Värmare

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Värmare

Inläggav S237 » mån dec 20, 2010 21:22

Hej!
Denna fråga har diskuterats tidigare, men jag vill ha lite färska synpunkter. Marknaden förändras ju hela tiden!
Jag är i färd med att köpa en ny värmare till båten. Vilken skall jag välja?
Gasol är uteslutet för min del! Vill även ha minimal strömförbrukning!
Mvh Jonas
S237
 
Inlägg: 128
Blev medlem: sön feb 21, 2010 19:42
Ort: Kalmar

Re: Värmare

Inläggav janne » mån dec 20, 2010 22:15

Hej
Varför inte en Pod, eller om du har plats en Reflex/Glembring kamin.

/Janne
janne
 
Inlägg: 28
Blev medlem: tor aug 12, 2004 20:11
Ort: Strömsholm / Mälaren

Re: Värmare

Inläggav Anders Lamrén » tis dec 21, 2010 23:17

Hej,
Pod kräver en slinga med radiatorer och en cirkulationspump (som drar mycket lite ström). Jag tycker det är väl värt att installera en sådan slinga eftersom värmen då blir väldigt jämn i båten. Poden liknar den gamla GeHå värmaren. Den består av en veke som brinner och bränslet är en ren typ av fotogen (lysfotogen). Kan köpas tex hos Statoil som Statoil blå, men den är numera färglös. Fördelen med denna typ av värmare är att den kan brinna även under kraftig konstant krängning. En nackdel är att den inte ger så stor effekt, men det beror ju på hu mycket båt man skall värma upp.
Refleks/Glembring. Glembring är ett rent plagiat av Refleksen, lika bra, lite fulare men något billigare. Det finns modeller som inte behöver radiatorslinga, men som sagt ovan, värmen blir underbart jämn och fin med radiatorer. Det finns många modeller i olika storlekar och effekter. Bränslet är diesel och den kan ju tas från samma tank som motordieseln. Vi har en separat bränslepump för Refleksen eftersom vår tank ligger långt nere i kölen. Nackdelen med dessa värmare är att de inte kan användas när båten ligger under konstant krängning. Däremot går det bra om båten kränger fram och tillbaka. Refleksen kan vara lite tjurig och slockna i mycket hård vind, men detta kan fixas med sk balanserat drag. I vår båt har vi båda systemen kopplade i serie på samma radiatorslinga. Vi använder dock bara en värmare åt gången. Refleksen vår och höst och GeHån på sommaren.
Luftburen värme slukar ström så dem kan du glömma.
Hälsningar,
Anders Lamrén
Anders Lamrén
 

Re: Värmare

Inläggav KG Bergendahl » ons dec 22, 2010 08:37

Hej,

Vi installerade en Glembringkamin (2kW-modellen), med vattenburen värme. Det var mycket jobb med att montera element och slangar. Vi har 3x50cm radiator under varje soffa i salongen och 2x25cm i förpiken. Tanken är en separat 15-literstank för kaminen som ligger i ett fack i akterstuven. Det blir lagom fallhöjd från tanken till kaminen så det behövs ingen bränslepump. Tanken är lätt att ta bort och fylla på. Cirkulationspumpen ligger i främre stuven i stickkojen. Jag ville ha ett tyst system som kan stå på kontinuerligt, drar lite ström, inte ger störande ljud och ger god komfort inne i båten. Resultatet blev kanonbra. Även om det är minusgrader ute är det gott och varmt i båten. Strömförbrukningen är ca 100mA och ljudnivån är mycket låg , om pumpen monteras rätt...

MVH
Kjell-Göran
KG Bergendahl
 
Inlägg: 53
Blev medlem: sön nov 15, 2009 18:17

Re: Värmare

Inläggav Anders Lamrén » fre dec 24, 2010 00:25

Hej,
Tänkte bara tipsa om att man kan använda bussradiatorer där man vill ha stort värmeutflöde. Vi satte en sådan på sb sidan nedanför nedgångstrappan vid vår navigationsplats. Vi köpte våra billigt på en busskrot för rätt länge sedan. Säkert kan man hitta sådana busskrotar även idag.
Anders
Bilagor
3nx.jpg
3nx.jpg (275.85 KiB) Visad 21507 gånger
Anders Lamrén
 

Re: Värmare

Inläggav S237 » fre dec 24, 2010 21:19

Hej och God Jul!
Tack för era svar, skall fördjupa mig i Pod och Glembring, skall bli spännande. Återkommer säkert snart med någon mer fråga i detta ämne!
Mvh Jonas
S237
 
