Motorbyte

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Motorbyte

Inläggav tortom » tis mar 15, 2011 19:59

Hej

Jag behöver byta motor i min Allegro 27. Vilken motor är lättast att installera?
Har nu en md7b och tänkte mig så lite arbete som möjligt.

Tommy
tortom
 
Inlägg: 3
Blev medlem: tis maj 12, 2009 09:27
Ort: orust

Re: Motorbyte

Inläggav jansan » ons mar 16, 2011 11:24

Har du undersökt möjligheten att renovera den?
Slipper ju proppellerbyte, plastning av motorbädd mm.
jansan
 
Inlägg: 148
Blev medlem: mån jan 24, 2011 21:47
Ort: Sundsvall

Re: Motorbyte

Inläggav tortom » ons mar 16, 2011 14:12

Hej Jansan

Den är från 82 och har varit sjövattenskyld i alla år (saltvatten), jag vet inte om det är mödan värt!
tortom
 
Inlägg: 3
Blev medlem: tis maj 12, 2009 09:27
Ort: orust

Re: Motorbyte

Inläggav jansan » ons mar 16, 2011 19:25

Har du möjlighet så är det ju relativt enkelt att kolla om du ändå ska lyfta ut motorn.
Vid renovering så installeras ju slutet kylsystem vilket effektivt förhindrar fortsatt korrosion.
Hade en MD1 (7 hkr) i min första Allegro 27 (nr 123) som jag totalrenoverade själv och byggde egen värmeväxlare av koppar. Detta var ca 1986 men resultatet blev perfekt och den fungerade då bra för ca 5 år sedan.
När jag rev den så var termostathuset delvis sönderrostat så jag fick täta med Sikaflex eller liknande men som sagt, det höll eftersom ingen mer korrosion kunde uppstå.
Prova med att lossa termostathuset och se hur pass rostigt det är. Be någon motorkunnig hjälpa Dig så gissar jag på att du kommer undan med kanske 15000:- beroende på hur mycket som ska göras.
OBS: Om den funkar nu så skulle jag installera värmeväxlare efter att ha renspolat hela kylsystemet med vatten och diesel eller något annat lämpligt (hör med renoveringsfirmor).
Viktigt att veta är ju att korrosionen upphör helt när glykolvatten används.
Då kommer du ju undan med vad sötvattenkylningen kostar kanske 5000:- (?)
Lycka till.
PS: Ägaren till Allegro 27 nr 123 kanske kan höra av sig här och ge synpunkter på den motor jag renoverade för 25 år sen. Kanske den är utbytt nu.
jansan
 
Inlägg: 148
Blev medlem: mån jan 24, 2011 21:47
Ort: Sundsvall

Re: Motorbyte

Inläggav jansan » ons mar 16, 2011 19:30

Har ju köpt en Allegro 27 nu i Januari. Den motorn (MD-7A) totalrenoverades av Öresunds Marina 2006. Kalaset kostade 42 000:- men då gjorde och bytte de i princip allt på den så att den blev i nära nyskick.
Mycket jobb att byta motor/motorbädd samtidigt som axel och propeller kostar mycket.
Har du någon prisuppgift på vad det skulle kosta?
Hur många hästar har du i MD-7B?
jansan
 
Inlägg: 148
Blev medlem: mån jan 24, 2011 21:47
Ort: Sundsvall

Re: Motorbyte

Inläggav tortom » tor mar 17, 2011 08:46

Har för mig att en ny 17 hk Solé med propeller axel lager och kylsystem går på ca 65 000.-
tortom
 
Inlägg: 3
Blev medlem: tis maj 12, 2009 09:27
Ort: orust

Re: Motorbyte

Inläggav jansan » tor mar 17, 2011 11:58

Låter rimligt om installation ingår.
Du kan ju även få en slant för Dim nuvarande diesel.
jansan
 
Inlägg: 148
Blev medlem: mån jan 24, 2011 21:47
Ort: Sundsvall

Re: Motorbyte

Inläggav svenol » fre mar 18, 2011 19:12

Om du inte haft problem med din motor borde det vara möjligt att ta hem den över vintern och kolla rosten. Det är ju en bra motor. Dumt att den inte hade fått färskvattenkylning från början.
Jag har (nu såld, K25 S111) en MD7A insatt 1984 med färskvatten från början. Den hade kylvätska med glykol och destillerat vatten och det fanns inte rost alls i den. Jag ger alla rådet att ha destillerat vatten blandat med glykolen. Jag har skrivit om det här i Allegronytt. Jag hade samma vätska i år efter år utan rost.
Svenol //Sven Aldrin
svenol
 
Inlägg: 47
Blev medlem: lör okt 29, 2005 22:39

Re: Motorbyte

Inläggav jansan » lör mar 19, 2011 11:14

Hmm...destillerat vatten eller inte.
Trodde det räckte med vanligt sötvatten och glykol för att helt förhindra korrosion men jag kanske har fel?
Tips: Destillerat vatten kan återvinnas från torktumlaren om man har kondensortumlare.
jansan
 
Inlägg: 148
Blev medlem: mån jan 24, 2011 21:47
Ort: Sundsvall

Re: Motorbyte

Inläggav svenol » sön mar 20, 2011 19:05

Det är skillnad på vanligt vatten/färskvatten/sötvatten och destillerat/avjoniserat vatten. Det senare rostar inte och det är inte dyrt. Finns på alla mackar, används mest som batterivatten.
//Svenol
svenol
 
Inlägg: 47
Blev medlem: lör okt 29, 2005 22:39

Re: Motorbyte

Inläggav jansan » sön mar 20, 2011 22:52

Förvisso så orsakar destillerat eller ännu bättre, dejoniserat vatten ingen korrosion.
Men så fort det kommer i kontakt med jarnet så är det ju inte destillerat/dejoniserat längre.
Är det inte så att det är glykolen i sig som förhindrar korrossion, inte vilken renhet man har på sötvattnet?
jansan
 
Inlägg: 148
Blev medlem: mån jan 24, 2011 21:47
Ort: Sundsvall

Re: Motorbyte

Inläggav svenol » ons mar 23, 2011 16:59

Lycksa till. //
svenol
 
Inlägg: 47
Blev medlem: lör okt 29, 2005 22:39


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

cron