Läckage däck/överbygnad

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Läckage däck/överbygnad

Inläggav S237 » tor mar 10, 2011 17:53

Hej!
Jag undrar om det är vanligt med läckage mellan däck och överbygnad? Hur skedde monteringen av överbygnad när båtarna bygdes? Om det var med tätningsmassa så har ju åren gjort att det borde börja läcka förr eller senare. Om det läcker, kommer vattnet in i båten eller ner i distansmaterialet? Skall man lossa alla skruvar och täta eller är detta dumt? Någon som har något att dela med sig av i detta ämne?
Mvh Jonas
www.allegro27.com
S237
 
Inlägg: 128
Blev medlem: sön feb 21, 2010 19:42
Ort: Kalmar

Re: Läckage däck/överbygnad

Inläggav jansan » tor mar 10, 2011 18:42

Frågan är vilket distansmaterial du har. Har du balsa så kan det finnas skäl att oroa sig, annars tror jag inte det är speciellt farligt.
Pratade med L-O Norlin för några månader sedan om just distansmaterialet. Balsa fanns tydligen bara på ett fåtal båtar. Han berättade att det var ganska enkelt att med små borrhål inifrån kolla ev. vattenförekomst. Ring och prata med honom så får du säkert besked hur att gå till väga.
PS: Chattade med Dig beträffande lackering på Maringuiden. Rek. måla skrov i samma kulör mha roller o planstrykare.
jansan
 
Inlägg: 148
Blev medlem: mån jan 24, 2011 21:47
Ort: Sundsvall

Re: Läckage däck/överbygnad

Inläggav Erik Hjelte » tor mar 10, 2011 19:43

För några år sedan började jag få läckage in i ruffen. Jag befarade det värsta; dvs läckage mellan överbyggnad och skrov. Varvet testade med högtryckssputa vid upptagningen och kunde till sista konstatera att det var tätmassan där röstjärnen går ned i däck som efter 30 år givit upp. Ny tätmassa och därefter har inte en droppe kommit in trots rätt hård segling med ständig överspolning. Fuktmätning gav vid handen att det inte verkade finnas fuktskador i varfe sig rufftak eller däck. Så börjar ni få in vatten som rinner efter listen under ruffsidorna, så kan det vara skäl att se över tätmassan.

Erik Hjelte
Allegro27 Trubadur
Erik Hjelte
 
Inlägg: 31
Blev medlem: ons okt 01, 2008 13:04
Ort: Orsa

Re: Läckage däck/överbygnad

Inläggav jansan » tor mar 10, 2011 20:13

Erik, en fråga.
Röstjärnen sitter ju fästade under däck.
Var det trä inplastat för infästning av röstjärnen eller annat material?
Tänker på risk för röta.
jansan
 
Inlägg: 148
Blev medlem: mån jan 24, 2011 21:47
Ort: Sundsvall

Re: Läckage däck/överbygnad

Inläggav Erik Hjelte » tor mar 10, 2011 20:57

Ingen aning. Dock har jag efter två år inte märkt några problem någonstans i ruffen. Varken mögeldoft eller oförklarlig kondens och, som sagt, fuktmätningen tydde inte på något anmärkningsvärt.
Erik Hjelte
 
Inlägg: 31
Blev medlem: ons okt 01, 2008 13:04
Ort: Orsa

Re: Läckage däck/överbygnad

Inläggav KG Bergendahl » sön mar 13, 2011 17:06

Vi passade på att byta alla skruv/mutter som förbinder överbyggnaden med skrovet förra sommaren, ca 130st om jag inte minns fel. Det var ett digert jobb. Alla pluggar på insidan skulle petas ut och alla förband bytas och tätas. Vi fick iden av en annat A27-ägare som gjort lika dant. Känns bra så här efteråt men det var gansk mycket jobb som sagt.
/Kjell-Göran
KG Bergendahl
 
Inlägg: 53
Blev medlem: sön nov 15, 2009 18:17

Re: Läckage däck/överbygnad

Inläggav S237 » mån mar 14, 2011 20:21

Hej! Här var det lite nya ord för mig.
Pluggar?
Förband?
Mvh Jonas
www.allegro27.com
S237
 
Inlägg: 128
Blev medlem: sön feb 21, 2010 19:42
Ort: Kalmar

Re: Läckage däck/överbygnad

Inläggav S237 » fre okt 07, 2011 16:35

Hej!
Jag tar upp frågan igen?
Jag vill ha olika förslag på hur man kan täta melllan däck och överbyggnad. Någon som haft läckage där?

