom motorn upp vid sidan av proppeleraxeln till undersida på sittbrunnsdurkens styrbordsida. Ja, vi har ett bränslepåfyllnadshål mellan två trall i sittbrun = VÄRLDENS SÄMSTA STÄLLE , kan ja då tillägga! Den skall flyttas till denna säsong. Jag förstod inte riktigt din beskrivning av plastade tanklocket under motorn men det kanske är den plana plast yta bakom motorn som jag skrev om ovan!!! Ja, det är våran båt det! Hoppas detta räcker.........

Mvh /Micke
S-38 Hållidej
seglarna
 
Inlägg: 61
Blev medlem: mån sep 07, 2009 19:17
Ort: Norrtälje

Re: Bränslemätare i K45

Inläggav jansan » lör mar 26, 2011 09:30

Anders, vore bra om du kunde tipsa på ditt förslag då kanske det vore en hjälp även för andra.
Har själv Allegro 27 så förvisso förmodligen inget som gagnar mig.
Min första Allegro 27a som jag ägde i början på 80-talet hade jag en mätsticka. Enkelt och funktionelt om det är rakt rör från påfyllningsloch till tank.'
jansan
 
Inlägg: 148
Blev medlem: mån jan 24, 2011 21:47
Ort: Sundsvall

Re: Bränslemätare i K45

Inläggav jansan » lör mar 26, 2011 09:30

Anders, vore bra om du kunde tipsa på ditt förslag då kanske det vore en hjälp även för andra.
Har själv Allegro 27 så förvisso förmodligen inget som gagnar mig.
Min första Allegro 27a som jag ägde i början på 80-talet hade jag en mätsticka. Enkelt och funktionelt om det är rakt rör från påfyllningsloch till tank.'
jansan
 
Inlägg: 148
Blev medlem: mån jan 24, 2011 21:47
Ort: Sundsvall

Re: Bränslemätare i K45

Inläggav jansan » lör mar 26, 2011 09:32

Oops. Ursäkta mitt dubbelinlägg :oops:
jansan
 
Inlägg: 148
Blev medlem: mån jan 24, 2011 21:47
Ort: Sundsvall

Re: Bränslemätare i K45

Inläggav Anders Lamrén » lör mar 26, 2011 12:54

Hej,
Bra, då har vi samma lösning så jag kan visa vår metod. Jag måste hämta ett par prylar i båten först och ta några bilder. Jag återkommer senare idag.
Anders
Anders Lamrén
 

Re: Bränslemätare i K45

Inläggav Anders Lamrén » lör mar 26, 2011 18:27

Hej,
Eftersom tanken är integrerad i skrovet går det inte att få ett linjärt samband mellan bränsleytans höjd och volym. Skillnaden i våra tankar beror på hur långt förut den förliga bränsletanksväggen ligger samt hur tjockt skrovet där är plastat. Vi tycks ha det främre skottet på ungefär samma ställe så man kan nog använda vår kurva som syns på bilden. På bilden syns vår anordning. En teakbit, en persiennlina, en ring som förhindrar att allt åker ner i tanken, en svart fast markering på linan, och en flyttbar markering. Den svarta markeringen är placerad så att när teakbiten nuddar nedre delen av "röret" så ligger den i nivå med påfyllningsbeslaget i sittbrunnsdurken. Så ser det ut när tanken är helt full. När vi skall mäta volymen sänker vi ner teakbiten till bränsleytan och flyttar den rörliga markeringen till i nivå med påfyllningsbeslaget. Sedan drar vi upp det hela i ett hushållspapper (för att inte spilla diesel) och mäter avståndet mellan markeringarna. Efter många års trial and error har vi fått upp kurvan på bilden. Vi går in på måttet vi fick och läser av hur många liter vi kan fylla tanken med, resp. hur mycket vi har kvar ner till motorns sugrör.(se bild) Man bör vara försiktig så att man lämnar god marginal till sugröret. Ja det är det hela.
Anders
Bilagor
746nx.jpg
746nx.jpg (345.96 KiB) Visad 8645 gånger
Anders Lamrén
 


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster

cron