Inlägg: 128
Blev medlem: sön feb 21, 2010 19:42
Ort: Kalmar

Re: Värmare

Inläggav admin » sön jan 02, 2011 12:41

Man blir ju liten sugen på ett rejälare värmesystem där man sitter i vinterkylan så jag kikade lite på de varianter som Anders rekommenderar. Idag sitter en gammal Wallas i båten som i bästa fall låter som en dammsugare och i sämsta fall inte startar eller skriker i lagren om den väl gör det. Jag har alltid tycket att det verkar lite bökigt att dra in en radiatorkrets men att få en tyst värmare vore kanske värt det. Så jag läste på lite om Glembring och fick syn på bilden av varianten med ett litet fönster på:
Glembring med fönster.jpg
Glembring med fönster.jpg (19.8 KiB) Visad 21472 gånger

Det såg ju riktigt mysigt ut så jag började fundera över möjliga synliga placeringar. Till slut slog det mig att den förståss borde sitta ute i styrhytten på vår Adagio. Då kan den förutom att värma radiatorer och kanske varmvatten ge lite mysfaktor, sittbrunnsvärme och imfria vindrutor regniga dagar. Dessutom är det ju inga problem med tilluft där ute under kapellet. Placeringen skulle kunna vara på skottet där brandsläckaren sitter på bilden:
Adagio styrplats.JPG
Adagio styrplats.JPG (17.35 KiB) Visad 21470 gånger

Så, vad tror ni om detta, är jag helt ute och cyklar? Ger själva värmaren någon strålningsvärme/varmluft eller absorberas all värme av radiatorslingan? Och hur varmt blir ytterhöljet och då speciellt gallret på ovansidan, kommer man att bränna sig på kaminen om den sitter så öppet? Kjell-Göran skrev att han har konvektorerna under kojerna. Blir värmeutbytet tillräckligt stort med en så pass dold placering?

Mvh
Tore André
admin
Site Admin
 
Inlägg: 42
Blev medlem: tis aug 14, 2007 20:18

Re: Värmare

Inläggav Anders Lamrén » sön jan 02, 2011 16:18

Hej,
En Glembring eller Refleks med radiatorslinga ger rejält med strålningsvärme också. (Refleks har en specialmodell för inbyggnad, som get väldigt lite strålningsvärme). Sidorna på det yttre plåthölje som omger brännarbehållaren blir inte så varmt som kokplattan (obs ordet), gallret och övre delen av ytterhöljet. Rökröret blir också väldigt varmt. Om man skall röra sig nära värmaren måste man definitivt ha skyddsbågar runt. Jag tycker det ser för trångt ut där brandsläckaren sitter. Konvektorer under kojerna funkar mycket bra. Vi fällde in dem så att de inte sticker ut där man skall ha fötterna. Vi limmade Al folie på den konkava sidan av vanliga hängrännor av plast och använde dem som reflektorer bakom radiatorerna. Gavlarna till hängrännorna kom också till användning. Radiatortypen där var raka stålrör omgivet av plåtflänsar.
Bilden på Glembringen med ruta ser ju mysig ut men frågan är vad de eldade med när de tog den bilden. En diesellåga ser inte överdrivet mysig ut. Jag skulle garanterat inte vilja sitta och titta på en sådan. Säkert blir den rätt mycket dyrare också. Man kan i och för sig elda med ved i dem. Jag går och spånar på att kompettera vår med en pelletsmatare/pelletsbrännare. Men steget dit är långt.
Anders
Anders Lamrén
 

Re: Värmare

Inläggav admin » sön jan 02, 2011 17:26

Tänkte inte så långt, jag gissar att diesellågan snarare är blå än gul. Går det att elda med ved i alla Glembringskaminer eller är det en speciell modell? Är det bökigt eller kan man snabbt växla mellan diesel och ved? Fönster kostar 1300:- extra så det är inte så blodigt.

Skorstenen blir en utmaning med den montering jag skissar på. Det blir ett antal böjar och horisontella sträckor på vägen upp till rufftaket. Jag har läst att det kan vara svårt att få drag i dem, kanske omöjligt med en sådan dragning?