Kjell-Göran, vad menas med: Alla pluggar på insidan skulle petas ut och alla förband bytas och tätas.

Hur är konstruktionen? Bara plast mot plast eller några kanter som går upp eller ner någonstans? I förpik och salong går bultarna in i snadwich konstruktionen, från sittbrunnen och bakåt är det enkellaminat.
Mvh Jonas
S237
 
Inlägg: 128
Blev medlem: sön feb 21, 2010 19:42
Ort: Kalmar

Re: Läckage däck/överbygnad

Inläggav Göran F » sön okt 09, 2011 19:37

Hej,
Sammanfogningen mellan däck och överbyggnad är löst på ett i grunden bra sätt.
Idealiskt hade nog varit om även denna övergång hade varit plastad på likartat sätt, som övergången mellan skrov och däck, men någonstans i konstruktionen har, mig veterligt, alla båtar en bultad skarv tätad med fogmassa.
Jag tycker nog det är bättre att få denna så högt upp som möjligt från vattenytan, vilket minskar exponeringen mot inträngande vatten.

I allegrons, specifikt 27:an som jag har praktisk erfarenhet av, är den utförd på följande sätt.
Den fläns på överbyggnaden, som skruvarna sitter i är på undersidan noggrant, med hjälp av mallar, slipad i en sådan vinkel att ytterkanten tätar mot däcket och insidan, ruffsidan, ger ett utrymme på någon millimeter för att ge plats för en riktig mjukfog, se bifogad enkla skiss.

överbyggnad-däck.jpg
överbyggnad-däck.jpg (29.57 KiB) Visad 17566 gånger


Har för mig att tätningsmedlet var någon form av thioflex.
Sammanfogningen utfördes sedan med 6 mm skruv o mutter. I de områden, som har sandwichlaminat, i huvudsak kring ruffen, borrades ett större hål i det undre laminatet och ett för skruven avpassat i det yttre där sammanfogningen utfördes. I de delar kring sittbrunnen där det är enkellamninat skruvades det givetvis i detta.

Hur bra denna sammanfogning blivit beror helt på den självbyggare, som byggt båten och hur noggrann han varit med vinkeln vid slipningen. Det var ett dammigt jobb, som ställde krav på hantverkaren.

Jag har själv läckage i den här skarven och har provat lite olika sätt att angripa problemet.
Den bästa lösningen är att plocka bort alla skruvar och lyfta överbyggnaden, skrapa bort gammal fogmassa och montera tillbaka med ny fogmassa.
I praktiken, åtminstone i min båt, är det ogörligt då jag har plastat fast alla skott även där de ansluter mot överbyggnaden. Jag gjorde detta med målet att få en så styv båtkonstruktion som möjligt och bästa styrka i överbyggnaden.

Återstår alltså andra lösningar.
I mitt fall verkar fogmassan i skarven vara i bra skick. Rent allmänt upplever jag att bra fogmassa har lång livslängd, särskilt när den inte exponeras för solljus.
Skruvarna känns därför, som de största bovarna i sammanhanget, att därför ta bort och täta om dem kan då vara en bra lösning.
När jag har kontrollerat några bultar har det visat sig att fogmassan har bra vidhäftning mot skruvarna men att de är relativt lösa.
Frågan är då om det läcker via skruvhålen eller genom skarven på grund av för dåligt tryck på mjukfogen.

Jag har efterdragit alla skruvar och delvis tätat skruvhålet utifrån med Lefant spricktätare, som har en väldigt god kapillär inträngningsförmåga.
Resultatet är inte helt bra men betydligt bättre och jag tror att en ny omgång med spricktätaren kommer att ge resultat.

Annan lösning kan vara att lägga en ny mjukfog mot flänsens utsida och däcket och dessutom täta om skruvarna.
Mjukfog på ruffens insida och omtätning av skruvarna känns betydligt sämre.

Lycka till
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Läckage däck/överbygnad

Inläggav S237 » tis okt 11, 2011 17:48

Hej!
Jag tackar för ett mycket utförligt och informativt inlägg! Guld värt! Tack!
Hoppas fler vill dela med sig av sina erfarenheter!

En fråga till.
Som ni ser på bilden så har jag skruvbultar med brickor vid skarven mellan överbyggnad och däck på min båt , vill minnas att jag hade försänkt skalle på skruvbultarna och inga brickor på min förra Allegro. Vad har ni? Vad är "standard"?

Mvh Jonas
Bilagor
allegro_2009 (34).JPG
allegro_2009 (34).JPG (212.11 KiB) Visad 17550 gånger
S237
 
Inlägg: 128
Blev medlem: sön feb 21, 2010 19:42
Ort: Kalmar

Re: Läckage däck/överbygnad

Inläggav Göran F » tis okt 11, 2011 18:55

På min båt har jag försänkta skruvar med kullrig skalle (svagt välvda), kommer inte ihåg detaljer men troligen har jag gjort så efter att ha rådfrågat ACVA-båt.
Utan att vilja vara oartig, tycker jag det är en ganska ful och "oteknisk" lösning.
Bricka vid mutter men inte vid skruvskalle.
Har även sett båtar med ej försänkta skruvar, utan bricka, jag kan förstå tankegången bakom detta, att man inte vill försvaga materialet i flänsen och därmed få en starkare förbindning.
Det är en bra lösning utom när man sparkar tårna i de uppstående skruvskallarna.
Är helt övertygad om att hållfastheten är fullt tillräcklig vid försänkta skruvar, särskilt om man, som jag nämnde i mitt tidigare inlägg har plastat fast skotten i överbyggnaden.
Det sistnämnda gör säkert betydligt mer för båtens styrka än försänkt eller icke försänkt.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Läckage däck/överbygnad

Inläggav S237 » tor okt 13, 2011 10:13

Hej!
Jag har nu påbörjat arbetet med att ta loss alla skruvar. Jag kommer sedan att täta om och byta alla skruv till skruv med försäkt skalle. Där efter kommer jag att plasta igen allt med epoxy och glasfiberväv från utsidan.
Mvh Jonas
S237
 
Inlägg: 128
Blev medlem: sön feb 21, 2010 19:42
Ort: Kalmar

Re: Läckage däck/överbygnad

Inläggav Göran F » tor okt 13, 2011 10:59

Hej,
Det innebär mycket arbete men samtidigt en tät båt, vilket är värt mycket.
Lycka till!
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Läckage däck/överbygnad

Inläggav KG Bergendahl » tor okt 27, 2011 16:50

Jonas,

Ursäkta det sena svaret, har inte varit här på forumet på ett tag. Med "pluggar på insidan" menade jag det som lades i skruvhålen innifrån. En hård grej som jag pillade bort med en skruvmejsel (och förstörde på samma gång). Jag har valt att låta det vara öppet tills vidare för att koll på eventuell funkt i däcket. Hålet på insidan va ca 15-20mm i diameter.

MVH
Kjell-Göran
KG Bergendahl
 
Inlägg: 53
Blev medlem: sön nov 15, 2009 18:17

Re: Läckage däck/överbygnad

Inläggav S237 » tor okt 27, 2011 17:28

Tack för info, hade dom öppna innan, plastade igen dom när jag bytte distansmaterial, har nu tillbringat ett par dagar med att fräsa upp dom igen! Nu vet jag vad du menar med pluggar, tack!
Mvh Jonas
S237
 
Inlägg: 128
Blev medlem: sön feb 21, 2010 19:42
Ort: Kalmar


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster

cron