Tore
admin
Site Admin
 
Inlägg: 42
Blev medlem: tis aug 14, 2007 20:18

Re: Värmare

Inläggav admin » mån jan 03, 2011 09:05

Jag skickade frågan om färgen på lågan vidare till tillverkaren och fick svar från herr Glembring själv. Min fråga gällde den minsta 1.8 kW-kaminen:

IG 92/5 går att få med fönster och brinner med en gul låga även när man eldar med diesel. Kaminerna kan eldas med antingen fotogen eller diesel. Eldar man med fotogen så får man en något ljusare gul-blå låga och med diesel en rent gul låga. Bilderna som är tagna är när kaminer brinner med diesel som ju är det vanligaste bränslet.

Mvh
Bo Glembring
admin
Site Admin
 
Inlägg: 42
Blev medlem: tis aug 14, 2007 20:18

Re: Värmare

Inläggav janne » mån jan 03, 2011 18:08

Om jag har en tendens till gul låga i min kamin (har ett litet kikhål genom kokplattan) blir det svartprickigt av sot på däcket.
Då måste jag minska ner bränslemängden så att den åter blir blå igen.
Jag förstår inte hur man kan elda med en kraftigt gul låga utan att sota.
Förlänga skorsten för ett bättre drag kanske, den jag har ger inte speciellt mycket värme.
Den går nästan på mineffekt för att inte sota. se bilder
kamin1.jpg
kamin1.jpg (93.89 KiB) Visad 21440 gånger
kamin2.jpg
kamin2.jpg (91.41 KiB) Visad 21440 gånger
janne
 
Inlägg: 28
Blev medlem: tor aug 12, 2004 20:11
Ort: Strömsholm / Mälaren

Re: Värmare

Inläggav KG Bergendahl » fre jan 07, 2011 07:09

Hej,

Våra konvektorer ligger som sagt på insidan av utrymmet under sofforna för att inte ta utrymme i gången. A27 är ju ingen stor båt. Skall man ha luftburen värme med Glembring/Reflex måste man nog ha en större båt som medger bra med utrymme runt kaminen. Vår kamin sitter monterad i utrymmet mitt emot toan och är givetvis isolerad. Värmen från kaminkroppen och från skorstenen är måttlig. Både kamin och skorsten ligger ca 5cm som närmast från skottet utan problem. Locket ovanpå kaminen (under gallret) kan användas som kokplatta. I området i båten där kaminen står blir det ju lite varmare än i övriga utrymmen, gött att gå dit och värma sig lite extra! Det var mycket pyssel med att såga hål för konvektorerna men i längden var det definitivt värt det.

Om man sätter en kamin i styrutrymmet på en Adagio måste man nog ha en fläkt som får ner värmen i kajutan. Varm luft strävar ju uppåt.
MVH
Kjell-Göran B

Försöker bifoga en bild:
[img]E:\Bild%20010%20comp.jpg[/img]
KG Bergendahl
 
Inlägg: 53
Blev medlem: sön nov 15, 2009 18:17

Re: Värmare

Inläggav KG Bergendahl » lör jan 08, 2011 18:11

Försöker igen att bifoga en bild på vår kamininstallation.
Bild 010 comp.jpg
Kamininstallation
Bild 010 comp.jpg (103.12 KiB) Visad 21369 gånger
KG Bergendahl
 
Inlägg: 53
Blev medlem: sön nov 15, 2009 18:17

Re: Värmare

Inläggav admin » mån jan 10, 2011 09:06

Jag tänkte mig vattenburen värme i för- och akterruff, kaminen i styrhytten snarast för att utnyttja "spillvärmen" där. Fast det blir väldigt knepig skorstensdragning så jag har inte bestämt mig än.

Mvh
Tore
admin
Site Admin
 
Inlägg: 42
Blev medlem: tis aug 14, 2007 20:18

Re: Värmare

Inläggav admin » tis feb 15, 2011 08:56

Jag har fortfarande inte bestämt mig för vilken typ av värmare det blir fast det lutar nog åt en POD. Men sen läste jag Anders inlägg igen där han skriver om planer på att komplettera sin Glembring med pelletsbrännare. Är det någon som känner till om det finns färdiga vattenmantlade pelletskaminer som kan användas i båt?

För styrhytten funderar jag på en skorstenslös kamin typ Diva Uno http://www.swedheat.se/sv/product/39/Uno. Den ska ge 1000W strålningsvärme men jag har inte riktigt kläm på om den klarar lutning och drag. Någon som vet om detta kan vara en seriös värmekälla i en båt eller om det mer är fråga om en dekoration? Placeringen blir under tak så den är väderskyddad men har full tillgång till förbränningsluft genom kapellet.

Mvh
Tore
admin
Site Admin
 
Inlägg: 42
Blev medlem: tis aug 14, 2007 20:18

Nästa

Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster

cron